تحریم‌های جدید آمریکا؛ حکایت شیر بی یال و دم

رییس جمهور آمریکا که از زمان خروج از برجام، بارها اعلام کرده بود به دنبال سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران و به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان است، دو روز مانده به اجرای تحریم‌ها، ۸ کشور خریدار نفت ایران را از این تحریم‌ها معاف کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی این اقدام دونالد ترامپ که البته تا حد زیادی قابل پیش‌بینی بود، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا در پی عدم همراهی دیگر کشورها و شکست سیاست‌های تحریمی خود، تصمیم به مستثنی کردن ۸ کشور از تحریم‌های نفتی علیه ایران گرفته است.

ژاپن، هند، کره‌جنوبی و چین در میان کشورهای معاف شده از تحریم هستند، اما از ۴ کشور دیگر در این گزارش نامی برده نشده است. در عین حال کشورهای اسپانیا، ایتالیا، یونان و ترکیه چهار کشور دیگری هستند که از آنها به عنوان کشورهای دریافت‌کننده معافیت از آمریکا برای خرید نفت ایران نام برده می‌شود.

مدیریت درستی باشد، می‌توانیم از این جنگ روانی عبور کنیم

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دور جدید تحریم‌ها و معافیت ۸ کشور از سوی دولت آمریکا به خبرنگار ایمنا می گوید: در ابتدا ترامپ از تحریم‌های سنگین و به صفر رساندن نفت ایران حرف می زد، اما بعد از چندین ماه در تحریم نفتی ایران شکست خورد و عقب نشینی کرد و معافیت این ۸ کشور ، نشان از عملی نشدن شعارهای او دارد.

وی معتقد است که روسیه و کارشناسان جهانی نیز این تحریم ها را غیر قانونی می دانند، بنابراین اگر مقاومت کنیم، به توانایی های داخلی متکی باشیم و اوضاع را درست مدیریت کنیم، می‌توانیم از این جنگ روانی عبور کنیم.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تأکید می کند که با حساب باز کردن روی توان و تولید داخلی و صادرات محصولات به خود کفایی خواهیم رسیم.

آمریکا دیگر تیری برای شلیک ندارد

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص دور جدید تحریم‌ها و برنامه‌های دولت برای خنثی سازی آن به خبرنگار ایمنا می گوید: ترامپ با برنامه ریزی قبلی و از پیش تعیین شده از برجام خارج شد، به صورتی که دولتمردان ما را با اینکه می گفتند برای سناریوی های مختلف ترامپ برنامه دارند، غافل گیر کرد.

وی ادامه می دهد: دولت آمریکا هر کاری قرار بود انجام دهد، همان روز با تمام شرکت‌ها، بانک‌ها و کشورهای که با ما مراوده داشتند، انجام داد، تا آخرین ضربه اقتصادی خود را بزند و دیگر تیری برای شلیک ندارد. آمریکا پیش بینی نکرده بود که برخی از کشورها مانند روسیه، چین و هند از او فرمان نخواهند برد؛ چرا که در نتیجه این محاصره اقتصادی علاوه بر ایران بر خیلی از ملت‌های دیگر نیز، فشار تحمیل می شود وگران شدن نفت به همه اقشار جهان ضربه اقتصادی خواهد زد.

ایران، کره شمالی نیست

عابدی با اشاره به اینکه آخرین فشار در اقتصاد ایران با خروج ترامپ از برجام، در وضعیت طلای ایران رخ داد، می گوید:  شتاب این تحریم ها و دور جدید صرفا برای مباحث روانی و تضعیف روحیه مردم است؛ ایران، کره شمالی نیست که فقط یک همسایه داشته باشد؛ ایران کشور بزرگی است که می تواند با ارتباط فرهنگی با همسایگان و هم پیمانان خود و حمایت مردم از برنامه‌های دولت، این برهه را نیز پشت سر بگذارد.

وی در باره معافیت ۸ کشور از تحریم‌ها معتقد است: این منت گذاشتن به دلیل این است که آمریکا چاره ای جز این ندارد؛ چرا که اگر معاف نمی کرد، این کشورها به دلیل مسائل داخلی خود نمی توانستند از آمریکا تبعیت کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های دولت برای بی اثر کردن تحریم‌ها گفت: قرار است در مجلس طرحی مبنی بر راه اندازی و استفاده از پیام رسان مالی و انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه در تجارت خارجی مطرح و بررسی شود و نمایندگان مجلس از طرح هایی از این قبیل که به استقلال کشور کمک کند، استقبال می کنند.

با اعتماد مردم به دولت، اثرات مخرب تحریم‌ها خنثی می شود

وی ادامه می دهد: اولین چیزی که باید بر آن تکیه کرد، ارتباط مردم و دولت است، چرا که ریشه بسیاری از مسائل در بی اعتمادی مردم نسبت به دولت است؛ باید در ابتدا برای پیوند ارتباطی بین مردم و دولتمردان برنامه ریزی کنیم، زیرا با اعتماد مردم به دولت، اثرات مخرب تحریم‌ها نیز خنثی می شود.

عابدی تأکید می کند: علاوه بر این باید سیستم اقتصادی، ارتباط با کشورهای همسایه و تبادلات بانکی را بازتعریف و از سوء استفاده‌های احتمالی در این مسیر جلوگیری کنیم؛ به عنوان نمونه وارد کردن نفت در بورس برای جلوگیری از ایجاد رانت خواران جدید اقدام خوبی بوده است، اما متاسفانه قاچاق معکوس در کشور هنوز یک واقعیت است که عده ای سود جو داروهای داخلی و بنزین را قاچاق می کنند و باید برای این موارد نیز تمهیداتی اندیشیده شود.

آمریکایی‌ها روغن ریخته را خرج امام زاده کرده‌اند

اکبر ترکی، نماینده فریدن، چادگان و فریدون‌ شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا به خبرنگار ایمنا می گوید: تحریم‌های جدید آمریکا سخت‌تر از تحریم های سال ۹۲ نیست و همانطور که مردم در آن زمان مقاومت کردند، از این برهه نیز عبور خواهیم کرد.

وی معتقد است که آمریکا در خصوص تحریم های نفتی، شکست خورده و می داند که نمی تواند ایران را به طور مطلق تحریم کند و صادرات آن را به صفر برساند؛ بنابراین با یک فرار رو به جلو ۸ کشور را از تحریم معاف کرده است.

ترکی می گوید: با فرض اینکه آمریکا می توانست تحریم صد در صدی نفت را عملی کند، در آن صورت بازارهای جهانی قادر به جبران و تأمین جایگزینی برای نفت ایران نبودند، در نتیجه قیمت نفت به صورت تصاعدی بالا می رفت، بنابراین به نظر می رسد آمریکایی‌ها روغن ریخته را خرج امام زاده کرده اند. ترامپ به دنبال تحث تاثیر قرار دادن مردم و دولت ایران و ایجاد نوعی جنگ روانی است.

گزارش از ریحانه شهبازی-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 357699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.