۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
عزاداری با ردپایی از سنت

لنجان-مردم لنجان از قدیم الایام با برگزاری سنت‌های کهن عزاداری سرور و سالار شهیدان تلاش کرده اند، یاد شهدای کربلا را زنده نگاه دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، تا به امروز هیچ حماسه ای به‌ اندازه حماسه عاشورا و شهادت حسین(ع)  در کربلا که هدفش حفظ کیان امت محمد (ص)  و مصون داشتن عقاید مسلمانان بود مورد تحسین قرار نگرفته، از این رو محرم و صفر که فرا می رسد جلوه‌ هایی ناب از عشق به خدا و استقامت و بردباری امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان در برابر ظلمی که به آنان روا شد تجلی می یابد.

مردمان لنجان از قدیم الایام با برگزاری سنت‌های کهن عزاداری سرور و سالار شهدا تلاش کرده اند، یاد شهدای کربلا را زنده نگاه دارند. یکی از سنت های کهن که از قدیم الایام در لنجان رواج داشته و فجایع کربلا را برای مردم بازگو می کرده آیین کهن تعزیه است، که هم روحیه دینی مردم را حفظ کرده و هم به اعتلای آن کمک شایانی کرده است.

شبیه‌خوانی در شهرستان لنجان قدمتی بیش از ساله ۳۰۰ دارد و همواره مشتاقان بسیاری را به خود جذب کرده هنرمندان لنجانی از دیرباز تا کنون با اجرای این آیین کهن و ترسیم فضای واقعه عاشورا عشق و ارادت خود را به اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا نشان داده اند.

مردمان لنجان به مراسم تعزیه خوانی بسیار معتقدند تا آنجا که با دیدن آن بر امام حسین و یاران باوفای ایشان درود می‌فرستند و کودکان خود را با حضور در این آئین متبرک می‌کنند به نحوی که حتی طبخ و پخش نذری نیز از آداب مرسوم این دیار است که برای اموری چون برآورده شدن حاجات انجام می‌شود.

بعدازظهر روز اربعین حسینی، آیین خیمه سوزان با هدف بازسازی واقعه عصر عاشورا و حمله سپاه یزید به خیمه های بازماندگان لشکر امام حسین(ع) در زرین شهر برگزار می شود و کاروان نمادین اسرای کربلا در مرکز شهرستان لنجان، در خیابان های شهر به حرکت درمی آید و در آن سعی می شود تا با هنر شبیه خوانی به صورت صامت واقعه عظیم کربلا و اسارت خواندن اباعبدالله الحسین(ع) را برای مردم به نمایش در بیاورند تا با روایت شهادت امام حسین (ع) و اسارت خاندان ایشان مظلومیت اصحاب وفادارشان را در دفاع از ارزش های اسلامی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر به تصویر بکشند.

تعزیه‌خوان‌ها در این آیین کهن لباس‌های مختص به‌خود را دارند تا روایتگری واقعه کربلا را تکمیل می‌کند.

حجت الاسلام داود صائبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن ماه صفر و به مناسبت اربعین حسینی مردمان شهرها و روستاهای شهرستان لنجان با برپایی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی، مراسم مختلف تعزیه و شبیه خوانی، خطبه خوانی حضرت زینب (س)، ادای نذر و برپایی سفره و پخت نذری، عشق و ارادت خود را به امام شهیدان ابراز می کنند.

وی افزود: تعزیه خوانی در ماه محرم و صفر از جمله سنت هایی است که از دیرباز در لنجان، رواج داشته و جلوه های مختلف واقعه عاشورا و مصائبی که در محرم سال ۶۱ هجری در کربلا برای امام حسین(ع) و خاندان و یاران ایشان پیش آمد را از نگاه هنر و به شکل چهره به چهره در برابر بینندگان به نمایش، می گذارد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: عاشورا دانشگاهی بزرگ و دریای عمیق و گسترده است و فرهنگ عاشورا و جریان همیشه زنده و جاری نهضت عاشورا را می توان در قالب تعزیه به مردم عرضه کرد چراکه ترویج این فرهنگ در قالب هنر می تواند در ذهن بیننده اثرگذاری و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

فرهاد نیکنام، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنجان نیز با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص تعزیه، اظهار کرد: با وجود مخاطب بالا در یک مجلس تعزیه، گروه‌های تعزیه‌خوانی نقش مؤثری در برطرف کردن دغدغه‌های مقام معظم رهبری در امور فرهنگی دارند.

وی تعزیه‌خوانی را هنری دینی و اسلامی دانست و افزود: هنر شبیه خوانی ظرفیت‌های بزرگی در ابعاد مختلف هنری، مذهبی و اجتماعی دارد و هدف از اجرای تعزیه بازخوانی وقایع خونین کربلا و ترسیم مصائب وارده به خاندان عصمت و طهارت است و به همت برپایی اینگونه مجالس، حادثه عاشورا نسل به نسل در تاریخ شیعه ماندگار شده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنجان با بیان اینکه تعزیه نمایشی مذهبی است که در آن عده ای اهل ذوق و کارآشنا برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بیت (ع) بعضی از واقعیت های مربوط به واقعه کربلا را پیش چشم تماشاچیان بازآفرینی می کنند، تصریح کرد: تعزیه‌خوانی سینه به سینه نقل شده و معمولا هنرمندان تعزیه‌خوان از کسانی هستند که پدر و پدربزرگان آنان تعزیه‌خوان بوده‌اند و در گذشته تعزیه‌خوان ها معمولا سوار بر اسب یا شتر، به دنبال هیئت مذهبی روان می‌شدند و در طول مسیر تعزیه‌خوانی می‌کردند، اما امروز جدای از اینگونه حرکت ها محل های اختصاصی برای برگزاری تعزیه در شهرها و روستاهای شهرستان لنجان در نظر گرفته شده است.

