۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
ایده شهر آزاد در اصفهان

شهر آزاد، شهری واجد نظامی پذیرا و چندعملکردی در برگیرندۀ تنوعی از مردم است که از فضای مشترکی استفاده کرده و از دستاوردهای بومی خود حمایت می‌کند از این رو این ایده در دستور کار مدیریت جدید شهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر آزاد، از طریق تحقق گردش آزاد اطلاعات شهری و دسترسی یکسان به خدمات پایه، حقوق شهروندی را برای همگان تضمین می‌کند.

۳۱ اکتبر هر سال به نام «روز جهانی شهرها» نام‌گذاری شده است و یکی از موارد موضوعات مطرح برای نامگذاری روز جهانی شهر دستیابی به شهر آزاد است که بر پایه نوآوری در توسعه شهری و تضمین حقوق پایه شهروندی و دستیابی به گردش آزاد اطلاعات قابل تحقق است.

کیفیت زندگی و تداوم آن به نیروی کار و اطلاعاتی بستگی دارد که به آزادی در جریان است و به این ترتیب به فضای شهری شکل داده و آن را متحول می‌کند. در این شهر تنوع فرهنگ‌ها، جوامع و صنایع به نوآوری شهری و توسعه انسانی می‌انجامد. شهرهای آزاد، متنوع و مشارکتی در نهایت به حکمروایی مدرن شهری می‌انجامد که نیازمند نوآوری در توسعه شهری است.

اما چقدر اصفهان به ایده شهر آزاد نزدیک است؟ محمد مسعود معتقد است دستیابی به این مهم هیچ‌گاه ۱۰۰ درصد امکان پذیر نخواهد بود. گفت و گوی خبرنگار ایمنا با این شهرساز و استاد دانشگاه هنر اصفهان در خصوص روز شهر و چگونگی حرکت اصفهان به سوی توسعه را در ادامه می‌خوانید:

آیا می‌توان از اصفهان به عنوان شهر آزاد نام برد؟

در راستای حرکت به سوی شهری آزاد اقداماتی در اصفهان انجام شده است و سیاست‌هایی مبنی بر اینکه اصفهان یک شهر آزاد باشد اتخاذ شده است امااینکه تا چه اندازه موفق بوده‌ایم بستگی به نظر شهروندان دارد و به نظر من حدود ۶۵ درصد موفق بوده است.

با توجه به چه ملاک‌هایی می‌توان این موضوع را تأیید کنیم؟ کدام ویژگی بارز را می‌توانیم در اصفهان دید که نتیجه نوآوری در توسعه شهری است؟

برای مثال این موضوع را می‌توان در ارائه خدمات غیر حضوری دید که از سوی سازمان‌هایی مانند شهرداری‌ها، استانداری‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط با امور شهری ارائه می‌شود؛‌ ارائه خدمات غیرحضوری به حل معضل ترافیک و صرفه جویی در وقت شهروندان کمک می‌کند.

به نظر شما همانطور که تنوع فرهنگ‌ها و صنایع با نوآوری در توسعه شهری دخیل بوده‌اند، معماری امروزی چگونه می‌تواند بر توسعه شهری مؤثر واقع شود؟

معماری با ساخت بناهایی با کاربری‌های مختلف از دیرباز مطرح بوده است، اما امروزه بناها فقط با کاربری خاص مثل خوابگاهی، بهداشتی، آموزشی، مسکونی و یا غیره مطرح نیستند بلکه ساختمان‌هایی که امروز ساخته می‌شوند چند منظوره هستند. حتی ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی از امکانات رفاهی و قابلیت‌هایی برخوردار هستند که می‌تواند در زمینه کنترل ترافیک شهری و آلودگی شهری کارساز باشد.

اما در این زمینه هنوز جای کار زیادی داریم، از یک سو آن طور که باید و شاید تکنولوژی‌های مربوطه را در اختیار نداریم یا برای ساختمان‌ها به کار نگرفته‌ایم و از سوی دیگر معماری به روز که بتواند در یک ساختمان یا یک مجموعه مسکونی کاربری‌هایی را پیش بینی کند که ساکنان آن نیاز به جابجایی‌های هرروزه به خارج از ساختمان به جهت تأمین نیازهای روزمره خود نداشته باشند، آموزش داده نمی‌شود و در حال حاضر ساختمان‌ها و مجموعه‌ها مسکونی به صورت سنتی طراحی می‌شوند.

با توجه به رونمایی اخیر از طرح جامع شهر اصفهان، آیا در برنامه توسعه شهری دست یابی اصفهان به عنوان شهر آزاد در نظر گرفته شده است؟

این امر اولین تجربه در شهر اصفهان و یا حتی در کشور است، در این طرح مشارکت مردمی و شنیدن نظرات آنها نیاز است، نه اینکه فقط سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه تصمیم‌گیری کنند. این مردم و در مقاطع مختلف NGO ها هستند که با مشارکت و حضور پررنگ خود، باعث می‌شوند طرح با کارایی بالاتر و به مراتب بهتر از نمونه‌های قبلی ارائه شود.

در ادامه قرار است طرح جامع اصفهان مسئله محور باشد و با مشارکت مردم اجرا شود. در پایان انتظار داریم که با اجرای آن دستیابی یک شهر آزاد ممکن شود، موضوعی که باید روی آن دقت و وسواس داشته باشیم و به مرور به آن دست پیدا کنیم.

کد خبر 357538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.