پیش‌بینی برداشت ۳۰۰ کیلوگرم زعفران در گلپایگان

گلپایگان- مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: پیش‌بینی می‌شود، امسال ۳۰۰ کیلوگرم زعفران از سطح ۴۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول در این شهرستان برداشت شود.

حیدرعلی گل محمدی در گفت‌ و گو با خبرنگار ایمنا از گلپایگان اظهار کرد: سطح زیرکشت محصول زعفران در شهرستان ۴۰ هکتار است، عملکرد این محصول به طور میانگین هشت کیلوگرم در هکتار است، اما برخی کشاورزان با عملیات مناسب کشاورزی توانسته‌اند رقم برداشت زعفران را به ۲۰ کیلوگرم در هکتار افزایش دهند.

وی با بیان اینکه ۸۰ نفر در این شهرستان مشغول کشت زعفران هستند، افزود: بیشتر اراضی کشاورزی گلپایگان خرده مالکی است و اکثر مزارع کشت در بیشتر از سه تا چهار هزار متر مربع بیشتر نیست و پراکندگی کشت در شهرستان وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان تصریح کرد: در گذشته در هر هکتار ۱۰ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شد، اما با اضافه کردن کود کمپوست گاوی و ماسه بادی برداشت زعفران در هر هکتار به ۲۰ کیلوگرم رسیده است.

 وی افزود: اگر زعفران در میان درختان باغ کشت ‌شود پیاز زعفران رطوبت را از دست نمی‌دهد و قلم آن با کیفیت‌تر و بزرگ‌تر از حد معمول می‌شود.

گل‌محمدی با اشاره به این‌که برداشت زعفران در شهرستان اشتغال زایی ایجاد کرده است، گفت: اگر زعفران پس از برداشت در مدت حداکثر سه ساعت خشک نشود ۵۰ درصد کیفیت، رنگ و عطر آن از بین می‌رود.

وی افزود: سال گذشته ۲۵۰  کیلوگرم زعفران از ۳۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول برداشت شده است، پیش بینی می‌شود امسال ۳۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع گلپایگان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: به علت این‌که زعفران نیاز آبی کمی دارد، کشاورزان زیادی در سال‌های اخیر در این شهرستان به کشت این محصول روی آوردند.

کد خبر 357640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.