۱۰ شهر برتر دنیا برای مهاجران

بزرگترین شرکت مشاوره منابع انسانی در جهان Mercer، به منظور رتبه بندی سالانه بهترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۱۸، از شاخص "مهاجران" استفاده کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، Mercer Quality Survey که هر سال یک شاخص برای سنجش کیفیت زندگی تعیین می‌کند، تحقیقات فعلی خود را بر کارمندان مهاجر و خانواده‌های آن‌ها متمرکز کرده و به منظور رتبه‌بندی سالانه خود برای بهترین شهرهای مناسب زندگی، این شاخص را در نظر گرفته است. موارد مدنظر در این تحقیق عبارتند از وضعیت اقتصادی، سیاسی، محیطی، حمل و نقل عمومی، بهداشت، مسکن و زیرساخت‌های شهری که در نهایت نتایج به صورت زیر منتشر شده‌اند.

۱۰. بازل، سوئیس

این شهر کوچک که در شمال غربی سوئیس واقع شده است، در ساحل رودخانه راین و در نزدیکی مرز کشورهای فرانسه و آلمان قرار دارد و تاثیر زیادی از فرهنگ همسایه‌های مرزی خود گرفته است. این شهر علی‌رغم مساحت کم، یکی از بهترین شهرها برای زندگی است و با وجود جامعه بین‌المللی بزرگ و چند فرهنگی خود، از سراسر جهان مهاجر می‌پذیرد به طوری که ۳۵ درصد از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری آن را مهاجران تشکیل می‌دهند. تاریخ بازل را معماری و هنر شکل داده است و مردم آن زندگی راحت و شادی را تجربه می‌کنند. همچنین برگزاری جشنواره مشهور ART Basel این شهر را تبدیل به مکان مورد علاقه تمام محققان فرهنگی کرده است. در بازل می‌توان از تجربه‌های هنری و فرهنگی متعدد، معماری چشم نواز و مکان‌های تاریخی بسیار لذت برد، در سواحل راین قدم زد و در فاصله ماه‌های فوریه و مارس به دیدن کارناوال Fasnacht، یکی از پنجاه جشنواره محلی اروپا رفت.

۹. کپنهاگ، دانمارک

نهمین جایگاه از لیست منتشر شده توسط Mercer به پایتخت دانمارک اختصاص دارد. کپنهاگ شهری واقع در جزایر ساحلی زلاند و شهرستان Amager بهشت غذاهای اروپائی است و بر طبق آخرین گزارش منتشر شده از Michelin Guide (قدیمی‌ترین راهنمای مرجع هتل‌ها، رستوران‌ها و همچنین راهنمای کلی شهرها و کشورها) رستوران‌های ۲۰ ستاره این شهر نمره ۱۶ را به خود اختصاص داده‌اند که بالاترین نمره کسب شده تا این لحظه است. علاوه بر مهارت‌های آشپزی این شهر یکی از الگوهای جهانی در راستای پاکیزگی، صرفه‌جویی، دوستداری و سازگاری با محیط زیست است. اقتصاد کپنهاگ نیز بر مبنای خدمات و تجارت است و اکثر ساکنان آن در بخش‌هایی چون حمل و نقل، ارتباطات، تجارت و امور مالی مشغول به کار هستند. این شهر بزرگ و پر جنب و جوش برای ساکنانش استانداردهای عالی زندگی و نیز تعادل میان کار و زندگی فراهم می‌کند و از بهترین شرایط شغلی جهان با حقوق بالا و نظام رفاهی برخوردار است که نه تنها مردم محلی، بلکه تمامی مهاجرین را نیز در برمی‌گیرد.

۸. ژنو، سوئیس

ژنو اغلب مواقع به جای پایتخت سوئیس اشتباه گرفته می‌شود در حالی که این شهر فقط دومین شهر بزرگ سوئیس است نه پایتخت آن. ژنو شهری زیبا، دارای تاریخی سرشار از اغتشاشات و انقلاب‌های دینی است و به خاطر موزه‌ها و بناهای تاریخی‌اش که آن را به شهری منحصر به فرد تبدیل کرده، بسیار محبوب است. ژنو دارای پارک‌ها، دریاچه‌ها، موزه‌ها، سالن بزرگ اپرا، فرودگاه بین‌المللی، کافه‌ها و رستوران‌های متعدد است ولی مسائل و مشکلات موجود در یک کلانشهر در این شهر دیده نمی‌شود. امکان پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل و نقل عمومیِ با کیفیت برای جا به جایی راحت و سریع در این شهر باعث می‌شود که در عرض نیم ساعت بتوان از این سمت شهر به سمت دیگر آن رفت.

