"اقتصاد خلاق" مبنای فعالیت مدیریت خلاقیت/ گسست نسلی هنرمندان و نوجوانان را از بین می‌بریم

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: اعتماد به نظام پیشنهادات شهرداری که در بین شهروندان از بین رفته بود در دوره جدید مدیریت شهری بازگردانده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد حسین قورچانی صبح امروز در ادامه سلسله نشست‌های «سه شنبه‌ها با رسانه‌ها» با شعار پاسخگویی در مسیر امید اظهار کرد: در ساختار شهرداری اصفهان در گذشته سه قسمت مجزا شامل مرکز فناوری نوین با عمری یکساله، مرکز خلاقیت و نوآوری با عمری سه ساله و بخش نظام پیشنهادات زیرمجموعه معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان وجود داشت که در چارت جدید شهرداری این سه بخش در مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین تجمیع شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر متولی فناوری‌های شهرداری و پیشنهادات، مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان است، گفت: در گذشته فعالیت مرکز خلاقیت و نوآوری تنها به برگزاری نمایشگاه‌های فناوری‌های نوین بسنده می‌شد و اقدمات بسیار اندک بوده است، اما بخش نظام پیشنهادات اسفندماه سال گذشته از معاونت برنامه‌ریزی تحویل گرفته شد و در حال حاضر تحت نظر مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان است.

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: با تحلیل اقدمات انجام شده در گذشته متوجه شدیم که برای این مدیریت حتی در تعیین بودجه، اعتباری در نظر گرفته نشده بود، اما هرچند دیر، موفق شدیم برای سال جاری بودجه ای را برای این مدیریت لحاظ کنیم.

بررسی ۱۳۳۳ پیشنهاد

قورچانی ادامه داد: در بخش نظام پیشنهادات ۳۰ کمیته در قالب مناطق، معاونت‌ها و مدیریت‌های متعدد وجود داشته، اما غیر فعال بوده است، حتی حدود ۱۳۳۳ پیشنهاد از سال ۸۶ روی سیستم این مرکز معطل مانده و بعضاً برخی پیشنهادات از ۱۰ سال پیش بدون فعل و انفعالات باقی مانده بود از این رو جلسات اتاق فکر برای نظام پیشنهادات برگزار کردیم تا اعضای کمیته نظام پیشنهادات خود را معرفی کند.

وی با بیان اینکه تا پایان خرداد ماه ۱۳۳۳ پیشنهادهای باقی مانده بررسی و به نتیجه رسید، افزود: ۱۰۰ مورد از این پیشنهادات وارد فرایند اجرایی شده است، اعتماد به نظام پیشنهادات در بین شهروندان از بین رفته بود، اما در دوره جدید این اعتماد را به مردم بازگرداندیم.

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تأکید کرد: با آسیب‌شناسی نظام پیشنهادات آیین نامه جامعی برای آن تدوین شد و در شهریورماه امسال اجلاسی با حضور ۲۵۰ نفر از کارمندان شهرداری اصفهان که عضو نظام پیشنهادات بودند، برگزار و احکام اعضا که توسط شهردار اصفهان امضا شده بود، تحویل آن‌ها شد.

قورچانی با بیان اینکه طرح دوچرخه‌های هوشمند ثابت چهار سال پیش در سیستم نظام پیشنهادات مطرح و تاکنون بلاتکلیف مانده است، گفت: طی ۲۰ روز کمیته‌های تخصصی این طرح را بررسی کردند تا مشخص شود قابلیت اجرایی دارد یا خیر.

وی با تأکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان و طبقه خلاق شهر را باید همواره مورد توجه قرار داد، گفت: بی توجهی به این شرکت ها به معنای از دست دادن ایده‌های نو خواهد بود.

ورود فناوری به شهر

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بخش فناوری یکی از چالش‌های موجود ارتباط با شرکت‌های مختلف فعال در حوزه فناوری بود، تصریح کرد: برای رفع این مشکل تورهای فناوری طراحی شد که تور اول در مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برگزار و فعالان حوزه فناوری از سایت پسماند بازدید و نیازهای فناورانه مدیریت پسماند را احصاء کردند تا ایده های خود را در این باره ارائه کنند.

قورچانی با بیان اینکه تور دوم فناوری بازدید از سایت مرکز تحقیقاتی محمودآباد بود، اظهار کرد: پنج تور فناوری دیگر نیز برنامه‌ریزی شده و در آینده اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای ایجاد مرکز رشد شهری نیز مذاکراتی انجام شده و در حال حاضر در فرایند اجرایی قرار گرفته است.

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان از اختصاص ۵۰ میلیارد ریال تشویقی به صندوق های سرمایه خطرپذیر تحت عنوان "vc" خبر داد و تأکید کرد: در بخش استارتاپ ها نیز طرح الزام شهرداری برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان مطرح و مورد توجه قرار گرفته است.

