۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
آتش، جان ناژوان را می‌لرزاند

ناژوان، این روزها باز هم به واسطه خودخواهی افرادی که شاید فراموش کرده‌اند در تابستان کم‌آب، سبزینگی آن با چه مشقت و فراز و فرودهایی حفظ شد، با هیولای آتش رو به رو شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها باز هم شاهد رقص شعله‌های آتش در هوای سرد ناژوان هستیم، شعله‌هایی که به دلیل غفلت مردم از زیر شاخ و برگ‌های خشکیده درختان ناژوان زبانه می‌کشد تا تن آدم‌هایی را گرم کند که به گمان خودشان به تفریح آمده‌اند، تفریحی مخرب که شاید در میان انبوه مشکلات زیست محیطی اصفهان خیلی به چشم نیاید؛ اما باید سفت و سخت جلوی آن ایستاد.

به راستی آیا تاکنون به این موضوع مهم فکر کرده‌ایم که چقدر با سیخ‌های کباب به جان طبیعت سیخ می‌زنیم و عمر آن را کوتاه می‌کنیم؟ یا اینکه در این مواقع تمام فکر و ذهنمان کبابی است که می‌خواهیم درست کنیم یا قلیانی که با استنشاق دود آن سلامتی خود را به خطر بیندازیم و حفظ طبیعت برایمان اصلاً اهمیتی ندارد.

جالب‌ اینجاست که چند مورد از مواد قانون حفاظت از مراتع و جنگل ها و فضاهای سبز مجازات‌های سنگینی برای افراد خاطی که بلای جان طبیعت می‌شوند، تعیین  کرده، اما باز هم این سؤال مطرح است که چرا شهروندان با این همه موارد قانونی و جرایم سنگین اقدام به برپاکردن آتش در ناژوان می‌کنند و هیچ ترس و واهمه‌ای از این محکومیت‌ها ندارند؟

 مجازات‌های قانونی اجرایی می‌شود

مدیرطرح ساماندهی ناژوان با تاکید بر حفظ پارک جنگلی ناژوان می‌گوید: اکسیژن خالصی که از ۱۳۰۰ هکتار فضای سبز و درختان ناژوان به شهر اصفهان تزریق می‌شود، امتیازی بزرگی برای این کلان‌شهر است، اما همه ساله با شروع فصل سرما به دلیل سردی هوا معضل زیست‌محیطی روشن‌کردن آتش در ناژوان گریبان‌گیر این طبیعت زیبا می‌شود.

حسن شفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: شب‌ها افرادی برای گذراندن اوقات فراغت بدون دل نگرانی چوب درختان ناژوان را شکسته و با آن آتش روشن می‌کنند تا قلیانی آماده، کبابی تهیه کرده یا خودشان را گرم کنند و در نهایت بدون اینکه از خاموش‌شدن آتش مطمئن شوند، چوب‌های سوخته را رها کرده و از ناژوان خارج می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: روشن‌کردن آتش در ناژوان علاوه بر واردکردن خسارت به درختان، فضای سبز و المان‌های پارک، باعث می‌شود شهروندان ساکن در سکونت گاه‌های اطراف این منطقه گردشگری همچون باغ فردوس، قائمیه، آتشگاه، نصرآباد و محله‌های همجوار به دلیل استنشاق دود غلیظ حاصل از روشن‌کردن آتش دچار آسیب‌های تنفسی ‌شوند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه دود ناشی از روشن کردن آتش اغلب اوقات به دلیل پدیده اینورژن در لایه‌های پایینی جو باقی می‌ماند و باعث بروز مشکلاتی برای بیماران تنفسی، قلبی و کهنسالان به ویژه خردسالان می‌شود، می‌گوید: به دلیل اصرار بر تخلف روشن‌کردن آتش توسط عده‌ای از شهروندان اقداماتی در دستور کار قرار گرفته که از جمله آنها مسدودکردن برخی از مسیرهای دسترسی به ناژوان به روی خودروها در روزهای پایانی هفته با همکاری پلیس راهور است، البته این موضوع هیچ‌گونه محدودیتی برای باغداران و ساکنان ناژوان به وجود نخواهد آورد.

وی ادامه می‌دهد: اقدام دوم استقرار اکیپ‌های کنترل نظارت در قسمت‌های مختلف ناژوان و سومین اقدام «پاکسازی» است، بدان معنا که اکیپ های کنترل نظارت نیمه های شب کل منطقه ناژوان را بازرسی می کنند تا مبادا آتشی روشن مانده باشد.

شفیعی با تاکید بر اینکه شهروندان باید آگاه باشند فضای سبز جای روشن کردن آتش به هر دلیلی نیست، اظهار می‌کند: آتش خسارت‌های زیادی را به منطقه ناژوان، فضای سبز و هوای شهر وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت از مراتع و جنگل ها و فضاهای سبز،  آتش زدن در جنگل‌ها و پارک‌های طبیعی که بدون اخذ اجازه و نظارت دقیق ماموران مربوطه کاملاً ممنوع است و در صورت بی مبالاتی یا ایجاد حریق در این مکان ها فرد مرتکب در مراجع قضایی یا شعب دادگاه ها به حبس تادیبی از سه  تا شش ماه محکوم خواهد شد، می‌گوید: به استناد اصل ماده ۴۶ این ماده قانونی، هر فردی که مبادرت به روشن کردن آتش در کنار تنه درختان کند، به زندان از سه ماه تا مدت یک سال محکوم خواهد شد و برای صدمه زدن به یک اصله درخت جنگلی که در جریان برافروختن آتش از بین رفته به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود.