۷. فرانکفورت، آلمان

در رقابت میان سه شهر آلمان که در این لیست جای دارند، فرانکفورت مقام اول را دارد. این شهر با معماری ترکیبی از خانه‌های نیمه چوبی به سبک قدیم و آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده که چهره‌ای منحصر به فرد به بزرگترین شهر آلمان داده‌اند، جایگاه هفتم لیست ارائه شده توسط Mercer  را به خود اختصاص داده است. فرانکفورت مرکز مالی و حمل و نقل آلمان است و دارای بانک‌های بزرگ و فرودگاهی شلوغ است. این فرودگاه بزرگ پذیرای مسافران از هر گوشه ای از جهان است و تنها یک قطار از این فرودگاه به دیگر بخش‌های شهر در تردد است. همچنین جمعیت زیاد دانشجویان در فرانکفورت به این معناست که زندگی شبانه، سرگرمی و رستوران‌گردی در این شهر در دومین جایگاه پس از برلین قرار دارد. فرانکفورت محل زندگی ۲۰۰ ملیت مختلف است و آن را نسخه کوچکتری از لندن می‌دانند تنها با این تفاوت که زبان رسمی در آن آلمانی است.

۶. دوسلدورف، آلمان

این شهر که در غرب آلمان واقع شده است به لحاظ صنعت مد و هنر معروف است و با ۱۰۰ گالری هنری، ۲۶ موزه، معماری مدرن و خانه اپرای معروفش بهترین شهر برای لذت بردن عاشقان فرهنگ و هنر است. همچنین مدارس بین المللی عالی، زیرساخت‌های شهری فوق‌العاده، مرکز شهر بازسازی شده زیبا، بانک‌ها، ادارات صنعتی و ستاد بین المللی سبب افزایش کیفیت زندگی در این شهر شده‌اند.

۵. ونکوور، کانادا

با توجه به موقعیت این شهر در بهره‌ بردن از گرمای لذت‌بخش آفتاب تابستانی و همچنین عملکرد آن به عنوان یکی از تمیزترین شهرهای دنیا، ونکوور در جایگاه پنجم لیست حاضر قرار دارد. این شهر که بزرگترین بندر و یکی از بزرگترین مراکز صنعتی کانادا به شمار می‌رود، در زمینه ارائه برنامه‌های تأثیرگذار و نوآورانه در راستای سازگاری، دسترسی و هم‌افزایی با محیط زیست نیز شناخته شده است. ونکوور که دارای برجسته‌ترین کالج‌ها و دانشگاه‌های دنیا است، حمایت دولتی را در مقاطع ابتدائی، راهنمایی و دبیرستان فراهم آورده است. این بندر شلوغ همچنین از محبوب‌ترین مکان‌های فیلمبرداری، صحنه‌های هنری، تئاتر و موسیقی پر طرفدار است. 

۴. مونیخ، آلمان

سومین شهر آلمان در این لیست، مونیخ با زندگی مدرن و استانداردهای بالای امکانات زیربنایی است که در چهارمین جایگاه لیست مذکور قرار دارد. حمل و نقل عمومی در مونیخ شامل مترو، تراموا، قطارهای محلی، و اتوبوس می‌شود و عبور خودروهای دیزلی در مرکز شهر کاملا ممنوع است. مونیخ با مکان‌های توریستی بسیار، برخورداری از کیفیت بالای زندگی و وجود تعداد زیادی از شرکت‌های بین‌المللی نسبت به سایر شهرهای آلمان به عنوان یک مکان عالی برای زندگی مهاجران و افرادی است که نیاز دارند سفرهای یک روزه به آلمان داشته باشند. همچنین برگزاری جشن Oktoberfest در اواسط یا اواخر ماه سپتامبر با حضور سالیانه بیش از شش میلیون نفر از سراسر جهان به مذاق همه خوش می‌آید چرا که در تمام مدت، مردم از سرگرمی، سوارکاری و بازی‌های مختلف در کنار انواع مختلفی از غذاهای سنتی لذت می‌برند. باقی ایام سال نیز شهر میزبان طیف متنوعی از جاذبه‌های فرهنگی است.

