۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
کشف ژن پر نقش در ریزش موی ارثی

محققان آلمانی به تازگی یکی دیگر از ژن‌های مسبب ریزش موی ارثی را کشف کرده‌اند که بر سلامت فولیکول‌های مو اثر منفی می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد در طول عمر خود دچار ریزش مو می‌شوند، اما تنها تعداد محدودی از اشخاص، این شرایط را از دوران کودکی تجربه می‌کنند. ریزش موی دوران کودکی در موارد ارثی نادر اتفاق می‌افتد و خبر خوب اینکه محققان آلمانی به تازگی ژن مسئول این نوع ریزش مو (hypotrichosis simplex) را کشف کرده‌اند.

مبتلایان به این نوع ریزش موی ارثی، پس از تولد دارای مقدار طبیعی مو هستند، اما در اوایل دوران کودکی موهای آن‌ها شروع به ریزش کرده، این روند با افزایش سن پیشرفت می‌کند. اگرچه محققان می‌دانند که این یک بیماری ارثی است، اما تا کنون تنها تعداد کمی از موارد ژنتیکی بالقوه را کشف کرده‌اند که در این نوع ریزش مو نقش دارند.

یکی از فاکتورهای ریزش موی ارثی جهش ژن " APCDD۱" است که در مسیر سیگنال‌دهی موثر بر عملکرد سلول‌ها و بازسازی آن‌ها مداخله می‌کند. محققان دانشگاه "Bon" در آلمان، با همکاری محققان سوئیسی به تازگی ژن دیگری را شناسایی کرده‌اند که نقش مهمی در بروز این نوع نادر ریزش مو دارند.

پژوهشگران داده‌های ژنتیکی افراد سه خانواده که هشت نفر از آن‌ها علائم ریزش مو را داشتند، بررسی کردند. نتیجه بررسی‌ها نشان داد که همگی این افراد دارای جهش ژنی موسوم به " LSS" بودند که معمولا آنزیم خاصی را رمزگذاری می‌کند. ژن LSS بر مسیر متابولیکی اثر می‌گذارد که بر میزان سلامتی فولیکول‌های مو موثر است.

به گفته محققان اگر یک فرد به طور منظم حامل ژن LSS باشد، آنزیم خاصی در بخش "رتینوپلاستی اندوپلاسمی"  (مجموعه‌ای از کانال‌های کوچک در سلول‌های فولیکول مو) ظاهر می‌شود. به گفته محققان این آنزیم در افراد دارای ژن جهش یافته LSS در خارج از بخش "رتینوپلاستی اندوپلاسمی" سلول و در " cytosol" (مایع درون سلولی) گسترش می‌یابد.

یافته‌های جدید به محققان کمک می‌کند تا به تصویر کامل‌تری از علل پشت پرده ریزش موی ارثی hypotrichosis simplex دست پیدا کنند و در آینده شیوه‌های جدیدی برای درمان ریزش مو کشف کنند.

کد خبر 358246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.