پنج گروه اصلی غذایی که دانش آموزان باید بخورند

متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در  دوره سنی شش تا ۱۸ سال دانش‌آموزان از نظر تغذیه و رژیم غذایی بایستی روزانه پنج گروه اصلی غذایی را در رژیم غذایی داشته باشند.

مرضیه کافشانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت تغذیه دانش‌آموزان در دوران تحصیل در سن شش تا ۱۸ سالگی آنها، اظهار کرد: این دوره سنی زمانی است که معمولا بچه‌ها حداکثر رشد قدی خودشان را به دست می‌آورند.

وی با تاکید به اهمیت پنج گروه اصلی غذایی دانش‌آموزان، افزود: در این  دوره سنی دانش آموزان از نظر تغذیه و رژیم غذایی بایستی روزانه پنج گروه اصلی غذایی را داشته باشند و یکی از این گروه‌ها شیر و لبنیات است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است متاسفانه در کشور با کمبود دریافت شیر و لبنیات برای دانش آموزان رو به رو هستیم؛ توصیه می‌شود که حتما دانش‌آموزان شش تا ۱۱ سال روزانه دو تا سه واحد و دانش‌آموزانی ۱۲ تا ۱۸ سال روزانه سه واحد شیر و لبنیات دریافت کنند.

وی تصریح کرد: ممکن است که دانش‌آموزی خوردن شیر را دوست نداشته باشد و والدین می‌توانند مواد لبنی ماست و دوغ و پنیر را جایگزین شیر کرده و در در رژیم غذایی روزانه فرزندشان قرار دهند تا این واحدها را به میزان مورد نیاز بدن دریافت کند.

کافشانی با بیان اینکه شیر و لبنیات تامین کننده اصلی کلسیم بدن است، افزود: رشد قدی دختران تا سن ۱۸ و ۲۰ سالگی و پسران تا سن ۲۰ و ۲۲ سالگی ادامه دارد و با توجه به اینکه ۹۰ درصد رشد قدی در سن بلوغ اتفاق می‌افتد تا این زمان بیشترین انرژی و زمان وجود دارد که برای افزایش استحکام استخوان‌ها اقدام کرد.

وی یادآور شد: بعد از آن  و تا سن ۳۰ سالگی به میزان بسیار کم و بعد از این سن هم دیگر کاری نمی‌توان برای استحکام استخوان انجام داد و تنها عملکردی که می‌توان داشت اینکه مانع از دست رفتن کلسیم استخوان‌ها شویم.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی میوه‌ها را یک مورد دیگر از پنج گروه اصلی غذایی بچه‌ها دانست و افزود: بچه‌های شش تا ۱۱ سال باید روزانه دو تا سه واحد و محصلان ۱۲ تا ۱۸ سال باید روزانه سه۳ تا چهار واحد از گروه میوه را مصرف کنند.

وی اضافه کرد: یک واحد گروه میوه را یک عدد متوسط میوه تعریف می‌کنیم که میوه‌های این فصل مانند یک عدد پرتقال، نارنگی، خرمالو کیوی است و میوه‌های خشک هم گزینه بسیار خوبی برای میان وعده بچه‌ها است.

کافشانی با تاکید به اینکه گروه گوشت با توجه به اینکه تامین کننده اصلی پروتیین بدن است از پنج گروه اصلی هستند، گفت: بچه‌ها در سنین رشد نیازمند دریافت پروتیین بیشتری هستند. بنابراین برای بچه های شش تا ۱۱ سال چهار تا شش واحد و برای  محصلان ۱۲ تا ۱۸ سال شش واحد مصرف گوشت توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک واحد گروه گوشت در واقع به اندازه یک مکعب از هر نوع گوشتی می‌تواند باشد، افزود: گوشت قرمز و سفید، گوشت مرغ و ماهی و یا نصف لیوان حبوبات پخته شده، یک چهارم لیوان از انواع مغزها و آجیل‌ها و یک عدد تخم مرغ هم می‌تواند تامین کننده این گروه غذایی باشد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است که تخم‌مرغ بهترین نوع پروئینی است که می‌تواند تامین کننده رشد بچه‌ها باشد و توصیه به مصرف آن می‌شود که به اندازه حداقل پنج عدد در طی هفته حتما در رژیم غذایی کودکان گنجانده شود.

کافشانی نان و غلات و ویتامین B را دو گروه دیگر از این پنج گروه مواد غذایی اصلی دانست و ادامه داد: نان و غلات و ویتامین B تامین کننده اصلی انرژی بدن هستند. در مورد همه افراد و گروه محصلان مقدار مصرف نان و غلات باید بر حسب وضعیت بدن چاقی و لاغری فرد متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: معمولا برای بچه‌هایی که سن شش تا ۱۱ سال هستند شش الی ۱۱ واحد و برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال هستند ۹ تا ۱۱ واحد را توصیه می کنیم؛ همچنین مصرف نان سبوس دار به منظور تامین ویتامینB  مورد نیاز بدن توصیه می شود.

کد خبر 357696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.