تابلویی هزار رنگ به فراخنای گیتی

پاییز سلطان فصل‌ها است، قلمرو بی پایان رنگ‌ها از زرد و نارنجی تا سرخ آتشی و عنابی، عرصه‌ای به وسعت بی‌کران آسمان‌ها که زبان از بیان عظمتش قاصر و بیان از توصیف جمالش عاجز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در فصل عاشقانه‌ها گویی درختان لباس رنگرزان در بر کرده و در دشت جلوه گری می‌کنند. نهال تاج زرین بر سر نهاده و چمن، فرشی با خامه‌های زرد و قرمز پهن کرده تا چشمان عاشق پاییز را به سمفونی مرگ برگ‌ها دعوت کند.

گویی نقاش چیره دست طبیعت از نقش آفرینی خسته و شده و هرچه رنگ در کارگاه آفرینش داشته، یکجا بر پهنه طبیعت ریخته و در این میان، دستی معجزه‌گر از آن تابلویی ساخته به فراخنای گیتی که تنها یک کلمه می‌تواند آن را توصیف کند و آن کلمه، "زیبایی" است.

صدای خش خش برگ‌ها در زیر پای عابران نوایی دل انگیز است که روح را نوازش و خاطر پریشان را به ساحل آرامش می‌رساند. باغ و بستان که تا چندی پیش به صولت وَرد می‌نازید و با ناز برگ‌های خود، خرامان خرامان به هر کوی و برزن سَرَک می‌کشید، در موسم خزان چهره در رنگ‌خانه هستی پنهان داشته و این‌بار در صولتی جدید عرضه اندام می‌کند.

انگار درختانی که از غم هجران بهار و پاییز تب کرده‌اند را با برگ خزان پاشویه می‌کنند تا شاید اندکی از گرمای تنشان کاسته شود. خانه‌نشینی در این فصل جایز نیست، عصرگاهان که دشت و صحرا زیبایی دوچندان دارد، لباسی گرم را محافظ تن از سرمای آبان‌ماه کنید و عزم باغ و صحرا کنید و بدانید بازیگران بزرگترین پهنه زیبایی عالم، به استقبال شما می‌آیند.

اما شب پاییز هم به اندازه روزش زیباست؛ رنگ از رخ مهتاب پریده و ابر، بر چهره ماه و ستاره پنجه می‌کشد، پس اگر در روز مجال شرکت در بزم طبیعت را نیافتید، شبانگاهان فرصت را غنیمت بدانید و از قدم زدن در زیر آسمان نیمه ابری پاییز لذت ببرید.

خواب طولانی طبیعت که اندک اندک از نیمه مهرماه آغاز می‌شود تا اواسط اسفند ادامه دارد، ولی در گوشه دیگر دشت، دستان پرتلاش کشاورز بذر امید در دل خاک می‌نشاند تا در بهاران و تابستان ثمر زحمت ۹ ماهه را برداشت کند. تراکتورها سینه زمین را می‌شکافد و پس از آنکه بذر را در آن کاشتند، چشم به باران رحمت الهی دارند تا مرحمی باشد بر تن مجروح زمین.

پاییز فصل آزادی برگ‌هاست، در این فصل برگ‌ها دیگر مجبور نیستند فقط سبز باشند و می‌توانند به هر رنگ درآیند. شاعران و نقاشان و نویسندگان و خلاصه همه کسانی که خداوند، جرعه‌ای از شهد معرفت در کامشان ریخته، در این فصل هنرنمایی‌ها می‌کنند و آثاری می‌سازند که اکثرا در تاریخ هنر، بی‌بدیل است و در این آوردگاه هنروران، "جشنواره رنگ‌ها" فرصتی است تا پاییز را از لنز دوربین خبرنگاران به تماشا بنشینید.

کد خبر 358288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.