هدایت آب باران به زیر زمین، کاهش فرونشست را به دنبال دارد

یک کارشناس عمران به پدیده فرونشست در شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: اگر آب حاصل از بارندگی به داخل لایه‌های زمین راه می‌یافت در کاهش پدیده فرونشست تاثیرگذار بود.

علیرضا قاری قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: راه حل برون رفت از پدیده فرونشست، جاری کردن آب در رودخانه زاینده‌رود است که به هیچ وجه نمی‌توان جایگزینی برای آن در نظر گرفت، طی سال‌های گذشته پس از حفاری در عمق هفت متری زمین به آب می‌رسیدیم، اما با توجه به خشکسالی که در حال حاضر گریبان‌گیر شهر شده است با حفر بیش از ۱۰ متر به سختی به آب می‌رسیم که همین مسئله نشان‌دهنده وضعیت بحرانی آب در زیر زمین است.

وی اضافه کرد: زمانی که سطح آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد، فضاهای خالی در زیر زمین تبدیل به شکاف می‌شود و پدیده فرونشست زمین رخ می‌دهد.

این کارشناس عمران عوامل تاثیرگذار در لایه‌های زیرین زمین را شامل عوامل مختلفی دانست و خاطرنشان کرد: آب، شن، ماسه و سایر مصالح از مهمترین عوامل زیر زمین هستند که فقدان هر کدام از این مصالح باعث ایجاد شکاف و بروز پدیده فرونشست زمین می شود.

قاری قرآن تاکید کرد: وقوع پدیده فرونشست منحصر به اصفهان نیست، اما از آنجایی که وضعیت زمین در شهر اصفهان مشمول بر مصالح رودخانه‌ای است و در بروز پدیده فرونشست" آب" مهمترین عامل است در اطراف رودخانه، فرونشست بیشتری در مقایسه با فضاهای دورتر از رودخانه پدید آمده است.

وی با بیان اینکه پدیده فرونشست می‌تواند بستر اتفاقات خطرناکی را بر روی زمین فراهم سازد، گفت: به عنوان مثال اگر در نقطه‌ای در زیر زمین که لوله گاز وجود دارد، نشستی ایجاد شود ممکن است در روی زمین در همان نقطه انفجاری رخ دهد.

این کارشناس عمران با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب در زیر زمین مانع ورود آب به لایه‌های زیرین زمین می‌شود، تصریح کرد: در زمان بارندگی شبکه‌های فاضلاب مانع نفوذ آب به لایه‌های زیرین زمین می‌شود این در حالی است که اگر آب حاصل از بارندگی به داخل لایه‌های زمین راه می‌یافت در کاهش پدیده فرونشست تاثیرگذار بود.

کد خبر 358377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.