قورچانی با بیان اینکه مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان مبنای فعالیت خود را به حوزه اقتصاد خلاق قرار داده است، گفت: در بخش اول صنایع خلاق و در بخش دوم صنایع دانش بنیان را داریم و حوزه‌های بعدی شامل صنایع خلاق در بخش خلاقیت و نوآوری به عنوان سیاست کلان است.

وی با بیان اینکه شبکه شهرهای خلاق یونسکو در هفت حوزه مشخص شامل ادبیات، خوراک، فیلم، موسیقی، هنرهای رسانه ای، طراحی، صنایع دستی و هنرهای مردمی فعال است، خاطر نشان کرد: در این هفت حوزه ۲۵۰ شهر دنیا عضو شبکه شهرهای خلاق هستند و اصفهان نیز عضو این شبکه قرار دارد.

استفاده از تجربیات سایر شهرها

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: ۳۷ شهر خلاق در جهان داریم که در حوزه صنایع دستی فعال هستند و گستردگی این شهرها در پنج قاره وجود دارد؛ متأسفانه هنوز از مزایای شبکه شهرهای خلاق برای اصفهان استفاده نشده است و نتوانسته ایم از تجربیات طبقه خلاق در مدیریت شهر استفاده کنیم.

قورچانی تصریح کرد: علی رغم اینکه در اجلاس جهانی شبکه شهرهای خلاق ۲۵۰ شهر حضور داشتند، هیچکدام از این شهرها مزیت رقابت اصفهان را در دنیا ندارند، برخی از شهرهای جهان تنها در یک رشته خلاق هستند، اما در اصفهان در حال حاضر حدود ۱۹۰ رسته صنایع دستی وجود دارد و دو سوم صنایع دستی کشور در اصفهان است.

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه یک سوم گسترده صنایع دستی جهان در اصفهان تولید می شود، تصریح کرد: به همین دلیل اصفهان به شهر جهانی صنایع دستی شهرت دارد، اما ظرفیت آن هنوز مغفول مانده است و از طراحی های جدید و کاربردی برای صنایع دستی تا تولیدات بی‌کیفیت و در نهایت بخش فروش و صادرات، کار خاصی در زمینه صنایع دستی انجام نشده است.

وی تأکید کرد: در شبکه شهرهای خلاق به خوبی می توانیم از تجارب سایر شهرها استفاده کنیم.

امضا تفاهم نامه همکاری بین اصفهان و رشت

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری همایش شهر خلاق در اصفهان گفت: در این همایش که با حضور صاحب نظران، نماینده یونسکو و شهردار شهر خلاق رشت برگزار شد، ترویج مبانی نظری اقتصاد خلاق انجام و تفاهم نامه‌ای بین شهرهای اصفهان و رشت امضاء و همچنین از کتاب اقتصاد خلاق رونمایی شد.

قورچانی با ابراز تأسف از اینکه تا قبل از دور جدید مدیریت شهری اصفهان بانک اطلاعاتی کامل که باید سازمان های متولی از هنرمندان و طبقه خلاق شهر ارائه می‌کردند در اختیار مرکز خلاقیت شهرداری نبوده است، گفت: در حال حاضر نیز اطلاعات بسیار پراکنده‌ای وجود دارد از این رو درصدد برآمدیم تا بانک اطلاعات جامعه ای از طبقه خلاق شهر آماده کنیم، البته برای تکمیل آن نمی توان زمان خاصی را تعیین کرد و باید مباحث مالی و بودجه ای آن حل شود.

برگزاری مدارس فصلی صنایع دستی در شهر اصفهان

وی با اشاره به برگزاری مدارس فصلی صنایع دستی در شهر اصفهان گفت: نخستین برنامه راه‌اندازی مدرسه تابستانه صنایع دستی به مدت یک هفته ویژه نوجوانان در محل موزه هنرهای معاصر بود، در این مدرسه سعی شد گسست نسلی بین هنرمندان صنایع دستی و نوجوانان را از بین ببریم؛ در این مدرسه تابستانی حضور پیشکسوتان در کنار نوجوانان، انتقال تجربه و حضور خانواده ها را شاهد بودیم و در کنار آن مکان هایی که امکان آموزش تخصصی به نوجوانان را داشتند، معرفی شد.

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: محصولات آماده شده در مدرسه صنایع دستی توسط نوجوانان در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ آبان در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

قورچانی ادامه داد: برای آشنایی نوجوانان با بازار صنایع دستی روزانه تورهایی برگزار و آن‌ها را به کارگاه‌های کاشی‌سازی و در نهایت به بازارهای میدان نقش جهان بردیم تا آنها با نحوه تولید، عرضه و فروش صنایع دستی آشنا شوند.

