ورود فاضلاب به زاینده رود تهدید جدی برای آب آشامیدنی اصفهان

لنجان-اجرای شبکه فاضلاب شهر باغبادران حدود ۳۰ سال پیش آغاز شد، اما همچنان بالغ بر ۱۵ کیلومتر از شبکه فاضلاب در سه محله شهرباغبادران باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، تا چندی پیش بارها شاهد تیترهای خبری متعددی در خصوص وضعیت نگران کننده وضعیت آب زاینده رود و تامین آب شرب مردم استان اصفهان در رسانه ها و خبرگزاری های مختلف استان بوده‌ایم، "حجم سد زاینده‌رود زیر خط قرمز است"، "برداشت های غیرمجاز از زاینده رود با استفاده از پمپ ها و تانکرها"، "حجم سد زاینده ‌رود به سختی به پاییز برسد" و... اما در ماه های اخیر سخن از پایان نیافتن پروژه فاضلاب باغبادران بسیار داغ شده و این مسئله یک ذهن بسیاری را به یک سوال معطوف کرده که آیا بی توجهی به بحث فاضلاب و ورود آن به رودخانه زاینده رود می تواند به اندازه خشکسالی، کم آبی و... خطرآفرین باشد؟!

اردشیر محمدی، شهردار باغبادران سرازیرشدن غیرمستقیم فاضلاب به رودخانه زاینده رود را تهدید جدی برای آب آشامیدنی مردم استان اصفهان دانست و اظهار کرد: اجرای شبکه فاضلاب شهر باغبادران حدود ۳۰ سال پیش آغاز شد، اما همچنان بالغ بر ۱۵ کیلومتر از شبکه فاضلاب در سه محله شهر باغبادران باقی مانده است.

وی افزود: با توقف این پروژه، اجرای شبکه فاضلاب باغبادران به پروژه‌ای فرسایشی مبدل شده و همچنان ۳۰ درصد از این پروژه باقی‌مانده و اجرا نشده است، البته قطعا تکمیل نشدن شبکه فاضلاب این شهر مشکلات زیست محیطی برای رودخانه زاینده رود را به دنبال خواهد داشت.

شهردار باغبادران با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌های جدی و متعددی از سوی مدیران شهری باغبادران برای کاهش بحران فاضلاب در شهر انجام شده، اما این معضل همچنان پابرجا است، تصریح کرد: بدون تردید اگر عزم شرکت آب و فاضلاب جزم شود، می توان پروژه اجرای شبکه فاضلاب شهر باغبادران را به اتمام رساند و از سرازیرشدن فاضلاب به بستر رودخانه جلوگیری کرد، به عبارتی دیگر؛ می توان تهدید فاضلاب های شهری را با اتمام پروژه از تهدید به فرصت تبدیل و پساب حاصل از تصفیه فاضلاب را به پیکره فضای سبز و حتی صنایع هدایت کرد تا ناف صنایع از مصرف آب خام بریده شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از معضلات مردم و شهرداری در شهر باغبادران انتقال فاضلاب محله ملک آب به تصفیه خانه بوده و حدود ۲۰ سال است که شبکه در این محله اجرا شده و تنها وصل انشعاب و اتصال به کلکتور اصلی فاضلاب باقی مانده است.

علی‌رغم همجواری با دو تصفیه خانه از آب آشامیدنی سالم محرومیم

محمدی با بیان اینکه ساماندهی، لوله گذاری، انتقال، طراحی شبکه و هدایت فاضلاب از وظایف اصلی شرکت آب و فاضلاب است، اضافه کرد: با توجه به شیب تند شهر به سمت رودخانه زاینده‌رود مسئولان استان باید پروژه فاضلاب باغبادران را با حساسیت بیشتری دنبال کنند چراکه اگر شبکه فاضلاب باغبادران اجرا نشود باید همیشه دغدغه آلودگی آب آشامیدنی وجود داشته باشد و این مسئله تهدید جدی برای پنج میلیون نفر از مردم استان خواهد بود.

وی عنوان کرد: علی‌رغم همجواری شهر باغبادران با دو تصفیه خانه آب اصفهان، مردم این شهر از آب آشامیدنی سالم محروم هستند و این مهم به یکی از مطالبات آنها مبدل شده از این جهت انتظار می رود در این خصوص نیز چاره اندیشی لازم انجام شود.

دفع صحیح فاضلاب رودخانه زاینده رود را از تهدید در امان می دارد

حجت الله امینی، رییس شورای اسلامی باغبادران در این باره به ایمنا گفت: اجرای شبکه فاضلاب یکی از مهم ترین خواسته های مردم و نیاز شهر باغبادران است که باید مسئولان مربوطه تحقق این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی افزود: جمع آوری و دفع صحیح فاضلاب شهر باغبادران می تواند رودخانه زاینده رود را از تهدید به خطر بیماری ها و عفونت‌ها در امان بدارد و با تصفیه آن نیز برای صرفه جویی در مصرف آب خام قدمی برداشت، در حالی که به دلایل مختلف این پروژه در باغبادران با گره کور مواجه شده و سال ها شرکت آبفا به تعهدات خود عمل نکرده است.

رییس شورای اسلامی باغبادران با بیان اینکه شهروندان از اجرای طرح اتصال شبکه فاضلاب خانگی به فاضلاب شهری استقبال می کنند، تصریح کرد: اتمام این طرح نیازمند مشارکت شهروندان و صاحبان منازل نیز بوده و با توجه به اهمیت اتصال شبکه فاضلاب منازل به شبکه فاضلاب شهری قطعا شهرداری و شورای اسلامی شهر به مسئله ورود پیدا کرده تا این مهم با سرعت هرچه بیشتر انجام شود، اما تحقق این مهم در گرو اتمام پروژه و اتصال آن به تصفیه خانه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فاضلاب خانه‌های شهر باغبادران در چاه‌های جذبی زیر خانه‌ها می‌رود و قطعا از آن جا به سمت آب‌های زیرزمینی هدایت می‌شود که این مسئله مشکلات و مسائل بهداشتی، زیاد شدن بیماریهای گوناگون زیست محیطی، تهدید کشاورزی و... را به دنبال دارد.

خطر فرونشست در یک قدمی شهر

امینی اضافه کرد: از سوی دیگر دفع فاضلاب به روش سنتی و وجود چاه‌های جذبی در زیر خانه ها خطر فرونشست زمین را در بافت مسکونی باغبادران افزایش می‌دهد از سوی دیگر مشکلات تخلیه چاه های فاضلاب یکی از اساسی ترین مشکل برای مالکان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه اتمام پروژه شبکه فاضلاب باغبادران می‌تواند میزان مقبولیت این طرح را در میان شهروندان افزایش دهد، عنوان کرد: در مراجعات شهروند به شورای اسلامی باغبادران حدود نیمی از مردم این شهر از داشتن چاه‌های جذبی و فرآیند تخلیه آنها خسته شده اند، چرا که علاوه بر صرف زمان و هزینه، این امر با مخاطرات مختلف همراه است از این جهت انتظار می رود مسئولان شرکت آبفا به اتمام پروژه فاضلاب باغبادران آن هم پس از گذشت سال ها از آغاز این پروژه توجه جدی داشته باشند.

کد خبر 357412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 999 IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
    0 0
    پودر لباسشویومواد شیمیای فاضلاب شهرها وروستاهای زاینده رود خطرناک است