جلوگیری از هدررفت آب با زه‌کشی معابر شهری

یک کارشناس عمران با بیان اینکه "زه‌کشی معابر شهری" راه نجات زمین از فرونشست و جلوگیری از هدررفت آب است، گفت: لازم است معابر شهر زه‌کشی شود تا از هدر رفت آب در زمان بارش جلوگیری کنیم.

محمد شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر زه‌کشی معابر شهری صورت گیرد در هنگام بارندگی، آب وارد تاسیسات زه‌کش می‌شود و سپس به یک مخزن بزرگ برای تامین آب کشاورزی هدایت می‌شود یا جذب عمق خاک خواهد شد.

وی علت اصلی فرونشست در شهر اصفهان را برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیر زمینی دانست و خاطر نشان کرد: برداشت بی رویه و بی‌اساس آب عمق زمین باعث کمبود سطح آب خواهد شد و در این راستا لازم است سازمان آب و فاضلاب از صدور مجوزهای حفر چاه جلوگیری کند و همچنین چاه‌های غیرقانونی را پلمب کند.

این کارشناس عمران اضافه کرد: پدیده فرونشست زمانی که سفره‌های زیرزمینی خالی می‌شود به وقوع می‌پیوندد و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را بر روی زمین پدیدار سازد، همانطور که چندین سال قبل در نقطه‌ای از دنیا پدیده فرونشست باعث پایین رفتن باند یک فرودگاه شد.

شیخ الاسلام با اشاره به فرونشست و وضعیت نامناسب زمین‌های برخی از مناطق اصفهان، تصریح کرد: هر چه از مناطق بالا دست به سمت مناطق پایین دست در اصفهان می‌رویم، وضعیت فرونشست بدتر می‌شود، زیرا در بالادست بستر زمین سنگ است، اما در پایین دست بستر زمین خاک است و این مسئله در اصفهان با شرایط کنونی آب باعث بروز مشکل شده است. 

وی خاطرنشان کرد: مناطق هفت، ۱۰، ۱۴ و ۱۵ شهر اصفهان در معرض پدیده فرونشست قرار دارند، زیرا بستر زمین این مناطق از خاک است و با توجه به خشکسالی شکاف در زمین این مناطق بروز خواهد کرد.

کد خبر 358391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.