افتتاح مدرسه پاییزه صنایع دستی

وی از برگزاری مدرسه پاییزه صنایع دستی در اصفهان خبر داد و گفت: مدرسه پاییزه صنایع دستی ویژه دانش آموزان از امروز افتتاح می شود و مهمترین هدف آن تشویق دانشجویان و جوانان در راستای گسترش صنایع دستی است.

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان افزود: مدرسه پاییزه صنایع دستی طی چهار هفته روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مرکز رشد هنر واقع در خیابان شیخ بهایی برگزار می شود؛ در این مدرسه فرصت کشف استعدادها و نگاه خلاقانه، ایجاد علاقه و انگیزه ترویج صنایع خلاق فراهم خواهد شد.

وی از برگزاری مدرسه زمستانه و بهاره خبر داد و گفت: مدرسه زمستانه ویژه رده سنی میانسال و مدرسه بهاره برای گروه سنی کهنسال در نظر گرفته شده است.

رویداد ایده گالری در اصفهان

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری رویداد ایده گالری‌ها در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ایده گالری ها در راستای حمایت از طبقه خلاق جوان برای ارائه محصولات صنایع خلاق و ایجاد رغبت و انگیزه در بین آنها برنامه ریزی شده است.

قورچانی تأکید کرد: درصدد حمایت از طبقه خلاق جوان شهر هستیم از این رو محصولات خلاقانه آن‌ها که امکان ارائه در گالری‌ها را ندارند، به نمایش می‌گذاریم؛ نخستین ایده گالری با عنوان نمایشگاه میناکاری، نگارگری و کارگاه تذهیب روی اشیاء بود که در تاریخ ۱۴ تا ۱۹ مهرماه برگزار شد.

وی ادامه داد: نمایشگاه صنایع خلاق طی سه روز از ۲۹ آذر تا یکم دی ماه در زمینه رشته های مختلف صنایع خلاق، برگزار خواهد شد.

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه از برنامه های جانبی نمایشگاه صنایع خلاق برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع خلاق در ایران است، اظهار کرد: همایش شهر خلاق، ترویج و توسعه نیز با همکاری جهاد دانشگاهی ۲۹ آذرماه همزمان با افتتاح نمایشگاه صنایع خلاق در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.

قورچانی از رونمایی کتاب "نگاهی به شهر خلاق" با محوریت تجربه اصفهان در حاشیه برگزاری همایش شهرهای خلاق خبر داد و گفت: این کتاب ادامه دهنده کتاب شهر خلاق (۱)، که تا به حال دو بار تجدید چاپ شده، تدوین شده است.  

وی به رویدادهای آینده این مرکز اشاره و تصریح کرد: جایزه بزرگ طراحی کاربردی صنایع دستی سال آینده در اصفهان برگزار می شود، همچنین درصدد هستیم با همکاری تمام سازمان های فعال در حوزه صنایع خلاق اعم از سازمان میراث فرهنگی، حوزه هنری و اداره ارشاد اسلامی تقویم صنایع خلاق را سال آینده آماده کنیم.

برگزاری ۳ ایده کاپ در اصفهان

مدیر خلاقیت و فناوری های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه تا پایان امسال سه ایده کاپ برگزار خواهد شد، گفت: تا کنون ایده کاپ‌هایی در حوزه حمل و نقل، ایده شو در خصوص آب برگزار شده که حاصل ایده شوی آب ارائه طرح پلیس آب، سوپرجاذب و گلدان های زیست تخریب پذیر به عنوان طرح های برتر بوده است؛ اگر طرح‌ها و ایده ها قابلیت اجرایی داشته باشد، این طرح‌ها از صاحب ایده خریداری می شود.

قورچانی با اشاره به بودجه این مدیریت گفت: بودجه مدیریت خلاقیت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان لحاظ شده که تاکنون ۵۵۰ میلیون تومان در سال جاری تخصیص داده شده است.

وی تصریح کرد: نامه‌ای به تمام مناطق شهر اصفهان ارسال شده تا فضاهایی که می‌توانند برای استقرار فعالان کسب و کارهای نوپا اختصاص دهند را به مدیریت خلاقیت معرفی کنند، اما فضاهایی که بعضاً معرفی شده برای استفاده نیاز به هزینه زیاد دارد و قطعاً باید بخش خصوصی در این راستا ورود پیدا کند.

مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به برقراری ارتباط خوب بین شهرداری اصفهان و معاونت فناوری رییس جمهور گفت: قرار است تفاهم نامه‌ای بین شهرداری اصفهان و معاونت فناوری رییس جمهور امضاء شود که به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد؛ امضاء این تفاهم نامه گام مؤثری در معرفی اصفهان به عنوان پایلوت فناوری در کشور خواهد بود.

کد خبر 358458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.