باید به اصفهان رنگ و لعاب توریستی بدهیم/ پرهیز از نگاه تنگ‌نظرانه به دیپلماسی شهری

گردشگری در اصفهان هر چند این روزها تا حدی تحت تأثیر تحریم‌ها و جنگ روانی آمریکا قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد برخی عوامل داخلی نیز در کساد شدن و بی‌رمقی این صنعت پاک، اشتغالزا و پر درآمد دخیل هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه در کنار کشورهای تاریخی و پرقدمت که از قدیم الایام محل توجه گردشگران بوده‌اند، صنعت توریسم به محل اصلی کسب درآمد کشورهای در حال توسعه‌ای تبدیل شده است که از منابع معدنی چندانی برخوردار نیستند و یا می‌کوشند اقتصاد کشور خود را از وابستگی به یک محصول خاص نجات داده، منابع درآمدی پایدارتری داشته باشند. در همین راستا اقتصاددانان جهان پیش‌بینی می‌کنند صنعت گردشگری در آینده نزدیک تبدیل به اقتصاد اول جهان می‌شود.

این در حالی است که ایران با وجود برخورداری از تمدن غنی چندین هزار ساله، دارا بودن آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی متعدد و نیز طبعیت زیبا و بکر چهار فصل، تا کنون بهره چندانی از این صنعت پرطرفدار و البته پردرآمد نبرده است. علیرضا سالاریان، رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان که در قسمت نخست گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از وجود برخی مشکلات خارجی پیش روی صنعت گردگشگری در اصفهان سخن گفت، در بخش دوم به موانع داخلی در جذب گردشگر و نیز اهمیت دیپلماسی شهری در شناخته شدن اصفهان اشاره می کند.

وضعیت دیپلماسی شهری در اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان بعد از انتخابات ۹۶ شاهد تحول مثبتی در دیپلماسی شهری اصفهان هستیم. در اولین جلسه ای  که با شهردار محترم اصفهان داشتیم، آقای دکتر نوروزی از اولویت‌ها و برنامه‌های جدی شهرداری اصفهان را فعال کردن و توسعه دیپلماسی شهری و روابط خواهر خواندگی با شهرهای کشورهای دیگر اعلام کردند، در این راستا طی مکاتبات با شهرهای خواهرخوانده تمایل و برنامه اصفهان برای فعال کردن روابط خواهر خواندگی پیگیری شد.

همچنین نخستین برنامه اجرایی که صورت گرفت، برگزاری هفته اصفهان در فروردین‌ماه امسال در پاریس فرانسه بود که برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری معرفی اصفهان با کمک اصفهانی‌های مقیم فرانسه و خارج از کشور برگزار شد و میزبان فرانسوی هیات، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه بود.

دومین برنامه؛ شرکت فعال در اجلاس شهرداران در شهر کراکوف لهستان بود؛ در اجلاس شهرداران عضو یونسکو، اصفهان به عنوان یکی از شهرهای خلاق عضو یونسکو معرفی شد؛ در واقع دو شهر از شهرهای ایران یکی رشت؛ به خاطر تنوع غذایی و دیگری اصفهان به خاطر صنایع دستی معروفش جزء شهرهای خلاق و عضو یونسکو هستند. مشارکت فعال در این دو رویداد فرهنگی در راستای دیپلماسی شهری برای اصفهان بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بود.

نکته ای که باید یادآورشوم این است که علیرغم تصور ما ایران و اصفهان، برای خیلی از مردم جهان ناشناخته هستند، بنابراین لازم است برای شناساندن آثار ملی، تاریخی و کهن خود به مردم جهان تلاش مضاعف داشته باشیم و باتوجه اینکه مورد هجمه تبلیغات منفی آمریکا هم هستیم  باید تلاش کنیم ایران هراسی کمرنگ شود و واقعیت‌های کشورمان به جامعه جهانی شناسانده شود.

