دولت باید حقوق قانونی حقابه‌داران زاینده‌رود را کامل بپردازد

وکیل کشاورزان اصفهان با بیان اینکه برای حل مشکلات کشاورزان و پاسخ به مطالبات شرعی وقانونی آنها دو راه حل منطقی و قانونی وجود دارد، گفت: بهترین راه‌حل این است که با مصوبه‌ای در هیئت دولت، اختصاص بودجه و تشکیل یک گروه از کارشناسان دادگستری مبلغ ضرر و زیان تحمیلی به کشاورزان تعیین و پرداخت شود.

عباس مزروعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تجمعات اخیر کشاورزان، بیان مشکلات و مطالبات از سوی آنها، اظهار کرد: با حضور یافتن در تجمعات اخیر کشاورزان شرق اصفهان و صحبت با آنها خواستار شدم که به اعتراضات و راه‌پیمایی های خود پایان داده و حقوق و مطالباتشان را از مجرای قانونی دنبال کنند.

وی افزود: عقیده دارم که راه حل صحیح خروج  کشاورزان از مشکلات سخت وطاقت فرسای پیش رو ، تبدیل  تظاهرات، تجمعات و... به طرح دعوی حقوقی در مراجع محترم قضایی است و  این موضوع از طریق قانون قابل پیگیری می باشد و قوانین جاری کشور نیز از حقوق تضییع شده این زحمت کشان بی ادعا حمایت می کند واطمینان دارم خواسته  کشاورزان  برحق است وخواسته به  حق مطمئناٌ به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

 وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان با بیان اینکه برای  پاسخ به مطالبات کشاورزان‌ دو راه حل قانونی وجود دارد، اضافه کرد: اولین و بهترین راه این است که دولت یک گروه کارشناسی برای ارزیابی خسارت کشاورزان در نظر گرفته ونسبت به مدتی که زمین‌های آنها به علت اتخاذ سیاست‌های غلط  کشت نشده (مالکان درآمدی نداشته اند به گونه ای که افراد مستقل اقتصادی متکی به خود با بازده اقتصادی به جامعه درحال حاضر با مشکلا ت معیشتی مواجه هستند) باجلب نظر کارشناس ( به نسبت زمینی که امکان کشت از آن ها سلب شده) حقوق ریالی کشاورزان را بپردازد.

وی با بیان اینکه اگر وزیر نیرو این موضوع را به هیئت دولت پیشنهاد دهد حتما پذیرفته می شود، ادامه داد: باید قبول کنیم کشاورزان املاکی داشتند که سیاست‌های دولت با اولویت قائل شدن برای موضوعات دیگر موجب خشک و لم یزرع شدن اراضی کشاورزی و بیکار شدن مالکان حقابه و زمین شده به‌طوریکه در امرار معاش خود با مشکل جدی روبرو شده‌اند.

مزروعی تاکید کرد: البته اگر بحث از پرداخت حقوق و ضرر و زیان می کنیم، منظور ما گذشته است زیرا خواسته کشاورزان  که عاشق کار خودهستند؛ کشت و تولید محصول است ، آنها به هیچ‌وجه نمی خواهند در خانه بنشینند و مبلغی پول دریافت کنند.

وی گفت: راه حل دوم این‌است که اگر دولت برای رفع مشکل کشاورزان اقدامی نکرد، این مهم از طریق قوه قضاییه پیگیری شود، البته پیش از این ، درخواست ابطال موصوبات انتقال آب در دیوان عدالت اداری نیز مطرح شده و با توجه به نظر شورای نگهبان مبنی بر غیر شرعی بودن انتقال آب بدون اجازه حقآبه‌داران زاینده‌رود، امیدواریم رأی به نفع حقآبه‌داران صادر شود. 

مزروعی افزود: کشاورزان اصفهانی باید از طریق دادگستری به احقاق حق شرعی و عرفی خود بپردازند و از آنجا که حکم دادگاه قاطع دعواست، اساس کار قوه قضاییه نیز بر این است که حق به حق‌دار برسد و کشاورزان اصفهانی نیز حرفشان به حق است، مشکل رفع خواهد شد.

کشاورزان اصفهانی از نظر معیشت به شدت در تنگنا هستند

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با کشاورزان برگزار می شود بسیاری از آنها از مشکلات معیشتی خود سخن می گویند که بسیار ناراحت کننده ودردناک است.

وکیل کشاورزان و حقابه‌داران اصفهان توجه ویژه مسئولان را خواستار شد و افزود: کشور ایران از لحاظ اقتصادی حتی در بدترین شرایط نیز این توانایی را دارد که حق کشاورزان را پرداخت کند.

استاندار اصفهان باید بومی و مشرف به مسائل ومشکلات این استان باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان فعالیت محسن مهرعلیزاده به عنوان استاندار اصفهان به دلیل اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: استانداری که تصدی امور این استان را برعهده می گیرد باید بومی باشد.

مزروعی افزود: مسئولان و مدیران اصفهانی باید برای انتخاب استاندار جدید پیشنهاد بدهند تا بهترین گزینه منصوب شود، کسی که به مسائل، مشکلات و دغدغه‌های استان اصفهان که به لحاظ تاریخی و صنعتی سرآمد و زبانزد کشور است، اشراف کامل داشته باشد.

کد خبر 357846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.