۸۵ میلیارد تومان برای آزادسازی گلوگاه‌های اصفهان اختصاص می‌یابد

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان از اختصاص ۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای آزادسازی گلوگاه‌ها و بازگشایی معابر به این اداره کل در سال آینده، خبر داد و گفت: این بودجه برای خرید زمین‌هایی هزینه می‌شود که شهرداری در مسیر اجرای پروژه‌های خود به مشکل برخورده است.

ایمان طاهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: راه وشهرسازی برنامه دارد که پس از دریافت این بودجه، این اراضی را به‌طور کامل خریداری کند و بخشی از آن که در مسیر پروژه‌های شهرداری قرار دارد را به صورت بلاعوض در اختیار این نهاد بگذارد، همچنین باقی‌مانده زمین را تملک کرده و در آن پروژه‌هایی همچون مسکن امید را اجرا کند.

وی درباره تملک بافت‌های ناهمگون همچون ریس‌باف، کارخانه دخانیات اصفهان و کارخانه سیلوی اصفهان، گفت: پیش‌بینی شده ۴۶۰ میلیارد تومان بودجه تا سال ۹۸ در اختیار راه وشهر سازی اصفهان قرار بگیرد تا بتواند کارخانه سیلو را باهزینه‌ای  نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان تملک، به عنوان پایگاه وفضای شهری طراحی کرده و در اختیار مردم بگذارد.

"دخانیات اصفهان" به محیطی برای زندگی مردم تبدیل می‌شود

طاهر افزود: ۱۷۵ میلیارد تومان نیز برای خرید کارخانه دخانیات اصفهان به‌منظور آماده‌سازی محیط برای زندگی افراد در بافت‌های فرسوده، هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده بیش از ۷۵ شهر اصفهان مصوبه کمیسیون ماده پنج دارد و مصوبه ۲۵ شهر دیگر نیز تا آخر سال ۹۷ گرفته می‌شود، افزود: در پایان هر سال شرکت بازآفرینی شهری بودجه‌ای را بابت تخفیفات شهرداری‌ها برای صدور پروانه‌های ساخت در محله‌های بافت فرسوده، در اختیار راه و شهرسازی قرار می‌دهد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با اعلام اینکه تا پایان امسال، ۵۰ درصد این تخفیفات به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود، اضافه کرد: بهتر است این مبالغ دوباره در بافت‌های فرسوده هزینه شود.

طاهر ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰میلیارد تومان از صندوق خزانه بابت تخفیفات شهرداری‌ها در نظر گرفته شد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای این مهم لحاظ شود.

سهم اصفهان از تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی هنوز مشخص نشده است

وی با بیان اینکه عملیاتی شدن تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی زمان‌بَر است، گفت: هنوز سهم استان اصفهان از این تفاهم‌نامه ابلاغ نشده است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان افزود: اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته شده خیلی بالا است و اینکه سازمان برنامه و بودجه بتواند بودجه این اعتبار را تامین کند جای سوال دارد.

وی با بیان اینکه اعلام سهم هر استان از این تفاهم‌نامه نشان از اجرایی شدن آن دارد، افزود: قرار است به زودی سهم استان اصفهان به اداره کل راه و شهرسازی این استان اعلام شود.

طاهر با تاکید بر اینکه شهرداری نهاد اصلی اجرای کامل طرح بازآفرینی شهری است، گفت: بازآفرینی یک محله هزینه زیادی دارد که یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند از پس آن برآید، به عنوان مثال وزارت راه وشهرسازی، سال ۷۳ در زاهدان بازسازی یک محله را شروع کرد اما هنوز بعد از گذشت بیش از دو دهه نتوانسته عملیات بازآفرینی محله مذکور را به پایان برساند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن  اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: اگر تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه کشور نوشته شد، عملی شود سهم اداره راه و شهرسازی در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری بیشتر میشود.

طاهر افزود: با توجه به اینکه شهرداری‌ها وضعیت مالی خوبی ندارند، راه وشهرسازی سهم خود را که تنها آورده نقدی است، پرداخت می‌کند تا در پروژه‌ها هزینه شده و زودتر در اختیار پیمانکاران قرار گیرد اما شرط این است که این اعتبارات به‌صورت برنامه‌ریزی شده هزینه ‌شود، نه این که این مبلغ توسط راه وشهر سازی پرداخت شده و پروژه نیمه‌کاره رها شود.

کد خبر 358248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.