فرصت طلایی که در ایران از دست رفت

جدای از اقدامات ترامپ که هر از چند گاهی یک بمب خبری جدید بر علیه ایران در رسانه‌های جهان منتشر می کند، قرار گرفتن کشورمان از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای که همسایگانش به طور مداوم درگیر جنگ و خونریزی هستند و انتشار این نوع خبرها، اثرات ناخواسته‌ای بر تصور مردم دنیا از ایران دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا و جو سازی‌های منفی رییس جمهور این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها بر صادرات نفت و مبادلات تجاری و مالی ایران تأثیر منفی داشته و ایران را به ناحق در وضعیت سیاسی و روانی نامناسبی قرار داده است، بلکه بر تصور گردشگران از ایران و تلاش مقام‌های کشورمان برای گسترش درآمدهای کشور از محل جذب توریست نیز اثر گذاشته و میزان گردشگرانی که مقصد آنها ایران باشد را کاهش داده است؛ مسأله‌ای که به ویژه برای شهر تاریخی، فرهنگی و گردشگر پذیری همچون اصفهان، به طور ویژه‌ای حائز اهمیت است. در همین رابطه با گفت‌و گویی داشتیم با علیرضا سالاریان، رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان و نظر وی را در رابطه با تأثیر تحریم‌های جدید آمریکا بر وضعیت گردشگری در ایران و اصفهان جویا شدیم که در ذیل می خوانید: 

با توجه به عملکرد آمریکا در چند ماه گذشته وضعیت صنعت توریسم در اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

وضعیت توریسم و ورود گردشگران به اصفهان در سال ۹۶  آنچنان محسوس بود که در خیابان‌ها و اماکن توریستی و سیاحتی می شد به راحتی افزایش حضور گردشگران خارجی را دید، اما در حال حاضر اگر بخواهیم مقایسه ای با سال گذشته داشته باشیم وضعیت ورود گردشگر خارجی به اصفهان به شدت روند نزولی داشته و کم شده است، شاید یکی از دلایل این امر تبلیغات سوء مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی و جهان بر ضد ایران بوده است. باید این واقعیت را پذیرفت که  تبلیغات در دنیای رسانه تاثیرگذار است؛ ترامپ هر از چند گاهی یک بمب خبری بر علیه ایران در مطبوعات و رسانه‌های جهان منتشر می کند؛ وقتی چنین خبرهای منفی از ایران در رسانه‌ها منعکس شود، بر افکار عمومی و اذهان جهانیان تأثیر بسیار منفی می گذارد.

دومین دلیل کاهش گردشگر در ایران به طور کلی و اصفهان به طور خاص، قرار گرفتن کشورمان از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای است که همسایگانش به طور مداوم درگیر جنگ، خونریزی، بمب گذاری و کشت و کشتار هستند، انتشار این نوع خبرها، اثرات ناخواسته‌ای بر مردم دنیا دارد؛ تصور توریست‌ها این است که چون کشورهای همسایه ایران در وضعیت ناامنی و جنگ هستند، به ناچار این وضعیت بغرنج و ناخوشایند به ایران هم تسری پیدا کرده و کشورمان دارای محیطی امن و آرام برای راحتی یک گردشگر نیست.

از دیگر عوامل بسیار تاثیرگذار برای کاهش ورود گردشگران به ایران، نبود امکانات هتلینگ، بوکینگ هتل، بوک کردن آژانس‌های مسافرتی و برخی از خدمات و کارهایی است که در خارج انجام می شود، اما در ایران وجود ندارد؛ این مسأله یکی از دلایل مهم برای گردشگران خارجی است که مدام به آن اشاره می کنند.

در دیگر کشورهای توریستی از شش ماه قبل رزرو بلیط، هتل و ترانسفر پول توریست‌ها انجام می شود، اما در ایران این امر نهادینه نشده و معمولا هتل ها رزرو بلندمدت ندارند و قیمت ها نیز در روزهای آخر تغییر می‌کند. یکی از مشکلات اساسی در این زمینه ترانسفر پول است؛ متاسفانه با این وضعیت جدید سیاسی اگر گردشگر  بخواهد وارد فضای اینترنت شده و پولی را واریز کند، با مشکلات متعددی مواجه می شود، بنابراین گردشگران زیادی از تورگردی در ایران استقبال نمی کنند. بحث دیگر این است که در وب سایت‌های گردشگری که بیشترین تمرکز آنها بر جذب گردشگر است، نام ایران حذف شده  و این نیز از جمله مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم.

