آنگلامرکل؛ هم‌دوره دیوار برلین، «صدراعظم دنیای آزاد» شد

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقش نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه‌های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه‌ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه‌ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش‌های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش‌هایی به معرفی برخی از این زنان تأثیر‍‌گذار بپردازد و نگاهی به حرکت‌های جسورانه‌ این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام‌بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که هنوز به توانایی‌های بانوان با دیده تردید می‌نگرند.

کودکی، جوانی و ازدواج نخستین صدراعظم «زن» در تاریخ آلمان

روزی نیست که در اخبار بین المللی و در میان سیاست‌ورزان مهم جهانی نام آنگلامرکلمطرح نشود. این زن قدرتمند با چهره‌ای آرام، با اعتماد به نفس و خالی از هرگونه نشانه‌ای احساسی که بتواند مکنونات قلبی و تصمیمات درونی وی را نشان دهد، هر روز بر صفحه تلویزیون و صفحه اول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها خودنمایی می‌کند. این بانوی سیاستمدار بیش از ۱۲ سال است که رهبری چهارمین اقتصاد بزرگ جهان را بر عهده دارد و توانسته به خوبی از عهده هدایت جامعه سخت‌گیر آلمان بر آید، اما این زن سخت‌کوش و آهنین کیست و چگونه توانسته به چنین جایگاهی دست پیدا کند؟

آنگلامرکل با نام کامل آنگِلادوروتِئاکاسنِربه عنوان اولین فرزند خانواده خود در سال ۱۹۵۴ در هامبورگ زاده شد. پدرش کشیش و مادرش معلم بود. خانواده او اندکی بعد از تولد وی، به شهر کوچک تمپلین در نزدیکی برلین در جمهوری دمکراتیک آلمان (آلمان شرقی) مهاجرت کردند. خانواده وی مسیحی و مخالف دولت کمونیستی آلمان شرقی بودند. او ساخت دیوار برلین را یکی از نخستین خاطرات کودکی خود می‌داند و به تلخی از آن یاد می‌کند.

آنگلا، در مدرسه پلی‌تکنیک شهر تمپلین شروع به تحصیل کرد. به عقیده معلمان و هم‌کلاسی‌ها، در دوران کودکی و نوجوانی کمتر مورد توجه، اما دارای روابط اجتماعی خوبی بود. استعداد وی بیشتر در دروس زبان روسی و ریاضیات چشمگیر بود. در المپیاد زبان روسی نیز توانست تا سطح بین‌المللی پیش برود.

آنگلا در سال ۱۹۷۳ در دانشگاه لایپزیگ به تحصیل فیزیک پرداخت و در سال ۱۹۷۸ تحصیلات خود را در این رشته به پایان رسانید. او در دانشگاه با اولریش مرکل، دانشجوی فیزیک آشنا شد و در ۱۹۷۷پس از ازدواج با او، نام خانوادگی خود را از «کاسنِر» به «مِرکِل» تغییر داد. آنگلا دکترای خود را در رشته شیمی-فیزیک در سال ۱۹۸۶ کسب کرد. وی در سال ۱۹۸۸ در مرکز آکادمی علوم با همسر دوم خود، یواخیم زاور آشنا شد. آنها پس از مدتی با هم ازدواج کردند.

ورود به عرصه سیاست

در دوران گذار و فروریختن دیوار برلین، در شرق آلمان زمزمه تشکیل ساختارهای حزبی دموکراتیک شنیده می‌شد. مرکل به عقیده دوستان و نزدیکانش، جهان‌بینی نزدیکی با حزب سبزها داشت. وی تا سال ۱۹۹۰ در اداره مطبوعات و اطلاعات آلمان فعالیت کرد. مرکل در همان سال، عضو حزب دموکرات مسیحی و سپس به عنوان نماینده این حزب، وارد مجلس آلمان شد. در ژانویه ۱۹۹۱ هلموت کهل (صدراعظم وقت آلمان) او را به سمت وزیر بانوان و جوانان منصوب کرد. از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ ریاست وزارت‌خانه محیط‌ زیست، حفظ طبیعت و امنیت رآکتورهای هسته‌ای بر عهده مرکل بود.

