کشف پروتئین جدید برای تقویت حافظه در بزرگسالان

محققان کانادایی به تازگی نقش نوعی پروتئین خاص را در تقویت حافظه و فرآیند یادگیری افراد بزرگسال کشف کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان موسسه عصبی مونترال و موسسه آموزشی و پژوهشی دانشگاه "مک گیل" کانادا نشان می‌دهد که یک نوع پروتئین خاص، نقش مهمی در  توسعه عصبی اولیه (early neural development) بازی می‌کند که برای یادگیری و تقویت حافظه مغز بزرگسالان ضرورت دارد. این پروتئین "netrin" نام دارد و با تقویت ارتباطات عصبی سلول‌های مغزی، باعث بهبود حافظه و یادگیری افراد بزرگسال می‌شود.

دانشمندان پیش از این تحقیق می‌دانستند که پروتئین netrin برای رشد جنین و گسترش مغز نوزاد ضروری بوده و به ایجاد ارتباط بین سلول‌های مغزی یا نورون‌ها کمک می‌کند. اما بررسی‌های جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که این پروتئین، اتصالات عصبی یا سیناپس‌هایی را که در  بخش هیپوکامپ مغز بزرگسالان( ناحیه ای که در شکل گیری حافظه و یادگیری افراد نقش دارد) قرار دارد، تقویت می‌کند.

دکتر تیموتی ای کندی، یکی از اعضای گروه تحقیق در این باره می‌گوید: "این مسئله که چرا پس از اینکه تمام ارتباطات عصبی در دوران کودکی صورت گرفت، نورون‌ها به ساخت پروتئین‌های netrin در مغز بزرگسالان ادامه می‌دهند، همچنان مانند یک راز باقی مانده است."

به گفته وی زمانی که نورون‌ها فعال باشند، پروتئین‌های netrin را آزاد می‌کنند. این پروتئین‌ها با سیگنال‌دهی و علامت‌گذاری دو نورون و ایجاد سیناپس قوی‌تر، اتصال به یک نورون همسایه  را تقویت می‌کنند.

مطالعه اخیر به دنبال یک بررسی طولانی صورت گرفته است که نزدیک به هفت دهه پیش "دونالد هب"، استاد روانشناسی دانشگاه مک گیل، ایده‌های خود را درباره قدرت یادگیری مغز و شکل گیری خاطرات مطرح کرد. او معتقد بود که قدرت یا ضعف اتصالات سیناپسی بستگی به مدت استفاده از آن‌ها دارد و هرچه بیشتر این اتصالات مورد استفاده قرار گیرند، با سرعت و قدرت بیشتری عمل می‌کنند.

به گفته محققان کانادیی، برای تقویت سیناپس‌ها پروتئین netrin باید خارج از فضای سلولی آزاد شود. بررسی‌های ژنتیکی نقش این نوع پروتئین را در ابتلا به بیماری‌هایی که باعث تخریب مغز می‌شوند نظیر اسکلروزی جانبی آمیوتروفی، پارکینسون و آلزایمر نشان داده است. به طور کلی می‌توان گفت که تحقیقات جدید، پیشرفت‌های قابل توجهی در مورد چگونگی شکل گیری مغز و ذخیره خاطرات فراهم می‌کند.

کد خبر 358109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.