بعد از برجام به فعالان حوزه گردشگری می‌توانستند از این فرصت به دست آمده برای جذب گردشگر و توریسم استفاده کنند، اما متاسفانه از این فرصت طلایی استفاده نشد. در جلسه‌ای که با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم، به ایشان گفتیم که باید اصفهان را به دنیا شناساند و تبلیغات، مسأله کلیدی و تاثیرگذار است؛ برخلاف تصور ما که فکر می‌کنیم مردم دنیا ایران و اصفهان را می‌شناسند، اصلا چنین خبری نیست؛ شاید «نصف جهان» برای آنها معنایی ندارد؛ چون اصلا اصفهان را نمی شناسند. به طور قطع باید گفت خیلی از مردم دنیا، نه تنها نام اصفهان را بلکه شاید شناختی از نام ایران هم نداشته باشند. آنهایی هم که گردشگر حرفه ای هستند با تبلیغات منفی در مورد ایران مواجه می‌شوند و بنابر این سفر به ایران در برنامه آنها قرار ندارد.

به نظر شما با وجود شرایط سیاسی فعلی چه اقداماتی می توان برای نجات صنعت گردشگری ایران و اصفهان انجام داد؟

ما باید برای جذب گردشگران کارهای متعددی انجام دهیم؛ در وب سایت‌های گردشگری با کشورهایی که گردشگر فرست هستند، مراوده و ارتباط برقرار کرده و با ورود به فضای مجازی آنها، ایران و اصفهان را بیشتر معرفی کنیم. از کارهای مهمی که تورها و آژانس‌های مسافرتی ایرانی باید برای گردشگران انجام دهند تا نظر واعتماد آنها را جلب کنند، شفافیت در بیان قیمت تمام شده برای یک هفته هزینه مسافرت به ایران است؛ چرا که اگر شفافیت لازم در این زمینه وجود نداشته باشد، تبلیغات منفی رسانه‌های پرقدرت بر گردشگری ایران تأثیر خواهد گذاشت.

با این وضعیت ناخوشایند ایجاد شده، وجود برخی موانع مالی و پولی و مسائل و مشکلات سیاسی و تبلیغات منفی رسانه‌ای، بازاریابی برای ورود گردشگر به کشور ما با چالش‌های عدیده‌ای روبرو است. مسأله اینجا است که می‌توان سمینارهایی برای معرفی اصفهان به جهان راه اندازی کرد، اما این سمینارها بودجه می‌خواهد، حضور در نمایشگاه‌های جهانی بودجه می‌خواهد که معمولا بودجه‌ای برای انجام  این گونه کارهای موثر و نمایش توانمندی‌های اصفهان وجود ندارد.

با توجه به این مشکلات، دفتر نمایندگی وزرات امور خارجه در اصفهان بسته‌ای نرم‌افزاری شامل اطلاعاتی از ایران و شهر اصفهان در قالب عکس، کلیپ و بروشور در دست تهیه دارد تا در اختیار سفارت‌خانه‌ها  قرار داده و اعزام گروه تبلیغ و بازرایابی به کشورهای هدف را نیز در دستور کار دارد تا از این مسیر ایران از طریق تورها و آژانس‌های گردشگری به جهان معرفی شود؛ این کار مشترک می‌تواند بین ایران و کشورهای مختلف انجام شود و برای هر دوطرف خدمات خوبی را به همراه داشته باشد.

در سازمان میراث فرهنگی پرتال جدیدی به زبان فارسی ایجاد شده، اما این سامانه باید به زبان انگلیسی و سایر زبان‌های زنده دنیا نیز گذاشته شود. کشورهای جهان در این مورد خیلی خوب  کار کرده اند و ما از آنها بسیار عقب هستیم و باید گفت در این زمینه بیشتر در حد شعار عمل کرده‌ایم؛ به عبارتی همه مشکلات و نقشه راه را می‌دانیم، اما در جهت رفع این مشکلات گام بر نداشته‌ایم.

به نظر شما گردشگری ایران تا رسیدن به وضعیت مطلوب چقدر فاصله دارد؟

اگر ایران بتواند با توجه به غنای فرهنگی و اماکن و ابنیه تاریخی که دارد به عنوان مقصد گردشگری در بین ۲۰ کشور جهان از لحاظ پذیرش گردشگر قرار گیرد، کار بسیار مهمی انجام داده است. یعنی ایران در فهرست ۱۰ یا حداکثر بیست مقصد گردشگری آژانس‌های جهانگردی کشورها قرار بگیرد؛ متاسفانه امروزه آژانس‌های مسافرتی جهان با کشورهایی مثل گرجستان، روسیه، ترکیه و ارمنستان بیشتر همکاری دارند و ایران با وجود داشتن منابع و ابنیه تاریخی بسیار غنی‌تر، نتوانسته به چنین جایگاهی دسترسی پیدا کند. مدیرکل گردشگری استان اصفهان اعلام کرده که در نیمه نخست سال جاری  فقط ۲۹۰ هزار نفر گردشگر  به اصفهان آمده‌اند، این آمار بسیار تاسف بار و ناراحت کننده است و بهتر است اساساً اعلام نشود.

