بیش از ۴۰۰ هزار اصفهانی درگیر بیماری دیابت هستند

رییس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان گفت: متاسفانه در اصفهان  بیش از ۴۰۰ هزار نفر درگیر بیماری دیابت هستند و بیش از هفت هزار و ۶۰۰ پرونده برای بیماران بی بضاعت در خیریه دیابت اصفهان تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدعلی عطاری ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته دیابت ضمن گرمیداشت روز جهانی دیابت و با اشاره به شیوع سیل آسای این بیماری در جامعه اظهار کرد: معتقدم که پرداختن به علل بروز این بیماری و بالا بردن آگاهی مردم از عوارض این بیماری در کاهش شیوع آن در اجتماع تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: دیابت یک بیماری خاموش است و معمولا پس از ۱۰ الی ۱۵ سال که از ابتلا به این بیماری می‌گذرد خود را نشان می‌دهد؛ مبتلایان به دیابت در ابتدای امر با تاری دید و همچنین وجود پروتئین در ادراربیمار بعد از بیدار شدن از خواب با تاری دید و با انجام آزمایش‌ها از وجود پروتیین در ادرار و زخم در بدن روبه‌رو می‌شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: میانگین آمار مبتلایان به بیماری دیابت در اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است؛ نیمی از بیماران از بیماری خود بی خبر هستند  و برای درمان مراجعه نمی‌کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه در اصفهان بیش ۴۰۰ هزار نفر درگیر بیماری دیابت هستند و بیش از هفت هزار و ۶۰۰ پرونده برای بیماران بی بضاعت در خیریه تشکیل داده شده است.

عطاری با تاکید بر اینکه برای درمان بیماری دیابت باید رعایت نکات بهداشتی مورد توجه ویژه قرار گیرد، افزود: شعار موسسه خیریه دیابت اصفهان آموزش، کنترل و پیشگیری است. بنابراین می‌طلبد که افراد به منظور پیشگیری از بروز دیابت درصدی وزن خود را کاهش داده و با داشتن تغذیه سالم و ورزش و تحرک از افزایش شیوع این بیماری خاموش در جامعه جلوگیری کنند.

وی با اشاره به شیوع بیماری دیابت در سنین پایین جامعه گفت: والیدن نسبت به تغذیه کودکان و به ویژه در زمینه مصرف فست فودها توجه بیشتری داشته باشند.

 رییس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان با اشاره به لزوم راه‌اندازی ستاد یا میز دیابت در استانداری اصفهان اظهار کرد: این امر نیازمند همکاری بین گروهی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان آموزش و پرورش، بهزیستی، بیمه ها و شهرداری اصفهان است.

وی یادآور شد: باید از شیوع بیماری دیابت پیشگیری کنیم چرا که در غیر این صورت تا ۱۵ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت ایران دچار دیابت می‌شوند.

به گفته عطاری تقریبا ۴۶۰ هزار نفر از مردم اصفهان به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند که از مهم ترین عوامل خطرساز بیماری دیابت است.

کد خبر 358376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.