راه حل آلوده‌ترین کشور جهان برای داشتن هوای پاک

کره جنوبی یکی از ۳۵ کشور آلوده جهان است که حجم ریز ذرات مضر آن، تقریبا سه برابر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت می‌باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، وجود گرد و ذرات جامد در هوا شامل نیترات، کربن سیاه و غبار معدنی با قطر آیرودینامیکی کمتر از ۲.۵ میکرومتر، تهدیدی جدی برای سلامتی انسان‌ها است. این ذرات از راه تنفس وارد سیستم قلبی عروقی افراد شده و سلامت آن ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

حجم ذرات ریز خطرناک در هوای کره جنوبی که با بیماری‌های سرطانی و تنفسی ارتباط دارد، تقریبا سه برابر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) گزارش شده است و بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد بیشتر این آلودگی‌ها در خود کره جنوبی تولید می شود و کارخانجات این کشور متهم اصلی آن محسوب می‌شوند.

گزارش‌های  منتشر شده از "Yonhap" حاکی از این است که کره جنوبی در میان ۳۵ کشور آلوده جهان به لحاظ سطح بالای ذرات PM ۲.۵ قرار داشته و بدترین کیفیت هوا را دارد. همچنین در رتبه‌بندی ۵۰۰ شهر آلوده جهان، سئول، پایتخت کره جنوبی با تولید سالانه ۲۷۶.۱ مگاتن دی اکسید کربن، آلوده‌ترین شهر جهان محسوب می شود.

نظارت و تنظیم انتشار آلاینده‌های هوا در کره جنوبی

مقامات کره جنوبی به منظور رفع مشکل آلودگی، محدودیت‌هایی را برای نظارت و تنظیم انتشار آلاینده‌های هوا مانند مقادیر مجاز اکسید گوگرد (SOx)، مونوکسید کربن (CO)، اکسید نیتروژن (NOx)، سطح ازن ()، ذرات PM-۱۰ و PM-۲.۵، سرب و بنزن قرار داده‌اند. سایر آلاینده‌ها نظیر ترکیبات آلی فرار (VOCs)، آمونیاک (NH۳) و آلودگی‌های ثانویه مانند پراکسی استیل نیترات (PAN)، نیترات بنزوئیک peoxy (PBN) و آلدهید (aldehyde) نیز تحت نظارت وزارت محیط زیست کره جنوبی قرار گرفته‌اند.

وجود ۵۳ کارخانه زغال سنگ، یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا در کره جنوبی است. این کارخانه‌ها حدود ۳۰ درصد از تولید برق کلی کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین این کشور بالاترین سهم نیروگاه‌های فوق العاده تولید برق جهانی را شامل می‌شود.

دولت کره جنوبی اقداماتی را برای تسریع در جذب و ذخیره سازی دی‌اکسید کربن (CCS)، کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) و سیستم‌های سولفوریزاسیون (گوگرد زدایی) دودکش‌ها (FGD) در پیش گرفته است.

رایگان کردن تردد با وسایل نقلیه عمومی برای کاهش آلودگی هوا در کره جنوبی

از دیگر تمهیدات دولت کره جنوبی برای مقابله با آلودگی هوا، جایگزین کردن توربین‌ها در چندین کارخانه است که به افزایش بهره‌وری انرژی و افزایش ظرفیت پمپ‌های خروجی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می کند. همچنین قرار است استانداردهای شدید انتشار گازها در نیروگاه‌های زغال سنگ در آینده اجرا شود.

وزارت محیط زیست کره جنوبی قصد دارد قوانین اجراییِ تحت قانون حفاظت از هوای پاک را به منظور تقویت استانداردهای نظارت بر گرد و غبار موجود در هوا، تعدیل و اصلاح کند. جالب است بدانید که در کره جنوبی برای کاهش شدت آلودگی هوای کلان شهرها، اقدامات دیگری مانند طرح زوج و فرد کردن خودروها، رایگان کردن تردد با وسایل نقلیه عمومی و به کارگیری فناوری های جدید در صنایع آلاینده به کار گرفته می‌شود.

کد خبر 357853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا CA ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
    0 0
    گزارش هایی که تحت این عنوان جمع شدن و ارایه میشن خیلی کاربردی هستند اما زمانی تاثیرشون چند برابر میشه که مقایسه ای بین ایران و کشورای مطرح شده در گزارشای دیگه هم ذکر بشن. عالی بودن همگی. مخصوصا گزارشای کشورای عربی