۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
گردشگری هوشمند

نظریه هوشمند شدن شهرها، اولین بار با هدف دستیابی به رشد اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و بهره‌وری در کوتاه مدت با بهره از شبکه‌های هوشمند مبتنی بر سیستم فناوری اطلاعات ارائه شد که بعدها کاربرد آن در عرصه گردشگری باعث ایجاد عنوان جدیدی در این راستا شد: گردشگری هوشمند

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گردشگری هوشمند به مزایای رقابتی یک مقصد گردشگری اطلاق می‌شود که بر طبق فناوری‌های اطلاعاتی ‌روز ایجاد و موجب می‌شوند که خدمات ارائه شده به گردشگر یکپارچه و یکدست باشند.

 به عبارتی گردشگری هوشمند به عنوان پلی میان زیرساخت‌های فضای فیزیکی و فضای دیجیتالی است که با استفاده از علم فناوری اطلاعات حجم وسیعی از اطلاعات مفید، دقیق و صحیح را در اختیار مسافر قرار می‌دهد. تحلیل این اطلاعات به مسافر در تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین مقصد کمک می‌کند و اطلاعات جامعی از تجهیزات اطلاع‌رسانی و اینترنتی، اطلاعات تور و خدمات مربوط به سفر را در اختیار او قرار می‌دهد.

اولین گام در استفاده از فناوری اطلاعات در این راه را شاید بتوان استفاده یک گردشگر از تلفن‌ هوشمند خود برای برنامه‌ریزی و انتخاب مقصد با کمک جستجوی اطلاعات مقصد و موقعیت‌یابی دانست. پس از آن فرد با استفاده از همین سیستم هوشمند اقدام به تهیه بلیط و رزرو جا می‌کند و با استفاده از اطلاعات مطلوبی که از این طریق به دست آورده است به زیرساخت‌ها و روساخت‌های اطلاعاتی مناسب‌تری در راستای مقصد انتخاب شده خود دست می‌یابد چرا که گردشگری هوشمند با ارائه اطلاعات مناسب و به موقع به گردشگر سبب می‌شود که یک مقصد نسبت به سایر مقصدها مشتری محورتر باشد.

 همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه به روش‌های دیجیتالی و فناوری‌های برتر و بررسیِ علمی‌ کاربرد تکنولوژی در حوزه گردشگری سبب تعریف مجدد مزیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری سراسر دنیا می‌شود و رقابت‌پذیری کشورهای گوناگون در این زمینه را به طور چشمگیری ارتقا می‌دهد بدین معنا که گردشگران می‌توانند بارها و بارها در انتخاب مقصد خود تجدید نظر کنند و با استفاده از مزایای ارائه شده، بهترین انتخاب خود را داشته باشند.

امروزه در کسب و کارها و پروژه‌های گردشگری، کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و اسپانیا از گردشگری هوشمند بهره می‌برند و در این کشورها گردشگران می‌توانند با استفاده از تلفن‌های هوشمند و ریزتراشه‌هایی مانند سیستم RFID و NFC که داده‌های مجازی را با دنیای واقعی به اشتراک می‌گذارند از تجربیات منحصر به فردی بهره ببرند و سفر بهتری را تجربه کنند. در ادامه به چهار مورد از این کشورها اشاره می‌شود.

چین

در چین استفاده از برنامه راهنمای پارک "یی خه"، بازدیدکنندگان را از راهنما و یا دستگاه الکترونیک راهنما بی‌نیاز می‌کند چرا که این برنامه علاوه بر داشتن اطلاعات ۱۱۲ جای دیدنی این پارک، دارای یک سیستم موقعیت‌یاب بلوتوثی است که به گردشگران این امکان را می‌دهد که هر کجا هستند موقعیت خود را تعیین و اطلاعات گردشگری آن محل را کسب کنند. چنین برنامه‌ای در دیگر مکان‌های دیدنی چین از جمله "جیوچای گائو" و  کوه "ای می"؛ همچنین در شهرهایی مانند پکن ، ووهان، چن دو و نن جینگ اجرا شده است که نقش مهمی در تحولات تقاضای بازار گردشگری این کشور ایفا کرده است. چین همچنین در این راستا موزه‌ها و جاهای دیدنی را به سیستم رزرو بلیط ورودی و پیش‌بینی رفت و آمد مسافران مجهز کرده است و از این طریق سعی در فراهم کردن آسایش مسافران و افزایش میزان آن دارد.

