آب بدون درآمد اصفهان به ۱۶ درصد کاهش یافته‌ است

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب اصفهان گفت: در مدت اخیر اصلاح شبکه‌های آب، راه‌اندازی اکیپ های نشست‌یابی، ایجاد سامانه‌های هوشمند مدیریت فشار باعث شده که میزان آب بدون درآمد استان اصفهان از ۳۴ درصد در سال ۸۶، امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاشم امینی صبح امروز سه شنبه ۲۲ آبان‌ماه در آیین افتتاحیه دومین کنگره علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران و دومین همایش ملی عرضه و تقاضای آب شرب و بهداشتی، اظهار کرد: اکنون اصفهان در رتبه‌های اول کشور در این حوزه قرار دارد و این در حالی است که معیار جهانی این شاخص در مناطق خشک و نیمه‌خشک ۱۵ درصد است.

وی افزود: به‌رغم اینکه از سال ۱۳۸۶ هیچ منبع جدید آبی به سامانه آب‌رسانی اصفهان بزرگ در حوزه شرب اضافه نشده است شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان توانسته‌ پایداری و تاب‌آوری شبکه‌های آب شرب را حفظ و رضایت‌مندی حداقلی مشترکین را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب اصفهان با بیان اهمیت استفاده از پساب و آب خاکستری در وضعیت کنونی، گفت: بخش عمده پساب استان اصفهان که ۱۷۰ میلیون مترمکعب است در اختیار صنایع بزرگ قرار داده شده، شرکت فولاد مبارکه پساب ۱۱ شهر از شهرستان‌های لنجان و مبارکه را در اختیار گرفته و همچنین شرکت ذوب آهن، پالایشگاه اصفهان و نیروگاه شهید منتظری نیز قرار است از پساب استفاده کنند.

امینی تاکید کرد: پسابی که پیش از این مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کرد تا یک ماه آینده در پالایشگاه اصفهان در حد آب مقطر تصفیه خواهد شد.

وی گفت: به‌رغم اینکه در سال ۸۹ مصرف آب حدود ۶۳ درصد مشترکین اصفهانی کمتر از الگوی مصرف بوده‌است، درسال ۹۷ این میزان به بیش از ۹۲ درصد رسید و در حال حاضر ۹۲ درصد از مردم اصفهان کمتر از الگوی مصرف ، آب شرب استفاده کرده اند و میانگین مصرف آب شرب مردم اصفهان به ۱۲مترمکعب رسیده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب اصفهان افزود: در حال حاضر سرانه مصرف آب‌ شرب در بخش خانگی در استان اصفهان از ۱۸۹ لیتر به ۱۵۴ لیتر تقلیل پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی منحصر به تابستان نیست و خوب مصرف کردن در تمام مقاطع سال باید به مردم آموزش داده شود، گفت: راه‌اندازی خانه فرهنگ آب، برای فرهنگ سازی مدیریت مصرف بهینه آب در اقشار مختلف جامعه اثر بخش بوده‌ است.

امینی اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های کاربردی در کشوری که بارش‌های آن یک سوم دنیاست ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در سال‌های اخیر نیز به دلیل خشکسالی‌های پی در پی شرایط سخت‌تر شده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب اصفهان گفت: باید تمرکز همه استعدادهای علمی، اجتماعی، صنعتی و مدیریتی کشور در حوزه مدیریت آب و شاخه‌های مرتبط باشد.

امینی ادامه داد: در شرایط کنونی استفاده از عبارت "مقابله با خشکسالی" آدرسی غلط و خطایی راهبردی است به همین دلیل عبارت "سازگاری با کم‌آبی" مطرح و کمیته‌های ملی و استانی سازگاری با کم‌آبی در تمام استان‌ها تشکیل شد تا اقداماتی پیرامون سازگاری بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت انجام شود.

وی تاکید کرد: سازگاری با کم‌آبی، بقا و دوام فرهنگ و تمدن کشور را در پی دارد و با برگزاری همایش‌هایی از این دست و استفاده از تجربه و فناوری روز دنیا، پایداری فرهنگ و تمدن برای کشور رقم می‌خورد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: به دنبال پیروی ازسیاست‌های وزارت نیرو در سال‌های اخیر، این شرکت اقداماتی در قالب بخش‌های سخت افزاری، نرم افزاری و مغز افزاری انجام داده که نتیجه و اثر آن در ۱۰ سال گذشته که اصفهان شرایط بسیار سختی داشت، مشهود است.

امینی با اشاره به اینکه سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ شامل ۵۶ شهر، ۳۰۰ روستا و حدود چهار میلیون نفر جمعیت است، گفت: کنترل این سامانه کار بسیار سختی است اما با اقداماتی که در حوزه مدیریت توزیع بهینه آب انجام شده، این مهم اجرا شده‌ است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خروجی این همایش‌ها ارتباط صنعت و دانشگاه است که منجر به حل چالش‌ها و دغدغه‌های صنعت، ارتقای دانش سازمانی وحل مشکل آب می‌شود.

کد خبر 358485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.