۲۹۰ موقوفه در خوانسار درآمدزا هستند

خوانسار- رییس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار گفت: در شهرستان خوانسار ۵۳۳ موقوفه داریم که از این تعداد ۲۹۰ موقوفه متصرفی منفعتی (درآمد زا) هستند.

حسن عمادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار اظهار کرد: در شهرستان خوانسار ۵۳۳ موقوفه وجود دارد که شامل یک هزار و ۵۳۴ رقبه است.

وی افزود: از تعداد ۵۳۳ موقوفه تعداد ۱۷۹ موقوفه انتفاعی (غیردرآمدزا) شامل ۱۱۶ مسجد، ۴۶ حسنیه، ۱۳ آرامستان و چهار حوزه علمیه است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار تصریح کرد: تعداد ۲۹۰ موقوفه متصرفی منفعتی (درآمد زا) شامل ۹۰۲ رقبه مانند کشاورزی، تأسیسات بهداشتی، صنعتی، خدماتی، تجاری، آموزشی و مسکونی است، ۶۴ موقوفه نیز غیر متصرفی بوده که دارای متولی مشخص شده از طرف واقف است.

وی گفت: بر اساس آمار سازمان اوقاف در کل کشور ۸۰۳ نوع نیت موقوفه داریم و در شهرستان ۷۴ نوع نیت وقف که عمدتأ در زمینه مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و خیریه است.

عمادی تاکید کرد: قدیمی‌ترین موقوفه شهرستان موقوفه حاج صانع است که مربوط به ۲۸۵ سال گذشته بوده که برای مسجد جامع  خوانسار  وقف شده و ۵۲ رقبه دارد.

وی افزود: دو مرکز مشاوره وقف در اداره اوقاف و امام زاده احمد(ع) فعال است.

ثبت سه وقف جدید در خوانسار

رییس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار گفت: سال گذشته پنج موقوفه و در هفت ماهه امسال سه موقوفه جدید وقف شده است.

وی با بیان اینکه براساس نیاز و مشکلات اقتصادی جامعه با اطلاع رسانی سعی کرده ایم رویکرد وقف به سمت نیازمندی‌های جامعه را فرهنگ سازی کنیم، گفت: وقف جنبه فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و اثرات آن در جامعه مشهود است و درآمد موقوفات در جهت اجتماعی هزینه می‌شود.

عمادی با بیان این‌که سال گذشته برای حفظ عین  و توسعه سرمایه‌گذاری موقوفات ۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه شده است، افزود: امسال تا کنون ۴۰ میلیون تومان برای توسعه موقوفات و حفظ و بازسازی موقوفات هزینه شده است.

ساخت ۱۰ باب مغازه با همکاری بخش خصوصی

وی افزود: سال جاری ۱۰ باب مغازه با همکاری بخش خصوص در حال ساخت است که حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه ساخت در بر دارد.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه خوانسار با تأکید بر این‌که رسانه‌ها و ائمه جماعات در زمینه ترویج فرهنگ وقف نقش به سزایی دارند، گفت: تصرفاتی در املاک موقوفه صورت گرفته است، اما با پیگیری‌های مکرر و با تعامل با ارگانهای دولتی نتایج مثبتی در جلوگیری از تصرفات صورت گرفته است.

وی گفت: سال جاری در آمد هزینه‌های موقوفات در زمینه ترویج قرآن ۱۰ میلیون تومان، تعزیه خوانی ۳۱ میلیون تومان، کمک به نیارمندان هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، مدارس علوم دینی ۱۷میلیون تومان و تعمیر مساجد و حسینیه‌ها و حمام‌ها  ۴۶ میلیون تومان هزینه شده است.

عمادی تصریح کرد: در بخش بقاع متبرکه بابت هزینه‌های تعمیرات و عمرانی ۱۳۲ میلیون تومان، هزینه های جاری ۳۵ میلیون تومان و هزینه‌های فرهنگی و قرآنی ۲۸ میلیون تومان هزینه شده است، در طرح مَودت کمک‌های غیر نقدی افراد خیر جهت هزینه‌های عمرانی بقاع متبرکه شهرستان ۱۴۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: ۴۱ نفر از خادمان مساجد در راستای حمایت از آنان طبق توافق نامه سازمان اوقاف و تأمین اجتماعی بیمه شده‌اند تعداد خادمان بقاع متبرکه شهرستان هشت نفر است.

عمادی با اشاره به سهم اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار در اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی افزود: ۸۰۰ نفر مستأجر در املاک موقوفات مشغول به کسب و کار هستند و هزینه‌های دریافت شده از مستاجران در زمینه فرهنگی و اجتماعی جامعه هزینه می‌شود.

توسعه امام زاده احمد(ع) 

وی اظهار کرد: طبق طرح جامع که برای امامزاده احمد (ع) تهیه شده است محوطه سازی و نمای ورودی و سردر امامزاده، آینه کاری رواق‌های امامزاده و سنگ فرش محوطه آن در دست اقدام است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار تصریح کرد: به منظور توسعه امام زاده احمد(ع) برای خرید املاک اطراف امامزاده حاضر به خریداری طبق نظر کارشناسی دادگستری هستیم  و امیدواریم با آزادسازی املاک اطراف امام زاده احمد(ع) شاهد توسعه امامزاده و رفاه حال زائران باشیم.  

وی با اشاره به اهمیت وقف در جامعه و نیازهای شهرستان به وقف‌های جدید در زمینه‌های کمک به نیازمندان افزود: تهیه جهیزیه جهت زوج‌های بی‌بضاعت، هزینه دارو درمان نیازمندان، وقف‌های قرانی، علم و فناوری و کمک به دانش آموزان و دانشجویان بی‌بضاعت از جمله نیازهای امروز جامعه است.

کد خبر 358019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.