محمود حجازی، مسئول کاروان نمادین کربلا در زرین شهر، گفت: تعزیه‌خوانی در شهرستان لنجان از قدیم الایام از اول محرم به ترتیب با به تصویر کشیدن رشادت های حضرت مسلم، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع) آغاز شده و با ترسیم فداکاری حضرت ابوالفضل(ع) و ایثار امام حسین(ع) در شب تاسوعا و روز عاشورا پایان می‌یافت.

وی افزود: حرکت کاروان نمادین ورود به کربلا و آتش کشیدن خیام حرم سنتی قدیمی است که دوباره در شهرستان لنجان احیا شده و  هنرمندان حاضر در این کاروان نمادین در اربعین حسینی قصد دارند با به تصویر کشیدن صحنه‌هایی از آن زمان را به نمایش گذاشته تا آشنایی هر چه بیشتر قشرهای مختلف مردم به‌ویژه نسل جوان با فرهنگ عظیم عاشورا را رقم بزنند.
مسئول کاروان نمادین کربلا در زرین شهر با بیان اینکه تعزیه خوانی عشق می‌خواهد و بدون عشق نمی‌توان در این عرصه کار کرد، تصریح کرد: چنین برنامه‌هایی تنها باهدف یادآوری واقعه کربلا و رشادت‌ها و ایثار امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان برگزار می‌شود و این برنامه‌ها نشان‌دهنده راه این بزرگان در ادامه تاریخ اسلام است و باید گفت بسیاری از کودکان لنجانی همراه پدر تعزیه اجرا می‌کردند و اکنون نیز به این کار ادامه می‌دهند.

حجازی  با بیان اینکه هنر تعزیه را می‌توان به عنوان یکی از غنی‌ترین جنبه‌های فرهنگی و میراث‌دار بسیاری از عناصر فرهنگی اصیل ایران معرفی کرد، ادامه داد: تعزیه به دلیل تاثیرپذیری بالا بهترین هنر برای آشنایی مردم با فرهنگ عاشورایی و نهضت حسینی است و ما نیز بر اساس هنر تعزیه که قدمتی ۳۰۰ ساله در شهرستان لنجان دارد اقدام به انجام این کار کرده‌ایم تا ضمن آشنایی جوانان را با حقایق و هدف قیام  امام حسین(ع) و واقعه عظیم نینوا این سنت دیرینه را در شهرستان لنجان دوباره احیاء کرده باشیم.

حاج محمد سلیمیان یکی از پیشکسوتان تعزیه خوانی در لنجان که نقش شمر را در تعزیه ها عهده دار است، اظهار می کند: سال‌هاست در آئین کهن تعزیه خوانی لباس سرخ بر تن کرده در ماه عزای امام حسین(ع) و تعزیه می‌خوانم، و نقش شمر را از پدر و برادرم به ارث برده ام.

وی افزود: کار تعزیه خوان ها در همه مجالس عزاداری بسیار سخت است، و جای اشتباه وجود ندارد چراکه باید متن تمام و کمال اجرا شود و وقایع عاشورا بدون کم وکاست برای حاضرین و علاقه مندان بیان شود.

این پیشکسوت تعزیه خوانی تصریح کرد: اجرای نقش شخصیتی چون شمر بسیار سخت و دشوار است چراکه باید تمام همت خود را به کار ببری تا سبعیتی که در این شخصیت تاریخی بوده، به نمایش گذاشته شود.

وی با بیان اینکه تعزیه یک هنر فاخر است و رنگ های به کار رفته در آن هر کدام دارای جلوه و ویژگی خاص است، ادامه داد: خوشبختانه شیوه های تعزیه در شهرستان لنجان از شیوه های اصیلی تبعیت می کند و با وجود بدعت های زیادی که در طول زمان ایجاد شده این بدعت ها در تعزیه خوانی لنجلن وردو پیدا نکرده و هنر متعالی در لنجان حرف های زیادی برای گفتن دارد.

حجت الاسلام شیخ مجید سبکتکین تعزیه را جز اصیل‌ترین هنرهای ایرانی و اسلامی دانست و گفت: احیاء اهداف امام حسین (ع) در روز عاشورا برای مردم یکی از مهم ترین هدف آئین تعزیه بوده و بدون شک نفس برگزاری تعزیه همچون دیگر آیین‌های عاشورایی حرکت در مسیر والای سوگواری امام حسین(ع) و ارادت به ساحت آن بزرگوار است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه هنرمندان در طول تاریخ تشیع برای زنده نگهداشتن قیام امام حسین(ع) به دنبال ارائه تصویری اثرگذار از واقعه کربلا بوده اند، افزود: رمز ماندگاری آیین های کهن و مذهبی در لنجان ریشه داشتن این آئین ها در دل و جان مردم بوده که در تاروپود همه‌ اقشار و عرصه‌های این شهرستان جاری و ساری است، و با گذشت زمان کلیات این آئین ها تغییر نکرده و به قوت خود باقی مانده و اجرا می شود.

کد خبر 357392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.