در راستای همین تفکر در شهر «ماربورگ» آلمان برنامه‌ای به نام روز  فرهنگی اصفهان برگزار شد. در سفر تابستان گذشته رییس جمهور محترم  به سوئیس نیز قرار بود نمایشگاهی به نام اصفهان در پایتخت این کشور برگزار شود که به خاطر نوسانات ارزی منتفی شد، اما پیگیر هستیم اگر بتوانیم تا آخر امسال این نمایشگاه را  برگزار کنیم. در همین سال جاری نیز دو اجلاس شهرداران کلان شهرها در سنگاپور و اجلاس راه ابریشم در شیان چین را داشتیم که علیرغم دعوت و پیگیری و هماهنگی های انجام شده، در این دو رویداد بین المللی به دلایل و ملاحظاتی  شرکت نکردیم.

وقتی  مقام  بلند پایه‌ای از ایران به شهرهای دیگر جهان سفر می کند، در رسانه‌ها، مطبوعات، رادیو و تلویزیون این کشورها نام، تاریخ و صنایع دستی ایران حداقل برای چند روز  تکرار و پوشش خبری داده می‌شود، بنابراین انجام این سفرها لازم است و نباید به این گونه فعالیت‌ها  با دید تنگ نظرانه نگریسته شود.در راستای توسعه همکاری‌های بین استانی، استاندار محترم اصفهان نیز در خردادماه گذشته سفر رسمی به سن پترزبورگ، خواهر خوانده اصفهان داشتند؛ هدف این سفر نیز توسعه همکاریهای استانی و جذب گردشگر و چند توافق از جمله برقراری خط هوایی و تور گردشگری بین دو کشور بود. سفر استاندار محترم اصفهان به نرماندی فرانسه نیز در راستای معرفی ظرفیت‌های اصفهان، برقراری روابط اقتصادی و جذب گردشگر بود؛ در این سفر ۱۳ نفر از هنرمندان چیره دست صنایع دستی حضور داشتند و در نمایشگاهی که برگزار شده بود صنایع دستی اصفهان را برای بازدید فرانسویان به نمایش گذاشتند. این سفرها نیز بیشتر در جهت دیپلماسی شهری و معرفی ظرفیت‌های اصفهان، به خصوص گردشگری و صنایع دستی بود.

در مورد اهمیت سفر مقامات این نکته را عرض کنم که وقتی  مقام بلندپایه‌ای از ایران به شهرهای دیگر کشورها سفر می کند، در رسانه‌ها، مطبوعات، رادیو و تلویزیون این کشورها نام، تاریخ و صنایع دستی ایران حداقل برای چند روز  تکرار و پوشش خبری داده می‌شود و این امر می تواند فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های اصفهان در بخش‌های مختلف و به خصوص  صنعت توریسم ایران باشد، بنابراین انجام این سفرها لازم است و نباید به این گونه فعالیت‌ها  با دید تنگ نظرانه نگاه کرد.

بخشی از کارها را نیز باید به بخش خصوصی واگذار کرد، اتاق بازرگانی اصفهان نیز در زمینه برقراری و تقویت تعاملات اقتصادی و تجاری فعال بوده و طی این مدت میزبانی چندین هیات اقتصادی در اصفهان را داشته است و هیات‌هایی نیز از اصفهان به چین، فرانسه، ژاپن، عراق، آلمان و مالزی اعزام شده اند.

آژانس‌های گردشگری اصفهان این ظرفیت را دارند که کلیه تورهای ورودی به اصفهان را از ابتدا تا انتها مدیریت کنند؛ باید برای گردشگری و این صنعت پاک تبلیغ کرد؛ بایستی وب سایت آژانس‌ها به زبان‌های مختلف تبلیغ و بسته‌های رقابتی تدوین و معرفی کنند. در شهریور امسال نمایشگاه گردشگری در شهرهای «شیان» و «گوانجو»ی چین برگزار ‌شد؛ شهر شیان چین  با اصفهان خواهر خوانده است، اما متاسفانه علیرغم پیگیری زیاد به علت مشکل  مالی و ارزی  در این نمایشگاههای بین المللی گردشگری از اصفهان آژانسی حضور نداشت. این فرصت‌ها غنیمت است نباید آن را از دست داد، اگر برای این‌گونه سفرها برنامه‌ریزی شود، با توجه به روابط خوب ما با چین می‌توانیم بستر بهتری برای ظرفیت سازی و توسعه گردشگری فراهم کنیم.

