انسداد چاه‌های غیرمجاز در لنجان تنفسی برای احیاء آب‌های زیرزمینی

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: بهره‌برداری غیر اصولی و حفر چاه‌های غیر مجاز یکی از عوامل مهم کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به شمار می‌آید از این رو شورای حفاظت منابع آب شهرستان لنجان با قدرت به میدان آمده تا با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم انسداد چاه‌های غیر مجاز را در این شهرستان به سرانجام برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان لنجان اظهار کرد :براساس نظر کارشناسان، ایران سرزمینی کم‌آب با معدود رودخانه‌های محلی بوده که با توجه به رشد جمعیت با افزایش تقاضای آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات روبه‌رو است.

وی افزود: ۶۰ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود از دل شهرستان لنجان عبور می‌کند که در گذشته ۳۰ کیلومتر از این حوزه به صورت دایمی و ۳۰ کیلومتر دیگر به صورت فصلی بود، اما رشد بیش از حد تقاضا و افزایش بی‌رویه مصرف آب در دهه‌های اخیر موجب شده که رودخانه زاینده‌رود با قدمت فراوان، امروز به یک رودخانه فصلی تبدیل شود و این مهم دغدغه‌های فراوانی را به همراه داشته است.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: با توجه به وجود بحران آب و در راستای حفاظت و کنترل منابع، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز در شهرستان لنجان امری ضروری به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه تا جایی که امکان دارد باید در مصرف آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی کنیم، ادامه داد: کمبود آب مسئله‌ای کاملا جدی است و امروز همه با خشک شدن زاینده‌رود آن را از نزدیک لمس کرده‌اند از این جهت باید فرهنگ‌سازی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز به عنوان اقدامات پیشگیرانه مورد توجه دستگاه‌های متولی و دیگر دستگاه‌ها قرار داشته باشد.

صفرخانلو انسداد چاه‌های غیرمجاز در لنجان را تنفسی برای احیاء آب‌های زیرزمینی دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه بهره‌برداری غیر اصولی و حفر چاه‌های غیر مجاز یکی از عوامل مهم کاهش سطح آب‌های زیرزمینی به شمار می‌آید، شورای حفاظت منابع آب شهرستان لنجان با قدرت به میدان آمده تا با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم انسداد چاه‌های غیر مجاز را در این شهرستان به سرانجام برساند.

وی متذکر شد: البته سال‌ها است که مسئله حفرچاه‌های غیر مجاز در شهرستان لنجان مطرح است، اما در گذشته با آن به سادگی برخورد شده و همین برخورد ساده انگارانه باعث شده تا حفر چاه به صورت غیرقانونی راحت و بی دغدغه انجام گیرد.

فرماندار شهرستان لنجان عنوان کرد: با تلاش اکیپ گشت و بازرسی گزارش چاه‌های غیرمجاز به فرمانداری انتقال یافته از طرفی چاه‌های غیر مجاز در بستر رودخانه نیز شناسایی شده‌اند و در اسرع وقت برخورد قانونی با آنها انجام خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از یک هزار و ۴۶۰ حلقه چاه مجاز و غیر مجاز شناسایی شده در شهرستان تعداد ۱۹۸ حلقه چاه غیرمجاز در حریم رودخانه وجود دارد که باید با اولویت‌بندی و اطلاع رسانی دقیق و شفاف اقدام به انسداد آنها کرد.

فرماندار شهرستان لنجان اظهار کرد: مردم باید به این مهم توجه داشته باشند که به اعتقاد کارشناسانان کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی و افزایش تعداد چاه‌های غیرمجاز به‌مراتب بحرانی مهم‌تر از وضعیت رودخانه‌ زاینده‌رود است، به‌طوری‌که ادامه بی‌توجهی به جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز باعث کاهش ذخایر آبی زیرزمینی و فرونشست زمین می‌شود.

وی با بیان اینکه نصب شمارشگرهای هوشمند آب و برق چاه‌های مجاز شهرستان لنجان از اهمیت بالایی برخوردار است، یادآور شد: طرح هوشمندسازی چاه‌های آب به واسطه نصب کنتور هوشمند باعث مشخص شدن آب مصرفی از چاه‌های مجاز خواهد شد و این مهم گامی مؤثر در راستای جلوگیری از مصرف بیش از حد آب به شمار می‌آید از این رو برای جلوگیری از اضافه برداشت آب، باید بر روی چاه‌های مجاز، کنتور هوشمند نصب شود.

صفرخانلو افزود: از طرفی کمیته‌های برخورد با متخلفان و بهره‌برداران غیرمجاز منابع آب نیز باید با جدیت کامل کار خود را ادامه دهند تا با ارایه گزارش این کمیته‌ها سوخت و همچنین نهاده‌های کشاورزی به دارندگان چاه‌های غیرمجاز تحویل نشود و در پایان شاهد انسداد چاه‌های غیرمجاز در شهرستان باشیم.

وی تصریح کرد: در سال جاری با هدف جلوگیری از برداشت بی رویه آب و همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید در شهرستان نصب ۱۰۷ کنتورهوشمند انجام شود همچنین مسدود کردن ۱۰۷ چاه غیرمجاز و تعدیل و اصلاح ۱۵۹ پروانه نیز در دستور کار نمایندگی آب منطقه‌ای شهرستان لنجان قرار گرفته است.

کد خبر 358318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.