داربست‌های ایوان جنوبی مسجد امام جمع می‌شود

داربست‌ها چند سالی است که گریبانگیر مسجد امام اصفهان بوده‌اند، از گنبد تا ایوان‌ها تمام این سال‌ها داربست‌ها را در کنار خود می‌دیدند. ایوان جنوبی نیز سالیان درازی در قفس حبس بود، این داربست در ابتدا برای محافظت و جلوگیری از سقوط کاشی زده شد بعدها از این داربست برای مرمت این ایوان استفاده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبر پایان مرمت ایوان جنوبی و جمع شدن این داربست‌ها باعث خوشحالی دوست‌داران و مشتاقان میراث فرهنگی کشور شده است. فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره عملیات مرمت ایوان جنوبی مسجد امام اظهار کرد: یکی از قسمت‌هایی که در مسجد امام مشکل مرمتی داشت ایوان جنوبی بود که حتی چند سال یک داربست حفاظتی برای جلوگیری از سقوط کاشی‌ها بر روی افراد در این محل نصب شده بود. پروژه مرمت ایوان جنوبی را سال گذشته آغاز کردیم و این پروژه به پایان رسیده است و داربست‌ها هم به‌زودی جمع خواهند شد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه در مسجد امام طی دو سال گذشته ۱۵ کارگاه مرمتی فعال وجود داشته است، تصریح کرد: مسجد امام بنایی است که در تمام قسمت‌های آن با تهدیدهای جدی مواجه بوده‌ایم، در این بنا کارگاه‌های متعددی وجود دارد و در تمام جبهه‌ها مشغول عملیات مرمت هستیم. خوشبختانه تا به امروز مرمت ایوان جنوبی که در هنگام ورود گردشگران یکی از بخش‌های باشکوه است را به پایان رسانده‌ایم.

وی همچنین درباره وضعیت مرمت در بخش‌های مسجد امام از جمله گنبد آن گفت: بخش‌های داخلی مسجد امام تقریبا در همه قسمت‌های آن نیازمند مرمت است و در دو سال گذشته بر اساس اولویت‌بندی‌ها کارگاه‌های فعال در بخش‌های گوناگون مسجد داشته‌ایم. عملیات مرمت گنبد مسجد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و امیدواریم این پروژه تا پایان سال تکمیل و داربست‌های آن جمع شود در واقع با پایان مرمت گنبد ۵۰ درصد از کاشی‌کاری‌ها و کارگاه‌هایی که داخل مسجد داشته‌ایم پایان می‌پذیرد.

الهیاری در پایان در مورد عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله نیز عنوان کرد: عملیات مرمت مسجد شیخ لطف‌الله به تازگی آغاز شده است و طبق برنامه زمانی سعی داریم در طی دو سال این پروژه را به پایان برسانیم. پروژه‌های میراث که بعد جهانی دارند را سعی داریم با برنامه‌ریزی و سرعت قابل قبول پیش ببریم.

کد خبر 358452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.