۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
چالش تغذیه در بوفه‌های مدارس

سلامت عرضه مواد غذایی در بوفه‌های مدارس از دغدغه‌های اصلی مسئولان بهداشت و درمان برای تامین سلامت گروه سنی کودکان و نوجوانان است، نظارت بر سلامت این بوفه‌ها امری الزامی است در حالی که هنوز نظارت بر این امر به صورت تصادفی است و سامانه ای جامع برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروه سنی دانش آموزان به لحاظ جسمی و روحی دارای حساسیت‌های بالایی است و از این رو والدین و مسئولان آموزش و پرورش باید به این دو مقوله توجه ویژه ای داشته باشند، یکی از اصلی ترین مکان های تامین مواد غذایی در مدارس بوفه هایی است که در ساعات زنگ تفریح انواع خوارکی ها  را به دانش آموزان عرضه می کنند، اغلب این بوفه ها از اجرای دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص عرضه مواد غذایی سالم سر باز می‌زنند و با ارائه اقلامی مغایر با لیست اعلام شده از سوی وزارت بهداشت لقمه های ناسالم را برای دانش آموزان می پیچند.

برای این امر آموزش و پرورش و مرکز بهداشت محیط اصفهان تفاهم نامه هایی را امضا کرده‌اند و برنامه ریزی هایی را در راستای توسعه استفاده از غذاهای سالم در بوفه های مدارس داشته اند، اما آنچه مشاهده می شود نظارت ناکافی بر عرضه محصولات در این بوفه ها است و می طلبد که نظارت جامع تری روی آن بشود.

سامانه نظارت بر بوفه های مدارس اصفهان راه اندازی شود

فریبرز امیری، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری اصفهان در خصوص سلامت بوفه‌های مدارس با وجود گذشت حدود یک ماه از بازگشایی مدارس ابراز نگرانی کرده و می گوید:  بایست بررسی بایدها و نبایدهای بوفه مدارس و ارزیابی عملکردها برای پیشگیری در اولویت باشد.

وی اضافه می کند: در این زمینه آموزش و پرورش بایستی از وضع بوفه مدارس گزارشی ارائه دهد. باید سامانه عرضه مواد غذایی به وسیله سازمان دانش آموزی در همه مدارس با نظارت بر بوفه ها برنامه ریزی شود و در این زمینه مطالبه گری حائز اهمیت هستند.

توزیع فلافل در بوفه مدارس غیرمجاز است

همچنین حسین عباسیان، رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار می کند:  ابتدای سال تحصیلی لیست توزیع و فروش مواد غذایی مجاز و عدم توزیع و فروش مواد غذایی غیر مجاز  در بوفه های مدارس در بخش نامه هایی تدوین شد. مطابق دستورالعمل بهداشت مکان هایی با استاندارهای ایمنی و بهداشت فردی و نوع نظارت برای پایگاه های تغذیه سالم در مدارس در نظر گرفته شده است.

وی تاکید می کند: در این بخشنامه لیست مواد غذایی سالم دارای مجوز از وزارت بهداشت که در این بوفه ها و پایگاه های تغذیه سالم قابل ارائه هستند نوشته شده است که شامل انواع خشکبار، مثل توت خشک، انجیر خشک و انواع برگ ها، خرما، کشمش، مغز و دانه ها، نخودچی، برنجک، گندم برشته بسته بندی شده و دارای مجوز بهداشتی است.

عباسیان درباره توزیع شیر و فرآورده های آن در مدارس می گوید: توزیع شیر و ماست و پنیر های استرلیزه شده و غنی از ویتامین دی در بوفه ها ذکر شده است. نوشیدنی دوغ بدون گاز و آب معدنی مجاز است  و استفاده از نوشابه ها و دوغ های گاز دار ممنوع است.

وی  با تاکید بر اینکه لیست مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در بوفه های مدارس به دیوار نصب شده است، ادامه می دهد: همچنین خوردن انواع میوه های تر و خشک و بیسکویت ها و لقمه های سالم در مدارس مجاز است. توزیع مواد غیر مجاز آدامس، سوسیس و کالباس، فلافل و سمبوسه، انواع لواشک، بستی یخی، خیار شور و انواع سس در بوفه ها ممنوع است.

رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره نظارت در مدارس اصفهان می‌گوید: با توجه به تفاهم نامه هایی که با دانشگاه علوم پزشکی استان و مرکز بهداشت انجام شده است، نظارت ها از طریق کارشناسنان مرکز بهداشت و آموزش و پرورش در مدارس انجام می‌شود و در صورت مشاهده تخلف ابتدا تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار تخلف بوفه پلمب می شود.

عباسیان با تاکید بر اینکه برای فرهنگ سازی تغذیه سالم بین دانش آموزان آموزش هایی به سفیران مدارس ارائه شده است، تصریح می کند: حدود چهار سال است که برنامه سفیران سلامت در مدراس  اجرا می شود و در این برنامه از هر کلاسی پنج دانش آموز انتخاب می‌شوند و دستورالعمل های بهداشتی و نوع تغذیه بهداشت بدن و محیط به این سفیران آموزش داده می شود تا آنها بتوانند در محیط خانه و مدرسه با عنوان سفیران سلامت در  بین خانواده و دانش آموزان فرهنگ سازی تغذیه سالم را انجام دهند.

رییس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید می کند:  به خانواده ها توصیه می شود که توجه به خوردن صبحانه دانش آموز در منزل را داشته باشند و دانش آموز روزانه یکبار میوه مصرف کند. همچنین والدین در صورت مشاهده هر نوع تخلفی در بوفه های مدارس و توزیع مواد غیر بهداشتی و توجه نکردن مدیر مدرسه به این امر را حتما با شماره تلفن ۳۲۲۰۱۰۱۴ داخلی ۱۸ و ۱۹ و ۲۲  به مسئولان  آموزش و پرورش مستند گزارش دهند تا پیگیری و برخورد لازم با متخلفان و پلمب این بوفه ها  صورت گیرد.