ردای صدراعظمی برازنده بانوی آلمانی

مرکل تا سال ۲۰۰۰ دبیر کل و در ادامه ریاست فراکسیون حزب دموکرات مسیحی مجلس را بر عهده داشت. این حزب در ماه‌های بعد توانست نتایج خوبی را در انتخابات‌ها کسب کند. بهترین نتیجه‌ای که وی تاکنون در انتخابات به دست آورده، انتخاب وی برای ششمین بار به سمت ریاست حزب دموکرات مسیحی مجلس، در هانوفر آلمان بود، که موفق به کسب بیش از ۹۷ درصد از آراء شد. کاندیداتوری مرکل برای انتخابات صدارت عظما، بر همگان روشن بود. آنگلامرکل از سال ۲۰۰۵ تاکنون صدر اعظمی آلمان را بر عهده دارد.

این سیاستمدار آلمانی، که دبیرکل اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان بود، ۲۲ نوامبر سال ۲۰۰۵، سرانجام بر طبق مذاکرات ائتلاف‌های بزرگ در پارلمان آلمان، سوسیال دموکرات‌ها به صدراعظمی مرکل و کناره‌گیری گرهارد شرودر از سیاست رضایت دادند. به این صورت آنگلامرکل به عنوان اولین صدراعظم زن در کشور آلمان معرفی شد.

آنگلامرکل؛ سیاست‌مداری مرموز و عمل‌گرا

آنگلامرکل رهبر «دِفاکتو» اتحادیه‌اروپا خوانده شده‌ و مجله فوربز دو بار او را به عنوان دومین شخص قدرتمند جهان معرفی کرده است. در جهان سیاست این بالاترین رتبه‌ای است که یک زن تاکنون به آن رسیده‌است. او در سال ۲۰۱۵ از سوی مجله تایمز به عنوان شخصیت سال برگزیده شد و این نشریه او را صدراعظم دنیای آزاد نامید.

در سال ۲۰۰۷ مرکل ریاست شورای اروپا و گروه هشت را به عهده داشت و دومین زنی بود که به این مقام برگزیده می‌شد. او همچنین نقشی کلیدی در پیمان لیسبون و اعلامیه برلین ایفا کرد. تقویت پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری ترنس-آتلانتیک از اولویت‌های مرکل در تجارت خارجی بوده‌است. وی همچنین نقشی تعیین‌کننده در مدیریت بحران اقتصادی اروپا داشت و از وی به عنوان تصمیم گیرنده اصلی در حل بحران یاد می‌شود.

نگاهی به زندگی شخصی آنگلا مرکل

به عنوان یک سیاست‌مدار پرمشغله، زمان وی بسیار محدود است. او شخصا در روزهای شنبه و یکشنبه نشست‌های مهم و مطبوعاتی برگزار می‌کند، تصمیم‌های مهم می‌گیرد و جلسه‌ها را برنامه ریزی می‌کند، اما شب‌های یکشنبه تلاش می‌کند وقت آزاد برای خود و خانواده‌اش داشته باشد.

آنگلا مرکل بدون اینکه از دو ازدواج خود فرزندی داشته باشد، با فرزندان همسر دوم خود که حاصل ازدواج قبلی او است، ‌زندگی می‌کند. گاه به گاه با همسر و دوستانش به کنسرت‌های موسیقی می‌رود و معتقد است که گذراندن تمام زمان زندگی در شهر غیر ممکن است؛ بنابراین به محض اینکه جلسات کاری وی تمام می شوند،‌ به دامان سبز طبیعت و حومه شهر و هوای پاکیزه روستا پناه می‌برد.

گردآوری و تنظیم از: احمدرضا مجدنیا-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 357946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.