لزوم حرکت به سمت استانداردهای جهانی حمل ونقل عمومی

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروزه با توجه به گستردگی حوزه حمل و نقل باید به سمت استانداردهای معقول و جهانی پیش رویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهارکرد: کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در دو بخش حمل و نقل و فناوری اطلاعات موضوعاتی را لازم و مورد تاکید قرار داده و دست‌اندرکاران امور را ملزم می‌کند که در تنظیم بودجه ۹۸ شهرداری اصفهان، این الزامات را مدنظر قرار دهند تا برنامه و بودجه شهرداری با توجه به نیازها و ظرفیتهای شهر تنظیم شود.

وی افزود: در بخش حمل و نقل عمومی به خصوص فرسودگی اتوبوس ها مسایل و مشکلات فراوانی وجود دارد که جا دارد در برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری به قطارشهری، BRT و اتوبوس‌های شهری توجه شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه بودجه کافی برای توسعه خط یک قطارشهری اصفهان، تا میدان استقلال باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: هنوز ۵.۵ کیلومتر از خط یک قطارشهری اصفهان ناتمام باقی مانده، البته در بودجه ۹۷ پیش بینی شده بود که خط یک تا میدان استقلال امتداد پیدا کند که به دلیل ناکافی بودن بودجه و عدم امکان مالی امسال میسر نشد، اما بی شک برای سال ۹۸ به منظور تکمیل خط یک قطارشهری اصفهان، این بودجه را لحاظ خواهیم کرد.

وی اظهارکرد: با توجه به نوسانات قیمت ارز و دلار با مشکلاتی رو به رو شدیم به طوری که امروز راه‌اندازی یک کیلومتر خط BRT ۱۰ میلیارد تومان، احداث یک کیلومتر خط تراموا ۳۰ میلیارد تومان و یک کیلومتر قطار شهری برای توسعه خطوط ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، از این رو یکی از الزامات شورای شهر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در بخش‌های BRT و قطار شهری است.

زندآور خاطرنشان کرد: اختصاص بودجه مناسب برای BRT جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم، پیش‌بینی اعتبار لازم برای تقویت و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی به خصوص اتوبوس های شهری، نصب تابلوهای زمانبندی در ایستگاه‌های اتوبوس، ایجاد و توسعه پایانههای متمرکز و غیر متمرکز، پایانه‌های درون شهری به ویژه پایانه‌های صمدیه و اندیشه از دیگر اولویت‌های مورد توجه شورای پنجم است.

وی با بیان اینکه به منظور ایجاد شبکه یکپارچه حمل ونقل عمومی، پایانه قدس، کاوه، اندیشه، دارک، صفه و آبشار توسط سازمان اتوبوسرانی شهر اصفهان نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت: البته سفرها باید به گونه‌ای باشد که مسیرهای موازی مترو حذف شود.

بهبود وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس با استفاده از توان بخش خصوصی

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر بهبود وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس با استفاده از توان بخش خصوصی، افزود: با توجه به اینکه شهرداری از نظر درآمدی در وضعیت خوبی به سر نمی برد، بهتر است که از توان بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف استفاده شود.

وی ادامه داد: در شهرداری اصفهان سازمان مشارکت‌ها به صورت فعال در این زمینه ورود پیدا کرده و موضوعات مشارکت بخش خصوصی با شهرداری در تمام زمینه ها مطرح است.

زندآور با بیان اینکه در بخش حمل ونقل عمومی باید به سمت استاندادهای جهانی حرکت کرد، گفت: امروزه با توجه به گستردگی حوزه حمل ونقل باید به سمت استانداردهای معقول و جهانی پیش رویم.

وی تصریح کرد: تمام پروژه‌ها و زیرساخت‌های شهرداری اصفهان با تاکید بر استانداردهای جهانی است، البته هنوز تا نهایی شدن این هدف کمی فاصله وجود دارد.

تدوین برنامه جامع هوشمندسازی شهر اصفهان در دستور کار

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به الزامات بودجه شهرداری در بخش فناوری اطلاعات، اظهارکرد: توسعه سیستم حمل ونقل هوشمند از دیگر موضوعات مورد تاکید شورای شهر است، از این رو در کمیسیون تلفیق شورا طرحی مبنی بر «تدوین برنامه جامع هوشمندسازی شهر اصفهان» در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم باید هوشمندسازی را در شهر اصفهان توسعه و تقویت کرده و برنامه جامعی برای آن تعریف کنیم تا شهر نسبت به گذشته هوشمندتر شود.

زندآور با بیان اینکه در هوشمندسازی چراغ های راهنمایی و رانندگی برای ایجاد خط سبز اقداماتی در حال انجام است، اظهارکرد: زمانی که می‌خواهیم مدت زمان رسیدن خودروهای امدادی به محل وقوع حوادث کم شود، چراغ هوشمند در این راستا می تواند کمک زیادی کند.

وی گفت: ساماندهی و مدیریت بزرگراه‌ها با استفاده از سیستم دوربین کنترل سرعت، همچنین توسعه و تکمیل تابلوهای متغیر خبری راهنمای مسیر از دیگر موضوعاتی است که در راستای هوشمندسازی شهر چه در بزرگراه ها و چه در مراکز اصلی شهر در دستور کار است، در بخش سازمان تاکسیرانی نیز طرح «کیف پول» را در نظر داریم تا مردم با هوشمندسازی سامانه، کرایه خود را از طریق کیف پول پرداخت کنند.

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سازمان‌های شهرداری مکلف شده‌اند تا درصدی از درآمدهای خود را در بخش هوشمندسازی هزینه کنند، افزود: اگر هر سال مقداری در این بخش هزینه شود، طی ۱۰ سال می توانیم بخش عمده‌ای از هوشمندسازی شهر را محقق کنیم.

وی ادامه داد: هوشمندسازی و نظارت بر پارک‌های شهر، سازه‌ها، پل‌ها و تونل‌ها، آبیاری فضای سبز با رویکرد مصرف بهینه آب، در خصوص تفکیک از مبدأ پسماندها جزء برنامه‌های مورد تاکید شورای شهر اصفهان است تا در بودجه سال آینده به این موضوعات پرداخته شود.

توسعه پیاده راه‌های شهر

زندآور با بیان اینکه توسعه پیاده راه‌های شهر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: افزایش استفاده از موتورسیکلت‌های برقی نیز با توجه به مشکلات زیست محیطی مورد تاکید است تا مردم زندگی راحت‌تر و به دور از آلایندگی داشته باشند.

وی با اشاره به ارتقاء فرهنگ ترافیک، اظهارکرد: مثلث ترافیک شامل مردم، خودروها و جاده است که اگر هر چه بیشتر مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان برای کاهش مشکلات ترافیکی قرار گیرد، تاثیر بسزایی در کاهش مسایل این بخش دارد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: فرهنگ ترافیک از الزامات شهر است و باید در خانواده ها و معابر شهر نهادینه شود و البته اعتقاد داریم گسترش دوره های آموزش ترافیک، آموزش های مجازی، بهره‌گیری از رسانه‌ها در خصوص گسترش فرهنگ ترافیک، استفاده از ظرفیت های علمی برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیک بسیار تاثیر گذار است.

کد خبر 358000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.