سالانه به ۲۰۰هزار مسکن روستایی تسهیلات مقاوم‌سازی پرداخت می‌شود

مدیرکل اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی مقرر شد سالانه به ۲۰۰هزار مسکن روستایی تسهیلات مقاوم‌سازی پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسین خانی ظهر امروز (دوشنبه ۲۱ آبان ماه ) در نشستی خبری به‌مناسبت اختتامیه چهارمین دوره طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی، اظهارکرد: سال ۸۲، آمارگیری از مسکن‌های روستایی با هدف تعیین وضعیت واحدهای آسیب پذیر روستایی انجام شد که در نتیجه آن طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در قانون برنامه چهارم توسعه قرار گرفت.

رییس ستاد اجرایی چهارمین طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی افزود: در طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی مقرر شد سالانه به ۲۰۰هزار مسکن روستایی تسهیلات مقاوم‌سازی پرداخت شود.

خانی با اشاره به اینکه این آمارگیری هر پنج سال یک‌بار تکرار می‌شود، گفت: نتایج سومین دوره آمارگیری سال ۹۲ در طرح جامع مسکن روستایی مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس آن تا افق ۱۴۰۴ سالانه ۵‌هزار و ۸۰۰ واحد در روستاها باید ساخته شود تا در پایان برنامه ۸۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم شده باشند.

وی از جمله اهداف آمارگیری در سال‌جاری را شناخت ویژگی‌های کمی و کیفی واحد های مسکونی روستایی در کل کشور به تفکیک استان و شهرستان و شناخت ویزگی های کمی وکیفی واحد های مسکونی تحت پوشش طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سطح استان های کشور نام برد و افزود: پایش صحیح هر برنامه‌ای از لحاظ جمعیتی و از نظر کالبدی نیازمند داشتن اطلاعات به‌هنگام از امکانات روستاها است.

مدیرکل اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان همچنین با اشاره به اینکه امسال در چهارمین دوره آمارگیری در کل کشور از ۸‌هزارو ۵۳۰ روستا، از ۲۲۹ هزارو ۳۲۸ واحد مسکونی در کشور نمونه‌برداری شده است، اظهار کرد: این آمارگیری توسط تیمی ۶۸ نفره متشکل از آمارگیر و کارشناسان مربوطه انجام شده است.

وی افزود: در استان اصفهان در ۳۰۴ روستا از ۱۲‌هزار و ۴۵۲واحد مسکونی نمونه برداری شد.

رییس ستاد اجرایی چهارمین طرح آمارگیری از ویژگی های مسکن روستایی خاطر نشان کرد: این طرح با پشتوانه علمی اساتید دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و همکاری همه شعب بانک مسکن در شهرستان‌ها انجام گرفته است. 

خانی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای تهیه شده ۹۲هزار واحد مسکونی آسیب پذیر در استان اصفهان وجود دارد، افزود: این واحد ها در سه مقوله کمبود واحد در شروع، کمبود مسکن ناشی از افزایش خانوار و مقاوم سازی واحدهای غیر مقاوم دسته بندی میشود که امید است تا پایان برنامه به میزان ۸۵ درصد مقاوم سازی برسیم.

تعمیر واحدهای آسیب دیده سرپل ذهاب به پایان رسید

مدیرکل اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ‌امروز کار تعمیر واحدهای آسیب دیده سرپل ذهاب به پایان رسید، گفت: زمان‌بندی این است که تا پایان سال آینده بازسازی هفت‌هزار و۶۱۳ واحد مسکونی شهرستان سر پل ذهاب تمام شود.

خانی خاطر نشان کرد: تمام واحدهای تعمیری و واحدهایی که احداث می‌شود در برابر زلزله مقاوم است و در دو زلزله بالای پنج ریشتری که  دو ماه قبل رخ داد، هیچکدام از واحد های تازه تاسیس آسیب ندید.

وی اظهارکرد: ستاد بازسازی بنیاد مسکن استان اصفهان از صبح روز ۲۳ آبان شروع به کارکرد و به واسطه تجربه‌های موفق استان اصفهان در بازسازی‌های قبلی بازسازی شهرستان سر پل ذهاب به این ستاد سپرده شد.

مدیرکل اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به شرایط سخت شهرستان سر پل ذهاب گفت: تیم اعزامی از استان اصفهان در شش ماهه اول با تلاش ۲۷۰ نفر نیرو، روزانه ۱۶ ساعت فعالیت و استفاده از ۱۸۰ دستگاه ماشین سنگین و نیمه سنگین، برای احداث حدود ۷‌هزارو ۶۱۳ واحد مسکونی و ۱۱‌هزار و ۹۸۵ واحد نیازمند تعمیر، تشکیل پرونده داد و پس از دریافت پروانه و نقشه‌های سازه و معماری و انجام عملیات ژئوتکنیک تخریب و آوار برداری ساخت و ساز را شروع کرد.

خانی با بیان اینکه امروز کار ۱۱هزارو ۲۵ واحد پایان یافته و ۳۰۰ واحد باقی مانده نیزمشکلات انحصار ورثه داشته است، گفت: از کل واحدهای تاسیسی سر پل ذهاب شش‌هزار و ۵۲۰ واحد آرماتوربندی شده و چهارهزار و ۸۱۴ واحد در حد اسکلت‌بندی است، سه‌هزار و ۱۶ واحد در حد اجرای سقف و دوهزار و ۱۸۰ مورد در حد نصب پنجره است که می‌توان گفت پروژه ها ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با تاکید براینکه به دلیل مشکلات موجود در کشورکار اجرایی عملا از اردیبهشت‌ماه شروع شده، اظهار کرد: یک‌هزارو ۳۳۱ کانکس از اصفهان به سرپل ذهاب ارسال شد که ۳۱۳ دستگاه از کمک های مردمی و بقیه توسط بنیاد مسکن استان تامین شده بود، همچنین به پنج‌هزارو ۶۷۱ خانوار باقی مانده نیز پنج‌میلیون تومان کمک اجاره بلاعوض و ۱۰میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد.

مدیرکل اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اعلام اینکه تسهیلاتی که به مردم این منطقه اعطا می‌شود تا ۷۰ درصد مراحل ساخت یک منزل با ابعاد ۱۰۰ متر مربع را می‌تواند پوشش دهد، گفت: ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی، ۱۰ میلیون تومان تسهیلات معیشتی، ۱۱ میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت، پنج میلیون تومان کمک  بلاعوض اجاره، دو میلیون تومان کمک بلاعوض معیشتی داده می‌شود و هزینه صدور پروانه ساختمان تا ۱۰۰ مترمربع و سایر هزینه‌های مربوط به شهرداری نیز رایگان است.

کد خبر 358393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.