باغ گیاه‌شناسی کاشان پایلوت حفظ خزانه ژن‌های گیاهی است

کاشان - معاون خدمات شهری شهرداری کاشان گفت: باغ گیاه‌شناسی کاشان نه تنها پایلوت کشوری بلکه جهانی برای حفظ خزانه ژن‌های گیاهی یا توسعه گیاهان دارویی در منطقه کویری کاشان با دمای متغیر ۶۰ درجه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، محمدرضا عبدلی‌خالدی، در  شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر کاشان، با اشاره به مراحل تکمیل باغ گیاه شناسی کاشان و ایجاد موزه گلاب اظهار کرد: از آنجا که فقط ۱۳ باغ گیاه شناسی در کشور وجود دارد و تا کنون ۱۰ مورد از این باغ ها از بین رفته، احداث باغ گیاه شناسی یک فرصت استثنایی در کاشان است.

وی با بیان اینکه وجود این باغ می تواند برای کاشان یک برند باشد، افزود: نباید این فرصت را از دست بدهیم چون احداث باغ گیاه شناسی می تواند نه تنها یک پایلوت کشوری بلکه جهانی برای حفظ خزانه ژن‌های گیاهی یا توسعه گیاهان در منطقه کویری کاشان با دمای متغیر تا ۶۰ درجه باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری کاشان، ادامه داد: احداث باغ گیاه شناسی کاشان تلاش و گامی برای حفظ و آموزش توسعه گیاهانی است که شاید فراموش شدند و اکنون می‌توان به عنوان یک بانک ژنی به آن استناد کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان کشور در بحث علوم گیاهی می توانند از این منبع استفاده کنند، افزود: باغ گیاه شناسی کاشان فرصتی است تا این فضا بیشتر به مردم شناسانده شود و از ظرفیت ویژه گردشگری طبیعی با محوریت گیاهان دارویی و معطر بیش از گذشته استفاده شود.

عبدلی‌خالدی، با اشاره به اقدامات و توافقات انجام شده باغ گیاه شناسی کاشان با شهرداری تصریح کرد: حمایت هر چه بیشتر و پیگیری سریع‌تر شهرداری در تکمیل فرآیند احداث این باغ در منظر ورودی شهر می‌تواند به عنوان فضای گردشگری و مباحث آموزشی دانشکده‌های کشاورزی مورد توجه و استقبال قرار بگیرد.

وی گفت: باید شورای شهر دستور خاصی صادر کند تا با حمایت‌های خود این فرصت استثنایی بیش از پیش شناسانده و مراحل تکمیل آن عملیاتی شود.

معاون خدمات شهری شهرداری کاشان باغ گیاه شناسی کاشان را عامل درآمدزایی و اشتغال در صنعت توریسم دانست و خاطرنشان کرد: این باغ همچنین می‌تواند به عنوان یک مرجع آموزش و تحقیقات ویژه گیاهان دارویی قرار گیرد.

وی بازدید اعضای شورا و شهرداران از باغ گیاه شناسی کاشان را خواستار شد و گفت: کاشان نباید این فرصت ویژه را در سطح کشور با محوریت صنعت گردشگری طبیعی در حوزه گلاب، عرقیات و گیاهان دارویی از دست دهد.

از فرصت‌های ویژه کاشان به طور شایسته بهره‌برداری نشده است

علی رسول زاده، رییس شورای اسلامی شهر کاشان، با تاکید بر اینکه احداث باغ گیاه‌شناسی و باغ موزه گلاب با توجه به ظرفیت ویژه گردشگری طبیعی و تاریخی آن در حوزه گلاب و گیاهان دارویی یک ضرورت است، اظهار کرد: انتظار می رود این پروژه با همت رییس باغ گیاه شناسی هر چه زودتر به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه کاشان نیاز به استفاده از تمامی فرصت‌های ویژه آن در سطح ملی و جهانی دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه تا کنون از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کلان ملی و جهانی کاشان آنچنان که باید و شاید بهره برداری نشده است.

کد خبر 358459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.