۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال در کشور مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت گفت: تقریبا از سه دهه قبل موجی از بیماری "دیابت نوع دو" در دنیا آغاز شده و روبه افزایش است و بیماری دیابت را می توان بزرگترین اپیدمی قرن دانست چرا که تا کنون هیچ بیماری در دنیا با این سرعت رشد نکرده است.

به گزارش ایمنا، علیرضا مهدوی در آستانه هفته ملی دیابت با تاکید بر اهمیت نقش خانواده در کاهش ابتلا به بیماری دیابت اظهار کرد: با توجه به اینکه فرد در بستر خانواده متولد می‌شود و پرورش پیدا می کند، عادات غذایی و سبک زندگی را در این بستر فرا می گیرد و از آنجا که ابتلا به بیماری دیابت مخصوصا از نوع دو رابطه زیادی با شیوه زندگی فرد دارد، بنابراین باید به این بخش توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت با روند افزایشی در جهان روبرو است، افزود: تقریبا از سه دهه قبل موجی از بیماری دیابت نوع دو در دنیا آغاز شده و در حال افزایش است و بیماری دیابت را می توان بزرگترین اپیدمی قرن دانست چرا که تا کنون هیچ بیماری در دنیا با این سرعت رشد نکرده است، اما در ایران طبق هدف گذاری ها، روند در حال رشد بیماری دیابت تا سال ۱۴۰۴ باید متوقف شود.

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت با اشاره به آمار جهانی ابتلا به بیماری دیابت نوع دو، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۲۰ میلیون فرد ۲۰ تا ۷۰ ساله در دنیا به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند و این آمار تا سال ۲۰۴۵ به بیش از ۶۹۰ میلیون نفر در جهان خواهد رسید.

مهدوی درخصوص آمار مبتلایان به دیابت نوع دو در ایران گفت: در ایران ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال (بیش از ۵ میلیون نفر) با تشخیص دیابت نوع دو و ۱۸ درصد افراد بالای ۲۵ نیز "پره دیابتیک" شناسایی شده اند؛ پره دیابتیک کسانی هستند که مستعد ابتلا به بیماری دیابت هستند

درخصوص افراد پیش دیابتیک گفت: پیش دیابت در حقیقت "پیش تشخیص" دیابت است و می ‌توان آن را به منزله نشانه هشدار تلقی کرد. پیش دیابت عارضه ‌ای است که در آن میزان گلوکز (قند) خون بالاتر از حد طبیعی است، اما این افزایش به اندازه‌ ای نیست که دیابت محسوب شود. پیش دیابت بیانگر این است که چنانچه تغییرات لازم در شیوه زندگی به وجود نیاید، در آینده دیابت نوع دو بروز خواهد یافت. اما خوشبختانه می ‌توان از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع دو جلوگیری کرد. با داشتن رژیم غذایی سالم، کاهش وزن، حفظ وزن مناسب و فعالیت بدنی منظم و مستمر می ‌توان میزان قند خون را به حد طبیعی بازگرداند. عوارض قلبی دیابت در شرایط پیش دیابت هم به وجود می آیند.

وی با اشاره به جامعه هدف بیماران دیابتی افزود: افراد بالای ۳۰ سال که اضافه وزن دارند و در معرض چاقی هستند، بیشترین مبتلایان به دیابت را تشکیل می ‌دهند.

 معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درخصوص اقداماتی که وزارت بهداشت در جهت شناسایی و کنترل بیماری دیابت انجام داده است، توضیح داد: وزارت بهداشت از سال ۸۳ برنامه کشوری پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع دو را با غربالگری و بیماریابی آغاز کرده است و در سال ۸۹ نیز برنامه شهری کنترل و شناسایی بیماری دیابت به آن افزوده شد. از سال ۱۳۹۳ نیز با شروع طرح تحول سلامت و ادغام خدمات که در راستای آن در تمامی پایگاه های بهداشت مراجعه کنندگان از لحاظ عارضه های قلبی و عروقی بررسی می‌شوند و در کنار آن غربالگری انجام می‌شود.

کد خبر 358106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.