کره جنوبی

کره جنوبی  با چشم‌انداز گردشگری وسیع برای آینده کشور خود اقدام به توسعه گردشگری هوشمند کرده است و در این راستا سه بخش وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای موبایلی را مدنظر قرار داده است که هدف همگی، معرفی کره‌جنوبی به گردشگران داخلی و خارجی است. این کشور در بخش وب‌سایت، با پشتیبانی از ۱۰ زبان زنده دنیا به معرفی و تبلیغ مقاصد، تسهیلات، رویدادها و ارائه بیشترین و مفیدترین اطلاعات گردشگری پرداخته است. کره این اطلاعات را در شبکه‌های اجتماعی و بر حسب محبوبیت هر یک از آن‌ها در هر کشور به کاربران ارائه می‌دهد. مثلا برای استفاده کاربران چینی از شبکه‌ اجتماعی Sinaweibo، برای کاربران ژاپنی‌ از Ameba، برای کاربران اسپانیایی از گوگل پلاس، برای کاربران فرانسوی از Blogger، برای کاربران آلمانی از تریپ ادوایزر و برای کاربران روس از یوتیوب استفاده می‌کند. در بخش نرم‌افزار موبایلی نیز با ایجاد برنامه‌های جامعی چون VISIT KOREA و Korea Everywhere در یافتن مقاصد مورد نظر در حین سفر به گردشگران کمک شایانی کرده است.

بریتانیا

روی آوردن به گردشگری هوشمند و استفاده از روش‌ها و ابزارهای دیجیتالی در شهرهای کمتر شناخته شده بریتانیا همچون بریستول سبب تعریف مجدد جاذبه‌های گردشگری انگلستان شده است. این شهر با نصب بیش از ۲۰۰ چراغ برق درسراسر شهر و استفاده از بلوتوث در ارسال داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز به تلفن‌های هوشمند گردشگران، آن‌ها را در حرکت به مقصد مورد نظر خود یاری می‌کند. گردشگران همچنین می‌توانند با کمک برنامه‌های پروژه IoT به اطلاعاتی مفید و کاربردی درباره ترافیک و حمل ونقل عمومی دسترسی داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود که استفاده از فناوری‌های پیشرفته همچون اتومبیل بدون راننده در میلتون کینز که به کمک گوشی هوشمند گردشگر هدایت می‌شود، در تبدیل این شهر به یکی از جاذبه‌های گردشگری انگلستان نقش به سزایی ایفا کند.

اسپانیا

اسپانیا در استفاده از داده‌ها در صنعت گردشگری یک پیشگام و رهبر جهانی در مدیریت هوشمند مقصد شناخته می‌شود. پروژه‌های گردشگری هوشمند در اسپانیا با ایجاد یک پلت‌فرم به منظور تعیین تأثیر سیاست‌های گردشگری، فعالیت‌های تبلیغاتی، رویدادهای فرهنگی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و منابع در شهر بادموک، در تلاش برای کمک به ارتقای سطح گردشگری در این منطقه هستند.

 این پلت‌فرم با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها شامل مکان‌های بازدید شده توسط گردشگران، تعداد وسایل نقلیه و افراد، گردش مالی در بخش کسب و کار، مبدا و مقصد مسافران، هزینه هتل و رستوران و در آخر میزان استفاده از فضای پارکینگ گزارش‌هایی از تاثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد کشور را به کاربران ارائه می‌دهد.

در حال حاضر شهرهای بروکسل از کشور بلژیک، هلسینکی از فنلاند، لیوبلیانا از اسلوونی، لیون و نانت از فرانسه، مالاگا، پالما و والنسیا از اسپانیا، پوزنان از لهستان و تالین از استونی بیشترین رقابت گردشگری هوشمند در سطح جهانی را داشته اند که از این میان، دو شهر عنوان پایتخت هوشمند گردشگری ۲۰۱۹ را از آن خود خواهند کرد. نتایج این بررسی‌ها هفتم نوامبر ۲۰۱۸ در مراسم جشنواره بین‌المللی گردشگری در بروکسل اعلام خواهد شد.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 357734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan FR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
    0 0
    ای کاش توی ایرانم اتفاق بیوفته