۳. اوکلند، نیوزیلند

حدود یک سوم جمعیت نیوزیلند ساکن اوکلند هستند. بیشتر اوکلندی‌ها جنب و جوش موجود در شهر و شلوغی آن، امکان حضور در دل طبیعت و غرق شدن در آرامش طبیعت بکر را از ویژگی‌های دوست‌داشتنی این شهر می‌دانند. اوکلند به عنوان سومین شهر عالی برای زندگی با آغوشی باز از افراد غیربومی استقبال می‌کند و مناظر زیبای آن بهترین انگیزه ساکنانش برای ماندن در این کلانشهر است. این شهر فرهنگ‌های گوناگون و مردمانی بسیار دوست‌داشتنی دارد و با وجود بیش از ۱۸۰ گروه مختلف قومیتی بزرگترین شهر چند فرهنگی جهان است.

۲. زوریخ، سوییس

این مرکز مالی و بانکی جهان، با کوه‌های پوشیده از برف در دوردست‌ها، دریاچه جنوبی زوریخ و رود باشکوه Limmat، دومین جایگاه در لیست بهترین شهرها برای زندگی را از آن خود کرده است. همه چیز این شهر جذاب و آرام است. رستوران‌ها، مغازه‌ها، تفریحات و سرگرمی‌های این شهر بسیار شبیه دیگر شهرهای اروپایی است، حمل و نقل عمومی در زوریخ هیچگاه با تأخیر مواجه نمی‌شود، در خیابان‌های آن اثری از زباله، ته سیگار و آدامس جویده شده نیست. زوریخ شهری چند فرهنگی و خانه‌ای امن برای مردمی از سراسر جهان است که علی‌رغم جمعیت زیادی که در آن  ساکن هستند از کمبود آلودگی، مناظر زیبا و بکر و امنیت بسیار بالای شخصی برخوردار است. این شهر همچنین فعالیت‌های متنوع اوقات فراغتی، زیرساخت‌های مناسب برای حمل و نقل، امکانات بهداشتی بالا و مدارس مناسب برای بچه‌های مهاجر فراهم می‌کند.

۱. وین، اتریش

عده کمی از اینکه پایتخت اتریش جایگاه نخست این لیست را به خود اختصاص داده است متعجب شدند چرا که وین برای هشت سال پی در پی بهترین شهر جهان برای زندگی شده است. این شهر یکی از سازگارترین شهرهای اروپایی سازگار با محیط زیست است که با ییلاقات بسیار کم نظیر و زیبا احاطه شده است. قیمت‌ ضروریات زندگی در آن واقعا مقرون به صرفه است و سیستم حمل و نقل کاملا کارآمدی دارد. وین شهری با پایین‌ترین میزان جرم و جنایت در اروپا است که در کنار فرهنگ غنی و هنرهای شگفت انگیز، پایتخت شیرینی و موسیقی کلاسیک نیز به شمار می‌رود.

وین با وجود تپه‌های سرسبز، مناظر روستایی دلنشین، پارک‌های دوست‌داشتنی با مسیرهای پیاده‌روی متعدد و تاکستان‌های فوق‌العاده زیبا یکی از سرسبزترین شهرهای اروپا است. همچنین آپارتمان‌های وین اغلب با سقف‌های بلند، کفپوش چوبی و نمای زیبای خود تنها به قیمت یک تخت در لندن، پاریس و نیویورک عرضه می‌شوند. لذا می‌توان گفت به طور کلی تحصیل در شرایط اجتماعی و اقتصادی مناسب و یک سیستم آموزشی عالی، مسکن ارزان قیمت، میراث فرهنگی غنی و دسترسی آسان به محیط طبیعی زیبا در کنار موزه‌های باور نکردنی و موسیقی شورانگیز اپرا در این شهر عواملی هستند که به وین بالاترین کیفیت زندگی را داده و به عنوان بهترین شهر در سال ۲۰۱۸ از نظر مهاجران معرفی شده است.

گزارش از مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 357406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan DE ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
    1 1
    جای تهران خالیه