اردوغان و ترامپ درباره پرونده قتل خاشقچی گفت‌و گو کردند

رسانه های ترکیه به نقل از مقامات کاخ سفید اعلام کردند که رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ روسای جمهوری ترکیه و آمریکا درباره پرونده قتل جمال خاشقچی گفت‌و گو کردند.

به گزارش ایمنا، اردوغان و ترامپ دیشب در حاشیه مراسم گرامیداشت یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در پاریس، در کاخ الیزه و در ضیافت شام رییس جمهوری فرانسه دیدار کرده و درباره پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود گفت و گو کرده اند.

به گزارش شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه، دو طرف در این گفت و گو با بررسی دوباره پرونده قتل خاشقچی، بر ادامه همکاری‌ها در این باره تاکید کردند.

روزنامه حریت ترکیه نیز روز گذشته اعلام کرد که اردوغان در جریان این سفر درباره هشت پرونده حساس و مهم با سران کشورها مذاکره خواهد کرد که یکی از آنها پرونده مربوط به قتل خاشقچی است. اردوغان که بعد از آزادی «آندرو برونسون»، کشیش زندانی و جاسوس آمریکا در ترکیه در انتظار عادی شدن مناسبات کشورش با آمریکاست، تلاش دارد در دیدار با مقامات آمریکا فرایند ترمیم روابط نه چندان مطلوب آنکارا ـواشنگتن را تسریع کند.

به گزارش حریت، اردوغان در این دیدار درباره تعیین جایزه برای دستگیری سه نفر از سران پ.ک.ک از سوی آمریکا، پرونده هالک بانک در آمریکا، روند استرداد فتح الله گولن به ترکیه، رویکرد آمریکا در مورد حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، وضعیت گشت مشترک نیروهای آمریکا و ترکیه در منبج و نیز آخرین وضعیت در ادلب، تحولات عراق و تحریم علیه ایران با ترامپ مذاکره کرده است.

حدود دو هفته پیش یک روز قبل از آن که رجب طیب اردوغان ابعاد پرونده قتل خاشقچی را تشریح کند، جینا هسپل، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) با سفری تعجیلی به آنکارا سعی کرد تا مقامات ترکیه را برای همکاری در این پرونده با آمریکا راضی کند. در زمان سفر هسپل به ترکیه، وی به فایل‌های صوتی زمان قتل خاشقچی دست پیدا کرد و رسانه ها اعلام کردند که این فایل های صوتی به او تحویل داده شده است.

وجود سند صوتی از جمله مواردی بود که به افشای قتل خاشقچی کمک کرد، اما نحوه به دست آمدن این سند از جمله مواردی بود که هیچ گاه اعلام نشد. برخی منابع رسانه ای غربی مدعی هستند که این سند صوتی از طریق شنود توسط دستگاه امنیتی و اطلاعاتی ترکیه به دست آمده و دولت آنکارا برای جلوگیری از تبعات شنود غیرقانونی، از علنی کردن آن خودداری می کند.

منبع:ایرنا

کد خبر 358282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.