در حال حاضر در شهر اصفهان تعداد تبعه خارجی قابل توجهی حضور ندارد که نیازمند راه اندازی کنسولگری باشند، ضمن اینکه فاصله اصفهان –تهران نزدیک است و مقامات حاضر در سفارتخانه کشورهای دیگر به راحتی می‌توانند ظرف چند ساعت به اصفهان سفر کنند؛ این موجب می‌شود که نیازی به ایجاد کنسولگری احساس نشود. بنابراین به نظر می‌رسد ضرورت این نوع سفرها برای مردم خوب توجیه نشده است و این مسئولیت رسانه ها است که در این زمینه مناسب اطلاع‌رسانی کنند و مفید بودن این قبیل سفرها را برای مردم تشریح کنند. نباید به اینگونه سفرها که در راستای توسعه گردشگری و معرفی اصفهان است، تنگ نظرانه نگاه شود. برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، هفته و روزهای فرهنگی ‌ برای جذب گردشگر، از فعالیت‌هایی است که می‌تواند درآمد واشتغال زایی را برای کشور به ارمغان بیاورد و سبب رونق و شکوفایی اقتصادی شود.

بنا به پیشنهاد ارائه شده به شهردار محترم اصفهان قرار است هیات‌هایی از شهرهای خواهرخوانده‌ اصفهان در روز اول آذرماه امسال به اصفهان بیایند، اما لازم است برنامه خواهرخواندگی شهر اصفهان با سایر شهرهای جهان به شکل متفاوت‌تری انجام شود. ارتباط دانشگاه‌های شهرهای خواهر خوانده با هم و تبادلات علمی و دانشگاهی بسیار موفق است. در همین مورد دانشگاه اصفهان، صنعتی و دانشگاه هنر اصفهان موفق عمل کرده‌اند و با کمترین هزینه بیشترین تأثیر فرهنگی را داشتند؛ شهر اصفهان  دارای این ظرفیت  است که با شهرهای بیشتری در کشورهای دیگر روابط خواهرخواندگی داشته باشد؛ در حال حاضر خواهر خوانده های شهر اصفهان ۱۴ شهر هستند که برای شهری با این همه ظرفیت هنری و تاریخی کافی نیست. تلاش داریم به تعداد خواهر خوانده های شهر افزوده شود. اصفهان زیباترین شهر توریستی ایران است، اما رنگ بوی توریستی ندارد.

چرا تنها کنسولگری دایر در اصفهان متعلق به روسیه است و کشورهای دیگر به ویژه خواهر خواندههای اصفهان در این شهر کنسولگری ندارند؟

موضوع خواهرخواندگی ارتباطی به کنسولگری ندارد، دفاتر کنسولگری برای دو کار و فعالیت مهم در کشور مقصد تاسیس می‌شوند؛ یکی به علت حضور تعداد قابل توجه اتباع یک کشور در شهر مورد نظر و دیگر وجود مراودات تجاری گسترده فیمابین، دفترکنسولگری به منظور تسهیل روابط تجاری و ارائه خدمات کنسولی راه اندازی می شود، بنابراین دولت‌ها با گشایش دفتر کنسولگری در سایر کشورها تسهیلاتی را برای سهولت کار شهروندان  و فعالیت‌های اقتصادی آنها ارائه می دهند تا کار اقتصادی آنها رونق بگیرد.