 ارئه محصولات ۱۱ شرکت بزرگ توزیع مواد غذایی و تنقلات

همچنین بابک نیک‌خواه، کارشناس بهداشت محیط و اماکن عمومی مدارس اصفهان با اشاره به تنظیم دستورالعملی بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش در زمینه توزیع مواد غذایی سالم در بوفه های مدارس اظهار می کند: نظارت ها و ملاک کار مرکز بهداشت هم مطابق این دستورالعمل است که در آن توزیع مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در بوفه های مدارس ارائه شده است.

وی اضافه می کند: مطابق این دستورالعمل شرکت هایی که پیمانکار این عملکرد برای بوفه های مدارس هستند ابتدای سال تحصیلی اعلام آمادگی می‌کنند و با مراجعه به معاونت مرکز بهداشت محصولات غذایی را ارائه کرده؛ بعد از انجام کنترل ها در صورت نبود مشکل و برخورداری از شرایط مناسب نگهداری مجوز بهداشتی برای توزیع این محصولات صادر می‌شود و مشخصات این محصولات در لیستی به آموزش و پرورش مکاتبه می شود.

کارشناس بهداشت محیط و اماکن عمومی مدارس اصفهان با بیان اینکه در حوزه نظارتی کارشناسان بهداشت محیط به صورت ماهیانه از مدارس بازدید می کنند، اظهار می کند: در دستورالعمل ها سه ماه یکبار بازدید از مدارس و توزیع مواد غذایی سالم ارایه شده است و توزیع سمبوسه و فرآورده های حجیم شده ذرت و غلات در مدارس ممنوع است.

 وی تصریح می کند: در سال تحصیلی جدید ۱۱ شرکت بزرگ توزیع مواد غذایی و تنقلات و غلات محصولات خود را ارایه دادند و از مرکز بهداشت و معاونت غذا و دارو مجوز توزیع تعدادی از  این محصولات مطابق با استاندارهای لازم در بوفه های مدارس صادر شده است. در بحث توزیع آب های بسته بندی هم  امسال طی مکاتبه های انجام شده با یک شرکت مجوز توزیع آب بسته بندی شده  در مدارس هم داده شده است.

نیک خواه تاکید می کند: شرکت هایی هم هستند که با اخذ پروانه و مجوز از سازمان غذا و دارو  و گرفتن شرایط نگهداری لازم میوه ها را به صورت خشک و بسته بندی شده در بوفه های مدارس توزیع می کنند. بازدید کارشناسان مرکز بهداشت محیط استان از عملکردهای این شرکت ها  نیز طی برنامه ابلاغی انجام و هر سه ماه یکبار گزارش می شود.

چه خوراکی‌هایی برای دانش آموزان مناسب است؟

همچنین محمد حسن انتظاری، رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت خوردن وعده صبحانه و تغذیه سالم برای دانش آموزان اظهار می کند: باید دانش آموزان صبحانه  را در خانه بخورند و مصرف صبحانه به مدرسه موکول نشود. خوردن روزانه تخم مرغ برای وعده صبحانه به دانش آموزان توصیه می شود و سه و یا چهار روز از هفته را هم به خوردن نان و پنیر اختصاص دهند.

وی ادامه می دهد: بردن  لقمه های غذایی متنوع و سالم به مدرسه و استفاده از میوه در دفعات زیاد به بچه ها توصیه می شود. مصرف میوه هایی مانند سیب پرتقال، نارنگی و انگور قرمز محدودیتی ندارد.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی معتقد است به خصوص دانش آموزانی که از بعد از ساعت دو عصر به خانه می روند بایستی حتما لقمه نان و پنیر و گردو، کو کو، تخم مرغ و عسل را با خودشان به مدرسه ببرند تا با تغذیه مناسب و بموقع سطح یادگیری آنها در کلاس درس افزایش پیدا کند و با بالا رفتن سوخت و ساز بدن از رژیم غذایی نامنظم و  بروز چاقی آنها هم پیشگیری شود.

انتظاری با اشاره به تمایل زیاد دانش آموزان به مصرف فست فودها و بروز چاقی در بین آنها اظهار کرد:  به طور ذاتی فست فودها با بدن افراد سازگار نیست و دانش آموزان هم این امر مستثنی نیستند. استفاده  از سوسیس، کالباس و همبرگر و غذاهای سرخ شده به همراه عطر و طعم غیر طبیعی که چاشنی این فست فودها می شود موجب  واکنش غیر طبیعی بدن شده؛ به همین دلیل بعد از مصرف فست فودها مغز و دستگاه گوارش بچه ها  دچار اختلال می شود.

وی ادامه می دهد: استفاده از غذاهای طبیعی مانند لقمه های پنیر و گردو و تخم مرغ، فلفل دلمه ای و ماست کیسه ای به همراه مواد معطر در اولویت تغذیه دانش آموزان باشد تا بدن هم واکنش غیرطبیعی به آن نشان ندهد.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره توزیع تنقلات سالم در بوفه های مدارس اظهار می کند: بایستی تنقلات از شرکت های فعال در این بخش با مجوز وزارت بهداشت و به صورت بسته بندی در مدارس توزیع شود. مصرف میوه های آماده و تازه و خشک، مغزهای فندق و پسته و بادام زمینی را توصیه می‌کنیم و خوردن بیسکویت ها و کیک ها  هم منعی ندارد.

گزارش از اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 357241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.