هر تحریمی که مردم را تحت فشار قرار ‌دهد، ناقض حقوق بشر است

یک استاد حقوق بین‌الملل با بیان این‌ که «اگر ادعا شود که تحریم‌ها مردم را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد از سوی هیچ مرجع بین‌المللی پذیرفتنی نیست»، گفت: هر تحریمی مردم را تحت فشار قرار می‌دهد، ناقض حقوق بشر است، در حالی که تحریم‌ها نباید حقوق انسانی را نقض کند و باعث درد و رنج انسان‌ها شود.

به گزارش ایمنا، یوسف مولایی درباره این‌که تحریم‌ها نباید حقوق انسانی را نقض کند، گفت: در ادبیات حقوق بین‌الملل تحریم‌های هوشمند به آن مفهومی که مطرح شده وجود ندارد، یعنی نمی‌توانید مردم کشوری را به طور کلی از حاکمیت جدا کنید و بگویید اگر حاکمیت کشوری مخاطب تحریم‌ قرار می‌گیرد آثارش متوجه مردم نمی‌شود.

وی تصریح کرد: همه دنیا می‌دانند که منبع اصلی در آمد ایران از طریق فروش نفت است و در حقیقت نفت وسیله و ابزار تحرک اقتصادی جامعه است و بخشی از نیازهای مردم از مسیر درآمد حاصل از فروش نفت تامین‌ می‌شود به ویژه در مورد واردات که بخشی از درآمد را به خرید مایحتاج عمومی، غذایی، دارویی، گوشت، دارو، وسایل بهداشتی و ... اختصاص می‌دهیم؛ بنابراین اگر ادعایی شود که تحریم‌ها مردم را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، از سوی هیچ مرجع بین‌المللی و نهاد بی‌طرف پذیرفتنی نیست. در واقع آمریکا با هدف قرار دادن مردم و ایجاد فشار اقتصادی شدید دنبال این است که مردم نتوانند مقاومت کنند و نهایتا با فشار به حاکمیت، رفتار حاکمیت را تغییر دهند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حقیقت آمریکا وقتی می‌گوید دنبال تغییر رژیم نیستیم، اما دنبال تغییر رفتار هستیم، از مسیر تحریم‌ها وارد می شود که مردم به‌عنوان ابزار قرار ‌گیرند که آمریکا بخواهد با فشار به مردم، این فشار را به حاکمیت منتقل کند.

این استاد حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که در حقوق بین‌الملل مورد تایید و پذیرفتنی است، تحریم‌های شورای امنیت است؛ لذا اقداماتی که دولت‌ها علیه یکدیگر انجام می دهند برخی جنبه تنبیهی یا اهداف سیاسی و نیز کاهش مناسبات اقتصادی دارد.از سوی دیگر کشورها دارای حاکمیت هستند و در چارچوب توانایی‌ها و قابلیت‌هایی که حاکمیت در اختیار قرار می‌دهد، مختار هستند تا سطح مناسبات اقتصادی‌شان را به هر صورتی که در جهت منافع ملی یا علایق آن‌ها باشد، تعیین ‌کنند؛ بنابراین، وقتی آمریکا بازار خود را به روی کشورها می‌بندد، در اینجا حقوق بین‌الملل سکوت کرده است و تعریفی ندارد، در واقع کاری که آمریکا انجام می‌دهد ایران یا هر کشور دیگری هم می‌تواند همان کار را انجام دهد.

وی افزود: وقتی گفته می‌شود نتیجه تحریم‌ها مردم را هدف قرار می‌دهد، حقوق بین‌الملل نمی‌تواند این معضل را رفع کند، هر تحریمی در حوزه اقتصادی به مردم فشار می‌آورد؛ لذا شورای امنیت هم وقتی تحریم می‌کند چنین آثاری دارد، کدام تحریم است که به مردم لطمه نزند. هر تحریمی به نوعی مردم را تحت فشار قرار می‌دهد و ناقض حقوق بشر است در حالی که تحریم‌ها نباید حقوق انسانی را نقض کند و باعث درد و رنج انسان‌ها شود، در هیچ جایی این تحریم‌ها مفهوم و ضمانت اجرایی ندارد؛ لذا این نقص و خلاء در حقوق بین‌الملل به لحاظ علمی در این گونه مسائل وجود دارد.

کد خبر 358047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.