در اصفهان فقط یک کنسولگری فعال داریم و آن هم کنسول‌گری روسیه است، دلیل این است که در زمان‌های نه چندان دور مهندسان و کارشناسان روسی در کارخانه ها، صنایع، نیروگاه و ذوب آهن اصفهان مشغول به کار شدند و چون جمعیت قابل توجهی داشتند، دولت روسیه برای تسهیل کارهای این تعداد از شهروندان خود اقدام  به تأسیس  کنسولگری در اصفهان کرد، البته این کنسول‌گری از زمانهای دورتر در اصفهان فعال بوده است.

در مورد فعالیت کنسولگری مثالی از چین عرض کنم؛ در شانگهای چین به خاطر مراودات گسترده اقتصادی، بیش از ۸۰ کنسولگری فعالیت دارند، در واقع از آنجا که فعالیتهای اقتصادی در این شهر بسیار زیاد است، سایر کشورها به خاطرحمایت از فعالیت های اقتصادی اتباع خود و برای تسهیل امور تجاری  دراین شهر کنسولگری ایجاد کرده‌اند. از دیگر شهرهای مهم اقتصادی چین شهر «گوانجو» است که ۶۰ کنسولگری در آن حضور دارند  چون این شهر مرکز تجاری بین المللی چین است.

در حال حاضر در شهر اصفهان تعداد تبعه خارجی قابل توجهی حضور ندارد که نیازمند راه اندازی کنسولگری باشند، ضمن اینکه فاصله اصفهان –تهران نزدیک است و مقامات حاضر در سفارتخانه‌های کشورهای دیگر به راحتی می‌توانند ظرف چند ساعت به اصفهان سفر کنند و این موجب می‌شود که نیازی به ایجاد کنسولگری احساس نشود. بنابراین درخواست ایجاد کنسولگری باید از طرف کشور خارجی باشد که این کار برای آنها هزینه‌بر است، چون در حال حاضر در سفارتخانه ها کارهای آنها انجام می شود، ضمن اینکه  وجود کنسولگری نمی‌تواند به تنهایی برای توسعه روابط و گردشگری موثر باشد.

برای تبدیل اصفهان به یک شهر بین المللی و توریستی چه اقداماتی انجام داده اید؟

در این زمینه دفتر وزارت امور خارجه تعامل و همکاری بسیار خوب و سازنده ای با استانداری، شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی، دانشگاه اصفهان، اتاق بازر گانی، شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان و ...داشته است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اخیرا کنفرانس بین المللی برگزار کرد که ما نیز به عنوان نمایندگی وزرات خارجه همکاری خوبی با آنها داشتیم، همینطور در برپایی نمایشگاه‌های گردشگری که در اصفهان برگزار شد؛ با این وجود، بارها گفته‌ایم که این نمایشگاه‌ها  باید به صورت بین المللی  برگزار شود، زمان برگزاری نمایشگاه ها نیز باید همیشه در یک زمان مشخص باشد تا خارجی‌ها زمان و ماه و هفته دقیق آن را برای برنامه‌ریزی و حضور بدانند، تنها در این صورت است که این موضوع تبدیل به برندینگ اصفهان می شود که خود یکی از جذابیت‌ها و دستاوردهای گردشگری اصفهان است.

یک کار ارزشمند برای گردشگری اصفهان که اخیرا انجام شده، طرح برند گردشگری و منطبق سازی فعالیت‌های گردشگری با استانداردهای جهانی است؛ این کار مورد توجه فعالان گردشگری در تهران قرار گرفته است، اما در اصفهان استقبال زیادی از آن نشده است.اصفهان می‌تواند با تقویت زیرساخت‌های خود به یک شهر بین المللی مانند شهرهای کشورهای دیگر تبدیل شود؛ همانند استانبول که بسیاری ازفعالیت‌ها و رویدادهای بین‌المللی کشور ترکیه در آن شهر انجام می‌شود، یا شانگهای چین. بنابراین برای توسعه اصفهان بایستی به دنبال توسعه زیرساخت‌ها از جمله فرودگاه، هتل‌ها و سایر امکانات مورد نیاز باشیم.