مدیرطرح ساماندهی ناژوان تصریح می‌کند: در ماده ۴۷ قانون حفاظت از مراتع و جنگل‌ها و فضاهای سبز نیز تاکید شده اگر فردی در سطوح جنگل و مرتع به صورت عمد آتش‌سوزی به وجود آورد، شعب دادگاه مجرم را به زندان از سه ماه تا شش سال محکوم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی مفاد قانون حفاظت از مراتع و جنگل‌ها و فضاهای سبز از هفته جاری از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها انجام خواهد شد، ادامه می‌دهد: در محوطه طبیعت ناژوان نیز این مفاد قانونی از طریق بلندگوهای هشدار امنیتی به اطلاع شهروندان خواهد رسید، البته در کنار انجام این اقدامات، با همکاری ماموران نیروی انتظامی برخورد قانونی با افردی که اصرار به تخلف روشن کردن آتش در طبیعت ناژوان دارند، انجام خواهد شد.

شفیعی تاکید می‌کند: ما هیچگاه با تفریح و تفرّج مردم، مخالفتی نداشته‌ایم، اما مخالف تفریحی که معضلی را برای شهر و شهروندان به وجود آورد، هستیم.

وی با بیان اینکه چالش روشن‌کردن آتش در ناژوان را تنها از طریق فرهنگ سازی در بین مردم می‌توان کنترل و رفع کرد، اضافه می‌کند: تاکنون ارتباط خوبی با NGO های فعال شهر برقرار شده تا پیام‌های زیست محیطی بهتر و بیشتر به گوش مردم برسد.

در شهر «شهروند» بمانیم

یک کارشناس مسایل فرهنگی اظهار می‌کند: به خاطر دارم چند سال پیش این بحث مطرح بود که در ناژوان مکان‌هایی برای روشن کردن ذغال و درست کردن کباب (باربکیو) در نظر گرفته شود تا مردم در هر گوشه ای از این طبیعت زیبا اقدام به روشن کردن آتش نکنند، اما این طرح به فراموشی سپرده شد در حالی که باید مورد بررسی قرار گیرد.

احمد رضایی می‌گوید: در فصل سرد سال معمولاً سنگینی هوا وجود دارد و به همین دلیل وارونگی هوا اتفاق می افتد، از این رو دود آتشی که روشن می‌شود در سطحی از زمین باقی می ماند و شهروندانی که در مناطق مسکونی اطراف ناژوان زندگی می کنند، مورد آسیب و آزار قرار می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: گاهی اوقات اگر از منطقه ناژوان عبور کنید، بوی دود غلیظی به مشام  می‌خورد، چرا که عده‌ای از شهروندان با بی‌توجهی، حقوق ساکنان اطراف ناژوان را تضییع می‌کنند.

این کارشناس مسایل فرهنگی با اشاره به اهمیت توجه به فضاهای سبز شهر در کاهش آلودگی هوا، تصریح می‌کند: در اصفهان همچون بسیاری از شهرهای کشور، تابستان را با سختی هرچه تمام پشت سر گذاشتیم و به روایت مسئولان با اجاره چاههای خصوصی و استفاده از تانکر های آبرسانی موفق به نجات فضای سبز و درختان شهر شدیم، اما حالا عده‌ای به بهای یک لذت کوتاه مدت با روشن کردن آتش، ناژوان را در معرض تهدید قرار داده اند.

وی تاکید می‌کند: مردم باید آگاه باشند که وقتی وارونگی هوا اتفاق افتاده و آلودگی هوا زیاد می‌شود، این فضای سبز و درختان شهر است که جان آنها را نجات می دهد، در سخت‌ترین لحظات ایستاده‌اند و اکسیژن را به ما هدیه می کنند.

رضایی اضافه می‌کند: به نظر من آنچه که بسیار اهمیت دارد و مردم باید به آن توجه کنند، این است که زندگی در شهر با احساس مسئولیت توأم بوده و هیچ کس نمی‌تواند بگوید من دوست دارم اینگونه رفتار کنم یا روشن کردن آتش در طبیعت بخشی از آزادی و تفریحات من است و به کسی ربطی ندارد، چرا که زندگی جمعی یعنی زندگی با احساس مسئولیت!

وی می‌گوید: ما باید در برابر هم احساس مسئولیت کرده و وقتی می‌دانیم آتشی که روشن می‌کنیم باعث آسیب زدن به فضای سبزی است که سلامتی همه را حفظ می کند، این حق را به خودمان ندهیم.

این کارشناس مسایل فرهنگی با بیان اینکه مردم باید احساس مسئولیت خود را در شهر افزایش داده و تنها خواسته‌های خود را مورد توجه قرار ندهند، می‌گوید: باید به حریم تمام شهروندانی که در اطراف ناژوان زندگی می‌کنند، احترام بگذاریم و زندگی آنها را با خودخواهی خود در روشن‌کردن آتش و دود غلیظ ناشی از آن دچار اختلال نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه در شهر حق نداریم «شهرنشین» باشیم بلکه باید «شهروند» بمانیم، اظهار می‌کند: شهرنشین کسی است که در این جغرافیا فقط زندگی می‌کند و نمیخواهد هیچ قانونی را رعایت کند، در حالی که ما باید شهروند باشیم یعنی یک زندگی تعاملی داشته و با یک رفتار متفاوت و رعایت قوانین شهروندی، زندگی خوبی را برای خود و دیگران رقم بزنیم تا شهری ایده آل با شهروندانی مسئولیت‌پذیر داشته باشیم.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 357639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمدضا شهروند 39 ساله IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    1 0
    ناژوان دوست داشتنی زنده است، روشن کردن آتش در آن یعنی به آتش کشیدن یک موجود زنده ...