حفر چاه‌های غیرمجاز، تیر خلاص بر پیکر آب‌های زیرزمینی است

لنجان- رئیس اداره منابع آب شهرستان لنجان گفت:در شهرستان لنجان بیش از هزار و ۴۶۰ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد ۹۹۵ حلقه چاه فاقد پروانه و غیرمجاز هستند که در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، امیرافشین غدیرپور در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان لنجان با اشار به وضعیت بحرانی ذخیره آب، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره سد زاینده‌رود ۱۲۶ میلیون متر مکعب بوده و این میزان نسبت به حجم ذخیره شده این سد در بلند مدت بیش از ۸۱ درصد کاهش داشته و وضعیت فعلی نیز حاکی از کاهش چشمگیر ذخیره آب است.

وی افزود: باید توجه داشت متوسط ورودی سد زاینده رود امروز ۷.۳ متر مکعب بر ثانیه بوده درحالی که خروجی آن ۱۱ متر مکعب بر ثانیه است، اما امیدواریم در سال آبی جدید شاهد بارش‌های چشمگیر باشیم و بارش برف نیز در ایستگاه اتفاق بیفتد.

رییس اداره منابع آب شهرستان لنجان حفر چاه‌های غیر مجاز را تیر خلاص بر پیکر آب‌های زیرزمینی دانست و تصریح کرد: در شهرستان لنجان بیش از هزار و ۴۶۰ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد ۹۹۵ حلقه چاه فاقد پروانه و غیرمجاز هستند که در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیشترین چاه‌های غیر مجاز شهرستان لنجان که در حدود ۸۲۴ حلقه چاه بوده در بخش مرکزی، ۱۵۷ حلقه چاه غیر مجاز در بخش باغبهادران و ۱۴ حلقه چاه غیر مجاز نیز در بخش فولادشهر وجود دارد.

غدیرپور با بیان اینکه انسداد چاه‌های غیر مجاز بستر رودخانه زاینده‌رود؛ نخستین اولویت اداره منابع آب شهرستان است، اضافه کرد: اداره منابع آب شهرستان لنجان  با جدیت به دنبال مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز در این شهرستان بوده و در این میان اولویت نخست در بحث مسدود کردن چاه‌ها آن دسته از چاه‌هایی است که در بستر رودخانه زاینده‌رود قرار دارد که پس از اطلاع رسانی مسدود کردن چاه‌های بستر رودخانه و دیگر چاه‌های غیر مجاز انجام خواهد گرفت البته بهتر است، مالکان قبل از ورود مسئولان اداره منابع آب و دیگر دستگاه‌های مرتبط نسبت به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز اقدام کنند.

وی با بیان اینکه ۱۹۸ حلقه چاه غیر مجاز در بستر رودخانه زاینده‌رود در شهرستان لنجان وجود دارد، متذکر شد: در گذشته با این تعریف که آب فراوانی وجود دارد و زمین نیز در اختیار داریم، کشاورزی را گسترش داده‌ایم، اما امروز با توجه به شرایط موجود نیاز به تغییر نگرش در این خصوص هستیم از این‌رو باید توجه داشت حفاری چاه‌های غیرمجاز در بستر رودخانه از مصادیق نقض قانون و تضییع حقوق حقابه داران قانونی است، با انسداد چاه‌های غیر مجاز در شهرستان لنجان شاهد جلوگیری از مصرف ۳۳ میلیون مترمکعب آب از منابع آب‌های زیرزمینی خواهیم بود.

رییس اداره منابع آب شهرستان لنجان همکاری و مشارکت های مردمی را نخستین گام اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دانست و عنوان کرد: با توجه به همه تلاش‌هایی که از سوی مسئولان و دستگاه‌ها برای کنترل مصرف آب و برخورد با متخلفان صورت می‌گیرد، خود افراد مهمترین ابزارهایی هستند که باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند تا در آینده دچار مشکلات جدی نشویم و این موضوع باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

غدیرپور نصب کنتور هوشمند را گامی موثر در جهت مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی دانست و گفت: با توجه به بحران آبی که وجود دارد نیاز است، چاههای مجاز کشاورزی شهرستان لنجان به کنترل هوشمند مجهز شوند و این مهم خود مرهمی بر زخم های منابع آب‌های زیرزمینی خواهد بود برهمین اساس در سال جاری نصب ۱۰۷ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز شهرستان در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 358319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.