جلسات علنی شورای شهر از سال ۹۸ در باغ زرشک برگزار می‌شود

جلسات علنی شورای شهر اصفهان به شرط ایمن‌سازی ساختمان باغ زرشک از سال آینده در این ساختمان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اتخاذ تصمیم در خصوص تغییر محل جلسات علنی شورای اسلامی شهر اصفهان و برگزاری جلسات علنی این شورا در محل سابق شورای شهر اصفهان در ساختمان باغ زرشک آخرین بند از دستور جلسه پنجاه و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی مزروعی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص این بند از دستور جلسه با بیان اینکه اخیراً در گزارش سازمان آتش‌نشانی این ساختمان از نظر ایمنی و ایستایی دارای اشکال است، اظهار کرد: اگر این دو موضوع بررسی شود موافق اجرای آن هستم.

وی ادامه داد: سالن فعلی که در آن جلسات علنی برگزار می‌شود، سالن انجمن شهر بوده و باید قدمت این امر را نیز در نظر بگیریم.

علیرضا نصر اصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز دراین‌باره با بیان اینکه همه مکان‌های ناایمن شهر اصفهان و به‌ویژه ساختمان‌هایی که دارای ارباب‌رجوع است باید ایمن‌سازی شود، گفت: اگر امکان ایمن‌سازی ساختمان  باغ زرشک وجود دارد و این کار انجام شود جلسات را به این ساختمان انتقال خواهیم داد.

وی افزود: حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای ایمن‌سازی این ساختمان برآورد شده است و اگر  ایمن‌سازی انجام شود و خطری برای اعضای شورا و ارباب‌رجوع نداشته باشد موافق اجرای این طرح خواهیم بود.

مرتضی طهرانی، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان نیز دراین‌باره به گزارش مکتوب سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش انجام شش اقدام ایمن‌سازی در حوزه برق، گاز و ایستایی و ... امری ضروری است که برای رفع این مشکلات ۵۰۰ میلیون تومان هزینه برآورد شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح چند ماه زمان نیاز است. البته استانداردسازی سقف این ساختمان که چوبی است امکان ندارد چون ساختمان چوبی استاندارد تعریف شده‌ای ندارد.

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به لزوم تجهیز ساختمان باغ زرشک به سیستم صوتی و تصویری مناسب برای استفاده اصحاب رسانه اشاره کرد.

کوروش محمدی، رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط‌زیست نیز در این بخش جلوگیری از ایجاد مثلث برای اعضای شورای شهر در هنگام تردد را نیز ضروری دانست و گفت: برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد که اعضای شورای شهر نخواهند بین ساختمان شورا در بزرگمهر، ساختمان شهرداری مرکزی و باغ زرشک در تردد باشند.

امیر احمد زندآور، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مخالف این بود، گفت: ما باید به فکر ساختمانی برای شهرداری و شورای شهر باشیم. هیچ از ساختمان‌هایی که شورای شهر در آن مستقر هستند متعلق به شورا نیست و باید زمینی را برای ساخت ساختمان شورای شهر و شهرداری پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: ساختمان باغ زرشک ایمنی ندارد و جابه‌جایی ساختمان شهروندان را نیز سرگردان می‌کند.

عباسعلی جوادی، رییس کمیسیون بهداشت و  خدمات شهری شورای شهر اصفهان به‌عنوان موافق این تغییر اظهار کرد: اگر جلسات علنی شورای شهر در ساختمان باغ زرشک برگزار شود یا نشود، باید این ساختمان برای مردم شهر اصفهان باقی بماند و باید احیا و بازسازی شود.

شیرین طغیانی، رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سابقه تاریخی و جایگاهی که شهر اصفهان دارد، می‌طلبد که مدیریت شهری نیز در محلی که نماد شهر تاریخی اصفهان باشد، برگزار شود، اظهار کرد: در همه شهرهای بزرگ و تاریخی دنیا شهرداری در اینگونه ساختمان‌ها مستقر است.

وی افزود: بهتر است تیم تخصصی برای بررسی وضعیت پدافند غیرعامل و معضلات ترافیکی ساختمان‌ باغ زرشک تشکیل شود تا بتوان نتیجه‌گیری بهتری در این زمینه داشت.

فتح‌الله معین، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این زمینه با بیان اینکه قرار نیست همه جلسات شورای اسلامی شهر اصفهان در باغ زرشک برگزار شود، اظهار کرد: تنها جلسات علنی در این ساختمان برگزار خواهد شد.

وی در خصوص پیشینه ساختمان باغ زرشک نیز گفت: این ساختمان متعلق به دوره قاجار و مالک آن نیز یکی  از سرداران بختیاری بوده است. علی و حسین همدانیان دو برادری بودند که این ساختمان را خریداری و به ساختمان اداری کارخانه ریسندگی تبدیل می‌کنند، پس از مرگ این دو برادر، این ساختمان محل خیریه همدانیان انتخاب می‌شود و با تغییر مکان این خیریه به منزل برادران همدانیان این ساختمان به بخش اداری صنایع پشم تبدیل می‌شود و با مصوبه کمیسیون ماده پنج کارخانه صنایع  ریسباف تبدیل به کاربری مسکونی می‌شود و این ساختمان به شهرداری واگذار می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: یکی از شهرداران سابق قصد فروش ساختمان باغ زرشک و تبدیل آن به منزل مسکونی را داشت که پس از حرکت بولدوزر و وارد آمدن چند ضربه به ساختمان و آسیب ندیدن حتی یک آجر آن دوستداران میراث فرهنگی واکنش نشان داده و مانع تخریب آن شدند و تا کنون این ساختمان پابرجاست.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی شهرداری بازسازی و مرمت جزئی در این ساختمان انجام داده است، ادامه داد: این ساختمان دارای موتورخانه حرارتی است، دیوارهای باربر مستحکم و قدیمی دارد و سقف‌های تیر و تخته دارد و روی سقف ساختمان شیروانی دارد و در معرض تخریب و فرسایش نیست.

درنهایت با رأی اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با این شرط که اشکالات ساختمانی و ایمنی محل سالن موجود در چهارباغ بالا ساختمان باغ زرشک رفع شود با جابجایی محل برگزاری جلسات علنی شورای اسلامی شهر اصفهان از ابتدای سال آینده موافقت شد.

 

کد خبر 357234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.