زیارت قرآن سعید آباد فرصتی برای درک عظمت و فضیلت قرآن مجید

لنجان-از جمله آئین ها، آداب و مراسم متعدد که در بیست و هشت صفر در لنجان برگزار شده و زبانزد خاص و عام بوده زیارت قرآن سعید اباد «قرآن منتسب به دست خط حضرت علی(ع)» است که همواره مورد استقبال خیل عظیم عاشقان پیامبر اکرم(ص) و خاندان ایشان قرار داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، آیین های عزاداری در بیست و هشت صفر در این شهرستان، پیشینه ای دیرینه دارد و مردم این دیار عشق و ارادت و دلدادگی خود را به ساحت پیامبر اکرم(ص) با برگزاری آیین کهن قرآن سعید آباد، تعزیه، حرکت دستجات عزاداری و طبخ نذری به نمایش می گذارند و بسیاری از مردم دیگر استان ها در شهرستان لنجان حضور یافته و به تماشای این آیین های کهن می نشینند و همراه با مردم عزادار این دیار برای پیامبر خوبی ها حضرت محمد(ص) اشک ماتم می ریزند.

حرکت دستجات زنجیر زنی یکی از رسوم کهن شهرستان لنجان به شمار می آید البته این نوع عزاداری نه تنها در این شهرستان بلکه در سراسر کشور در ایام سوگواری ائمه اطهار(س) انجام می‌شود اما زنجیرزنی در لنجان شاخصه‌هایی دارد که به شیوه دو دست و برخی اوقات یک دست برشانه ها نواخته می شود.

از سوی دیگر حرکت زنجیرزنان و هماهنگی بی‌نظیر آنها با موسیقی طبل، شیپور و سنج بسیار زیبا و دلنشین است، به گونه ای که این نوع عزاداری یکی از افتخاراتی بوده که مردم لنجان از دیرباز به آن بالیده اند. تعزیه یکی از قدیمی ترین آیین های عزادارای این روز در شهرستان لنجان است، و این آیین بیشتر در تکایا و حسینه های مخصوص برگزاری تعزیه با حضور گسترده مردم برگزار می شد.

از دیگر آیین ها، آداب و مراسم متعدد که در ۲۸ صفر در لنجان برگزار شده و زبانزد خاص و عام بوده زیارت قرآن سعید اباد «قرآن منتسب به دست خط حضرت علی(ع)» است که همواره مورد استقبال خیل عظیم عاشقان پیامبر اکرم(ص) و خاندان ایشان قرار داشته است.

حجت الاسلام داود صائبی با اشاره به قدمت و تنوع آیین های عزاداری در بیست و هشت صفر در شهرستان لنجان گفت: مرثیه خوانی، سینه زنی، برپایی مجالس در تکیه ها، حسینیه ها، خانه ها و مساجد، حرکت دستجات هیئت های عزاداری در قالب دستجات سینه زنی و زنجیر زنی، طبخ و توزیع نذورات، برپایی چایخانه در گذرگاه ها و... تنها بخشی از مراسم عزاداری در این خطه است.

وی با بیان اینکه قرآن یادگار جاوید رسول مهر و مهربانی(ص) است، افزود: زیارت قرآن سعید آباد همزمان با رحلت پیامبر خوبی ها از جمله کهن آیینهایی است که این روزها با وجود زندگی مدرن همچنان در شهرستان لنجان محفوط مانده است و مردم این دیار با دل و جان و ارادت قلبی به زیارت قرآنی منتسب به دست خط حضرت علی(ع) و یادگار ارزشمند پیامبر اکرم(ص) در بین امت خود می روند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان با بیان اینکه قرآن سعیدآباد شامل جزء سوم قرآن کریم بوده که به خط کوفی بر روی پوست آهو تحریر شده و حواشی آن نیز با طلا به تذهیب درآمده که این قرآن منتسب به خط مبارک حضرت علی (ع) است، تصریح کرد: بیش از۱۵۰ سال است که با فرارسیدن ۲۸ صفر آیین کهن زیارت قرآن سعید آباد که توسط ناصرالدین شاه به پاس خدمات آقا سیدابراهیم مقدس معلم فرزندان دربار ناصرالدین شاه که وظیفه تعلیم و تربیت قرآنی شاهزادگان را به عهده داشت به وی اهداء شده و تا به امروز نسل به نسل انتقال یافته است، در این روستا برگزار می شود و مردم این دیار با طبخ نذری در منزل خود و با همراهی اقوام و همسایگان میزبان عزاداران پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) می شوند.

وی ادامه داد: غالباً صاحب نذر برای این که مردم نیز در نذری او مشارکت داشته باشند، نذری خود را در دیگ‌های بزرگ در کوچه و محلات طبخ می کنند تا جوانان و افرادی که توانایی کمک دارند اطراف دیگ جمع شده و علاوه بر شریک شدن در ثواب طبخ نذری، به صاحب آن نیز کمک کرده باشند .

صائبی اضافه کرد: برگزاری اینگونه آیین‌های کهن ریشه در باورها و اعتقادات قلبی مردم دارد از این رو انعکاس این مهم می تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ نبوی در جامعه ایفا کند.

حجت الاسلام شیخ مجید سبکتکین نیز گفت: سوگواری مردم شهرستان لنجان قبل از آغاز ماه محرم با برگزاری مراسم مشکی پوشان آغاز می‌شود و  با برگزاری مراسم‌های مختلف و متفاوت از چغچغه‌ زنی و... تا آخرین روز ماه صفر ادامه پیدا می کند که به شیوه خاصی برگزار می‌شود.

وی افزود: برپایی ایستگاه های صلواتی در مسیر دسته های عزاداری، پهن کردن سفره های نذری و پذیرایی با غذاهایی مختلف همچنان در شهرستان لنجان رواج داشته و به شکوه ان افزوده می شود.

رییس شورای هیئت های مذهبی شهرستان لنجان تصریح کرد: برگزاری هرچه باشکوه تر این آیین ها از نیازهای امروز جامعه به شمار می آید و از انشقاق بین امت اسلامی جلوگیری می کند چراکه هیئت های مذهبی می توانند در مسایل عمومی و فرهنگی تاثیرگذار باشند و مهمترین ماموریت هیئتهای مذهبی، رصد و ظرفیت یابی و استفاده بهینه از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی است.

کد خبر 358020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.