شما ترمینال بین المللی فرودگاه اصفهان را ببیند واقعا برای هر تازه واردی به اصفهان غیر قابل باور است که شهر پرآوازه ای مثل اصفهان ترمینال فرودگاهی این‌چنین داشته باشد. قرار بوده فاز گسترش ترمینال امسال راه اندازی شود، اما تا جائیکه اطلاع دارم بعید است تا پایان سال اتفاقی در این زمینه رخ  بدهد.

از فرودگاه که بیرون می آییم تا به شهر برسیم، این مسیرحد فاصل نیز در دید یک تازه وارد اصلا زیبنده نیست. بارها به مسئولان شهری گفته‌ایم که شهر اصفهان رنگ و بوی توریستی نمی‌دهد، باید رنگ و لعاب این شهر با استانداردهای جهانی یک شهر توریستی گردش پذیر منطبق شود؛ مثلا  همین مسیر فرودگاه تا شهر را می‌شود به یک شرکت سرمایه‌گذار واگذار کرد تا با دیوار کشی ساده اطراف این جاده صنایع دستی، رستوران‌ها، هتل عباسی، مکان‌ها و ابنیه تاریخی و سیاحتی، گزو غذاهای متنوع و سایر هنرهای اصفهان را در بوردهای تبلیغاتی تزیین کرده و برای گردشگران خارجی و داخلی به نمایش بگذارند.

مراکز گردشگری شهر و اطراف آن همانند شهرهای مشابه در خارج بایستی زیباسازی و هتل‌ها و مراکز خرید مناسب برای ارائه خدمات به گردشگران تجهیز و معرفی شوند. خدمات حمل و نقل و تاکسی‌ها نیز باید در مراکز گردشگری همیشه آماده خدمت به گردشگران باشند. البته اینها زمانی رونق پیدا می‌کنند که حضور گردشگر نیز قابل توجه باشد. با این حال وظیفه مسئولان امر است که زیرساختها را فراهم کنند تا مشکلات موجود خارجی (تحریم ها ) که رفع شد دوباره با کمبودهای گذشته مواجه نشویم.

یکم آذرماه روز اصفهان است؛ همین طور که مناسبت‌های مذهبی در این شهر با شکوه برگزار می شود، باید مناسبت‌های ملی هم با شکوه برگزار شود؛ شهر باید دارای جنب و جوش باشد و صداو سیما باید این نمادها و جشن‌ها را پر رنگ کرده و نشان دهد.برای معرفی المان‌های شهرهای خواهر خوانده اصفهان در یک محل مخصوص  طرحی ارائه داده‌ایم که بر اساس آن می‌توان پارک شهید رجایی را به پارکی بین المللی تبدیل کرد؛ چرا که  این پارک قابلیت و ظرفیت بین المللی شدن را دارد، اینگونه کارها باید جز اولویت ها و زیباسازی شهری باشند گرچه هرکاری بودجه می خواهد، اما باید  تلاش کرد تا این امکانات فراهم شود.

اصفهان می تواند یک شهر نمونه گردشگری کشور باشد، باید به مدیران شهری کمک کرد تا مسائل و مشکلات رفع شود؛ شهروندان اصفهانی  می‌توانند در این امر مهم مشارکت داشته کنند، در واقع برای زیبا سازی شهر همه بایستی مشارکت عمومی داشته باشند. وضعیت تردد شهری باید اصلاح شود. وضعیت فعلی برای شهر اصفهان قابل قبول نیست. بسیاری از گردشگران خارجی همواره از مهمان نوازی شهروندان ما تعریف می‌کنند، اما همه در یک چیز نظر مشترک دارند، رانندگی غیراصولی وحشت‌آفرین که شامل تخلفات موتور سیکلت ها نیز می‌شود!

یک کار ارزشمند برای گردشگری اصفهان که اخیرا انجام شده، طرح برند گردشگری و منطبق سازی فعالیت‌های گردشگری با استانداردهای جهانی است؛ این کار مورد توجه فعالان گردشگری در تهران قرار گرفته است، اما در اصفهان استقبال زیادی از آن نشده و این هم برعهده رسانه‌های استان است که بیشتر به روشن‌سازی این موضوع بپردازند. پروژه توسط اتاق بازرگانی در دست اجرا است و نیاز به حمایت و مشارکت فعال دیگر نهادهای ذیربط شهر از جمله شهرداری اصفهان دارد.

