احیای بافت‌های تاریخی شهر یکی از شاخص‌های کارآمد در مدیریت شهر

رییس میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: توجه به میراث فرهنگی و احیای بافت‌های تاریخی به عنوان یکی از شاخص‌های کارآمدی در مدیریت شهری تعریف شده است.

فریدون اللهیاری رییس  میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ایران، کشوری که سابقه مدنی طولانی و عمیقی به لحاظ تاریخی دارد، باید مفهوم متفاوتی از توسعه شهری تعریف شود که بنابراین تعریف توسعه شهری و میراث فرهنگی در تعارض نباشند زیرا لازم است که میراث فرهنگی به عنوان پایه اساسی توسعه شهری پایدار در یک شهر تبیین شود.

 وی ادامه داد: در سالهای گذشته متاسفانه تفکر و اندیشه‌ای که در بحث توسعه شهری وجود داشت، بحث توسعه شهری در چالش با میراث فرهنگی بود که موجب شد که بسیاری از بافت‌های تاریخی و بناهای باستانی تخریب شوند.

الهیاری افزود: توسعه شهری در واقع توسعه کالبدی بود که صرفاً به فیزیک شهر توجه می‌کرد، و این تعریف واقعی توسعه شهری نبود. خوشبختانه امروزه نگاه‌ها به این موضوع تغییر کرده و امروز شاهد هماهنگی بیشتر مدیریت شهری با میراث فرهنگی در زمینه توسعه شهری هستیم. توجه به میراث فرهنگی و احیای بافت‌های تاریخی به عنوان یکی از شاخص‌های کارآمدی در مدیریت شهری تعریف شده است.

رئیس میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی در سال‌های اخیر شهردارانی که در کارنامه کاری خود نقاط مثبتی در زمینه میراث وجود داشته است، در قالب تشویق و تقدیر به عنوان الگوهایی در مدیریت جدید شهری معرفی می‌کند، گفت: اگر زمانی توسعه شهری در عریض کردن خیابان‌ها و ساخت بزرگراه‌ها و تاسیسات شهری تعریف می‌شد، و این تاسیسات شهری کالبد و بدنه سنتی تاریخی شهر را تخریب می‌کرد، اکنون این رویکرد کاملاً تغییر کرده است.

وی ادامه داد: یک نمونه مهم در این زمینه این است که در بعضی از شهرها، آنچه که نکته منفی در کارنامه شهرداری‌ها در ارتباط با تخریب یک اثر بوده است، برای جبران این اشتباه به بازسازی این اثرها روی آورده‌اند.

کد خبر 357474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.