گوگل پلاس اولین نبوده و آخرین هم نیست...

گوگل پلاس با تولد در سال ۲۰۱۱ به عنوان سردمدار محصولات گوگل به جنگ توئیتر و فیسبوک رفت، تا شبکه اجتماعی پر قدرت گوگل باشد، اما از همان آغاز اذهان کاربران به دلیل انحصار طلبی های گوگل، این شبکه اجتماعی را پس زد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نقص امنیتی اخیر این شبکه اجتماعی که باعث آبروریزی فاحش کمپانی گوگل شد، مزید بر علت شد تا گوگل از ادامه فعالیت گوگل پلاس جلوگیری کند و این شبکه اجتماعی که کاربران خاصی هم پیدا کرده بود پس از هفت سال فعالیت، متوقف شد. در این یادداشت به بررسی ۱+۱۰ برنامه ی متوقف شده کمپانی گوگل می پردازیم تا بدانیم چه نرم افزارهای دیگری به سرنوشت گوگل پلاس دچار شده اند.

/Google+۲۰۱۸- ۲۰۱۱

با وجود محبوب نبودن گوگل پلاس، یک رسوایی امنیتی آخرین میخ تابوت این شبکه اجتماعی را کوبید. ماجرا از این قرار بود که در هفته های اخیر یک اشتباه امنیتی در API های گوگل پلاس باعث شد تا اطلاعات نیم میلیون کاربر آن فاش شود و اطلاعات شخصی آنها در اختیار یکدیگر قرار بگیرد و اکنون گوگل قصد دارد تا با تعطیل کردنGoogle +  از ادامه آبروریزی در این شبکه اجتماعی جلوگیری کند؛ البته جالب است که به دلیل انحصار سازی‌های گوگل آخرین افرادی که به این شبکه اجتماعی سر زده‌اند تنها پنج ثانیه در آن فعال بوده‌اند.

Google X/ ۲۰۰۲-۲۰۰۲

در حال حاضر پروژه‌های مجهولش را در بخشی به نام گوگل اکس دنبال می کند که مرکزی برای بلند پروازی های مدیران این شرکت محسوب می شود، اما این اولین بار نیست که گوگل از اسم Google X برای یک سرویس استفاده می کند بلکه این شرکت در سال ۲۰۰۲ در پروژه ای مشترک با شرکت اپل با نام گوگل اکس را شروع کرد تا موتور جستجوی خود را برای سیستم عامل مک و IOS شخصی سازی کند اما پیش از اوج گرفتن، این پروژه عجیب مشترک شکست خورد و از سرویس های گوگل حذف شد.

Google Glass/ ۲۰۱۱-۲۰۱۶

قطعا هیجان انگیزترین پروژه تعطیل شده گوگل، عینک هوشمند گوگل یا همان گوگل گلس است که حتی تا مرحله اجرا هم پیش رفت و در سال ۲۰۱۴ به بازار راه پیدا کرد و دو مدل از آن رونمایی شد؛ اما محصول نهایی گوگل گلس این قدر بی کیفیت و بدون استفاده بود که پیش از آن که در بازار گوگل را انگشت نما کند، خود این شرکت، آن را نیمه کاره رها کرد.

Boston Dynamics/ ۲۰۱۶- ۲۰۱۳

در واقع این پروژه نیمه کاره گوگل، تا جایی موجب آبروریزی این شرکت بود که گوگل پس از حذف آن از سرویس های خود، تمام اطلاعات مربوط به این سرویس را از وب ها پاک کرد و هیچ کس قادر نیست که اکنون در مورد این پروژه، در گوگل سرچ و جستجو کند.

/Google Answers۲۰۰۲ -۲۰۰۶

قطعا می توان گفت گوگل انسر احمقانه ترین پروژه نیمه کاره رها شده گوگل است چرا که در شرایطی که تمام کاربران اینترنت در جهان سوال های خود را در موتور جستجوی اصلی گوگل سرچ می کردند، گوگل سعی کرد تا یک سرویس جدید را جایگزین کند.

/Google Buzz ۲۰۱۰-۲۰۱۲

بی شک ، تعداد خیلی کمی از کاربران گوگل، شبکه اجتماعی گوگل باز را به یاد دارند. در واقع زمانی که گوگل فکر می کرد می تواند با گوگل باز دنیای تکنولوژی را در دست گیرد، مشکلات زیاد این سرویس اعم از ضعف امنیتی و موارد غیر قانونی آن باعث شد تا پیش از آنکه سر و سامان بگیرد روانه بایگانی سرویس های نیمه کاره گوگل شود.

/Phone Arena ۲۰۱۵- ۲۰۰۸

این هم یکی دیگر از پروژه های فضایی و فکر نشده گوگل بود که قبل از شکل گیری و عرضه به بازار با شکست مواجه شد. این پروژه در واقع همان پروژه ماژولار گوگل بود که پس از معرفی توسط گوگل، توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد و همه کاربران این شرکت علاقه داشتند تا از نخستین خریداران این تلفن همراه شرکت گوگل باشند که با تبدیل نشدن این رویا به واقعیت، پروژه آرنا برای همیشه به فراموشی سپرده شد.

/Google Notebook ۲۰۱۱- ۲۰۰۹

گوگل نوت بوک یکی از سرویس های گوگل بود که این شرکت قصد داشت با معرفی آن در سطح جهانی در مراکز آموزشی نفوذ کند و ترکیب این برنامه به صورتی بود که یک دفترچه یادداشت در کنار یک مرورگر نسبتا قوی قرار گرفته بود تا به مخاطب امکانات فراوان و دور از ذهنی را بدهد اما در سال ۲۰۱۱ به آخر خط رسید و گوگل کیپ جای این پروژه را در سرویس های گوگل پر کرد.

/IGoogle ۲۰۱۳- ۲۰۰۵

اتفاقی که برای این سرویس افتاد دقیقا نتیجه مسخره کردن اپل توسط گوگل بود چرا که گوگل پسوند i را صرفا برای تمسخر برخی از سرویس های IOS قرار داد و هدف این بود که این سرویس یک هوم پیج اختصاصی برای هر کاربر باشد که کاربران بتوانند آزادانه در آن اعمال تغییرات نمایند؛ اما با تعطیلی پروژه این سرویس، تمسخر گوگل نسبت به اپل به خودش برگشت.

/Google Reader ۲۰۱۳- ۲۰۰۴

Google Readre یک موتور جستجو گر برای نمایش فایل های با پسوند RSS بود که پس از ارائه با استقبال متوسطی از سوی کاربران مواجه شد، اما پس از ارائه گوگل پلاس در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل، کاربران این سرویس به طرز فاحشی کاهش یافت و به جرئت می توان گفت حداقل در ایران، کاربران از انسداد این سرویس ناراحت شدند.

/Google Health ۲۰۰۸-۲۰۱۱

مشکل همیشگی شرکت گوگل به این سرویس هم رحم نکرد و حفظ نشدن حریم خصوصی کاربران و موارد ضد امنیتی، این پروژه را هم به تعطیلی کشاند. در این سرویس کاربران وضعیت جسمانی و مشکلات جسمی خود را وارد می کردندو گوگل در مقابل به آنها موارد مفید و مضر برای صحت آنها را معرفی می کرد که کاربران متوجه نقص امنیتی این سرویس شدند و همین امر باعث تعطیلی این سرویس شد.

کد خبر 357284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.