هر چند ایران با توجه به ابنیه و آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری جزء ۱۰ کشور برتر دارای آثار تاریخی در یونسکو است، اما هنوز نتوانسته از این فرصت و ظرفیت برای دعوت از گردشگران خارجی استفاده کند. همچنین کشورمان از پتانسیل جاذبه های گردشگری و تاریخی، میراث تمدنی، اکوسیستم طبیعت و گردشگری در طبیعت و اکو توریسم برخوردار است، اما در ارائه یک برنامه‌ منسجم و کارآمد و اجرایی برای جذب گردشگرخارجی موفق نبوده که این خود یک معضل بزرگ است.

صنایع دستی، مکانها و ابنیه تاریخی، مفاخر وهنر ایرانی می تواند درآمدزایی وسوددهی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد، اینها سرمایه ها و منابع  ملی ما هستند؛ بعضی از کشورها با یک دهم این ابنیه‌های تاریخی سود سرشاری را عاید خود کرده اند. البته گردشگر داخلی در ایران به همه نقاط کشور سفر می کند، اما عایداتش از گردشگر خارجی بسیار کمتر است‌. ایران باید در قالب سمینارها و برگزاری روزهای فرهنگی و گردشگری و معرفی مکان‌ها و ابنیه تاریخی خود در کشورهای هدف، پتانسیلهای گردشگری کشور را به جهان بشناساند تا این منابع در راستای منافع ملی مورد استفاده قرار گیرد؛ در حال حاضر این برنامه به عنوان پایلوت برای چین به عنوان کشور مهم گردشگر فرست جهان در دست پیگیری است.

وضعیت توریسم و گردشگری حلال در ایران و اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

گردشگر و توریستی که به ایران می آید خود را در قالب قانون قواعد می‌داند و بیشتر به دنبال کارهای فرهنگی و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری به ایران سفر می کند، اگر گردشگر و توریست بخواهد به امید تفریح به کشورمان بیاید، باید خاطر نشان کرد که اینجا تفریحگاه نیست و ما هم مکان تفریحی نداریم. حتی در شمال کشور و نیز در جزیره کیش برای گردشگر امکانات و سرویس دهی تفریحاتی مورد نظر گردشگران خارجی همچون امکاناتی که ترکیه برای تفریح گردشگران فراهم کرده، وجود ندارد. بنابراین گردشگر در قیاس امکانات رفاهی ترکیه با ایران حتما ترکیه را انتخاب خواهد کرد. تایلند هم آنچنان ظرفیت بالای تفریحی در سواحل خود فراهم کرده که این ظرفیت گردشگری در سواحل اروپا هم وجود ندارد. بنابراین کشورهای رقیب ایران با توجه به رویکردهای خاص خود، برای معرفی جایگاه و ظرفیت گردشگری‌شان کارهای بسیار زیادی انجام داده اند و لازم است که ایران نیز با توجه به ظرفیت و رویکرد خود، گردشگران را با ظرفیت گردشگری حلال آشنا کند.

در شهر اصفهان به طور مشخص فعالیت‌هایی برای توسعه گردشگری سلامت انجام شده، به نظر شما توانسته ایم در این نوع گردشگری موفق باشیم؟

بله، گردشگری سلامت چند سالی است که رواج پیدا کرده و به ویژه شهروندان کشورهای همسایه از آن استقبال خوبی نشان داده‌اند؛ با توجه به تخصص بالای علمی پزشکان ایرانی و امکانات فراهم شده درمانی، بیماران کشورهای همسایه همچون افغانستان، عراق و سایر کشورها می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. البته چون این کشورها از لحاظ تاریخی، آداب، فرهنگ و مذهب تقریباً با ایران در یک راستا قرار دارند و قرابت و سنخیت فرهنگی نیز بین مردم این کشورها با ایران دیده می شود، گردشگران سلامت کشورهای همسایه بیشتر مایل هستند برای درمان به ایران سفر کنند.

ایجاد شهرک سلامت  اصفهان می‌تواند اقدام مهمی در جهت جذب گردشگران سلامت باشد و به نظر می رسد اصفهان با توجه به وجود جاذبه های فراوان گردشگری بهتر می‌تواند در جهت جذب گردشگران سلامت اقدام کند. البته بایستی امکانات این شهرک را به نحو  مقتضی و به صورت تخصصی به مراکز ذی ربط در جهان و به خصوص کشورهای پیرامونی ایران معرفی و با آنها تعاملات مستمر و سازنده‌ای برقرار کرد.

ادامه دارد...

کد خبر 358103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.