یکم آذر، روز اصفهان است؛ همین طور که مناسبت‌های مذهبی در این شهر با شکوه برگزار می شود باید مناسبت‌های ملی هم با شکوه برگزار شود؛ شهر باید دارای جنب و جوش باشد، صداو سیما باید این نمادها و جشن‌ها را پر رنگ کرده و نشان دهد. باید برای حمل و نقل شهری اصفهان به عنوان یک شهر توریستی فکری بشود، تردد خودرو، موتورسیکلت و حتی عابر پیاده می‌تواند چهره شهر را زیبا و یا زشت کند. چنانچه مقررات ترافیکی به خوبی رعایت و اجرا شود، در زیبا کردن چهره شهر برای گردشگران بسیار موثر است. بنابراین  باید بسترهای لازم فراهم شود و  نکات ظریف را به مردم آموزش داد و به عبارتی فرهنگ سازی کرد، چون اصفهان ظرفیت و استعداد این را دارد که چهره توریستی خوش نقش و نگاری را از خود به جهان نشان دهد.

یک نکته مهم را بایستی همواره سرلوحه امور خود قرار دهیم؛ اینکه به عنوان یک شهروند ابتدا وظایف شهروندی خود را خوب انجام دهیم و بعد مطالبه گر حقوق شهروندی باشیم. وظیفه مسئولان است که با استفاده از الگوهای موفق مدیریت شهری، برنامه ریزی و از طریق ارائه آموزش‌های لازم فرهنگ سازی کنند. 

به نظر شما تصویب CFT  و سایر لوایح مرتبط با FATF میتواند به کاهش مشکلات اقتصادی ایران و اصفهان و افزایش گردشگر کمک کند؟

به نظرم بهتر است در پاسخ به این سوال اشاره‌ای به موضوع این لوایح داشته باشیم؛ یکی از مشکلات مهم کشور ما نبود قوانین سخت  مالی و بانکی است؛ چنانچه قوانین و مقررات  بانکی همانند خیلی از کشورها به خوبی اجرا شود، کشور بدون نیاز به در آمد نفت قابل اداره است. در بسیاری از کشورها، دولت هزینه‌های خود را از محل درآمدهای مالیاتی مختلف کسب می‌کند. اگر مقررات بانکی به خوبی اجرا شود، فرار مالیاتی و اختلاس و کلاهبرداری مالی و در یک کلمه فساد مالی نخواهیم داشت، وقتی در کشور ما هر کسی به هر تعداد بتواند حساب باز کند و به راحتی از این حساب‌ها به هر مقداری که خواست بدون نظارت قوانین مالی و بانکی برداشت کند، این  یک معضل جدی و بزرگ برای سیستم مالی بانک‌ها است، فکر کنم چنین وضعیتی  فقط در ایران وجود دارد. بانک‌های جهان به راحتی چک با مقدار زیاد را تبدیل به پول نمی کنند؛ در حالی که در ایران چک‌ها با مبالغ بالا به راحتی نقد و ترانسفر می شود.

به عنوان مثال اگر در کشوری مثل چین دارائی و پول خود را به بانک بسپارید، در موقع نیاز باید به اندازه مشخصی از این پول برداشت کنید و سقف دارد ، مثلا هفت هزار دلار. اگر درخواست پولی شما از بانک از مقدار سقف تعریف شده بالاتر برود، باید فاکتور و سند به بانک ارائه کنید که به چه دلیل درخواست برداشت یا جابجایی این حجم  پول را دارید. قانون در آن جا برای همه شهروندان چینی و اتباع خارجی و تاجران یکسان است. یا به عنوان مثال در کشوری مثل یونان نیز همه درآمدهای دولت از طریق مالیات است و کشور از محل درآمدهای مالیاتی اداره می‌شود، اما در ایران سیستم مالیات شفاف نداریم، باید اظهار نامه مالیاتی شفاف باشد که افراد دارایی و مایملک خود را به طور  شفاف اظهارکنند، اگر قوانین مالیات شفاف سازی شود، مردم اینهمه دچار مشکلات و تنگناهای اقتصادی نمی شوند.

