تهران هنگام بحران‌های اقلیمی بدون زیرساخت است

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کشور با طیف گسترده ای از چالش های محیط زیستی از جمله تداوم خشکسالی ها، گردوغبار و ریزگردها، گرمایش اقلیمی و بلایای طبیعی و در پی آن جابجایی جمعیت، تشدید فقر شهری، توسعه نامتوازن و عدم تعادل شهری و منطقه ای مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری در صفحه اینستاگرام خود به مناسبت روز جهانی شهرسازی، با تاکید بر نقش موثر و تعیین کننده شهرسازی در هدایت و شکل‌گیری شهر و جامعه‌ای مطلوب، اظهار کرد: رشد شهر گرایی و شهرنشینی طی سده اخیر در سرتاسر جهان همراه با تغییر و تحولات گوناگون در حال تحقق است که همگام و هم‌سو با ملاحظات محیط زیستی، تغییرات اقلیمی و تاب آوری شهرها مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه شهرسازی و مدیریت شهری به ملاحظات محیط زیستی و افزایش تاب آوری شهری افزود: در کشور با طیف گسترده ای از چالش های محیط زیستی از جمله تداوم خشکسالی ها، گردوغبار و ریزگردها، گرمایش اقلیمی و بلایای طبیعی و در پی آن جابجایی جمعیت، تشدید فقر شهری، توسعه نامتوازن و عدم تعادل شهری و منطقه ای مواجه هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: تهران در مقایسه با شهرهای توسعه یافته دنیا از نظر زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با مصدومان و بیماران در بحران‌های اقلیمی دچار ضعف بوده و در مواقع بحران امکان خدمات‌رسانی در شهر متناسب با جمعیت آن به‌هیچ‌وجه وجود ندارد.

وی ادامه داد: بحران‌های مرتبط با تغییر اقلیم همه‌گیر بوده و تمام شهر و مناطق اطراف آن را دربرمی‌گیرد و به‌صورت دائمی سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی شهر را در یک فرایند فرسایشی ازبین می‌برد. ‌

سالاری با تاکید بر آنکه عبور از این بحران‌ کاری دشوار و مستلزم درک و نگاهی نو و عزم و اراده ای جمعی است، افزود: توسعه متوازن شهری، توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش تاب آوری شهرها به‌ اجماع و خرد جمعی کلیه مشارکت کنندگان جامعه شهرسازی کشور شامل طیف وسیعی از جامعه دانشگاهی و تشکلات دانشجویی ،حرفه ای، و سازمان های مردم نهاد نیاز دارد.

وی با اشاره به شعار امسال "شهرسازی ، تاب آوری و تغییرات اقلیمی" گفت: شهرسازان باید دانش، تخصص و مهارت خود را ارتقا دهند تا بتوان از ظرفیت علمی آنها در چالش‌های پیش‌رو بهره گرفت.

کد خبر 358083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.