مطالبی که عرض شد بخش عمده آن مربوط به مقررات مالی بین المللی همچونFATF یا CFT است؛ بنابراین حتی اگر پیوستن به کنوانسیون‌های مالی بین‌المللی را قبول نداشته نباشیم، برای اداره کردن و سلامت سیستم بانکی و مالی خودمان محتاج به قوانین شفاف مالی  هستیم؛ معاملات تجاری و نقل و انتقال پولی افراد و شرکت‌ها بایستی توسط  سیستم بانکی و اقتصادی کشور  نظارت جدی شود و فرایند هر برداشت یا فعالیت بانکی  کاملا مشخص باشد؛ همانطور که در همه دنیا این مقررات وجود دارد و رعایت می شود.

حتی اگر پیوستن به کنوانسیون‌های مالی بین‌المللی را قبول نداشته نباشیم، برای اداره کردن و سلامت سیستم بانکی و مالی خودمان محتاج به قوانین شفاف مالی  هستیم.جابه‌جا کردن راحت اموال ودارایی‌ها در سیستم بانکی ایران، به نوعی فساد آور است و به سیستم‌ اقتصادی کشور آسیب‌های فراوانی می زند؛ اگر سیستم قانونمند مالی حاکم بر نظام بانکی باشد، این سیستم متوجه برداشت‌های سنگین می‌شود و بر آن نظارت می کند، در نتیجه خلاف های اقتصادی کمتر انجام می شود. در هفته‌های گذشته در ایران شاهد بودیم که برخی نسبت به معاهدات شفاف پولی و مالی بدبین هستند و آن را آمریکایی می‌دانند، به نظر می رسد این مخالفت‌ها بیشتر  به دلیل آشنا نبودن با قراردادها و قوانین مالی و پولی بین المللی  است.

در مورد تاثیر پیوستن به این کنوانسیون‌ها یا رعایت مقررات گروه‌های نظارت مالی بین المللی، باید گفت که عدم پیوستن ایران سبب می شود تا دیگر بانک‌های بین المللی با ما روابط کارگزاری بانکی نداشته باشند. گردشگران خارجی نیز در دنیای امروز کمتر از پول نقد همراه خود استفاده می‌کنند و معمولا رزرو هتل و تورهای گردشگری از طریق سیستم پرداخت بانکی و اینترنتی انجام می‌شود یا از طریق کارت اعتباری بین المللی مانند ویزا کارت که اطلاع دارید در کشور ما این کارت‌ها قابل استفاده نیست.

حال اگر ارتباط بانکی نیز مسدود شود، مسافری که می‌خواهد به ایران سفر کند با یک فضای غیر مطمئن مواجه می‌شود و تصور می‌کند محیط ناامن است که اینگونه شده است. دیگر کاری به مسئله تحریم های ظالمانه آمریکا ندارد که این تحریم ها چگونه وضع شده است. بنابراین ترجیح می‌دهد برنامه سفر خود را به مقصد دیگری تغییر دهد. در مورد انجام معاملات تجاری نیز همین وضعیت است و سخت ترخواهد بود؛ چون حجم معاملات تجاری مثل هزینه‌های یک گردشگر حدود سه و چهار هزار دلار نیست؛ بلکه رقم به گونه ای است که حتما بایستی از طریق بانک‌های بین المللی پرداخت صورت گیرد. بنابراین پیوستن به این کنوانسیون ها یا نپیوستن به آن، تاثیرات جدی بر انجام امور اقتصادی و جذب گردشگران خارجی خواهد داشت.

تنظیم از: آناهید بیدکانی بختیاروند-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 358148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.