بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۱۹ چه کشورهایی خواهند بود؟

بالا رفتن نرخ رشد اقتصاد جهانی ممکن است هرسال تغییر کند ولی لیست برترین‌ اقتصادهای کشورها با وجود پشت سر گذاشتن شرایط اغلب دشوار، همواره ثابت باقی می‌مانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایالات متحده آمریکا از سال ۱۸۷۱ در صدر لیست برترین اقتصادهای جهان قرار دارد ولی گفته می‌شود که چین به سرعت در حال پیشرفت در اقتصاد و  پیشی گرفتن از ایالات متحده است. با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در راستای تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸، این کشور با حفظ جایگاه خود، در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن چین و ژاپن قرار دارند. در ادامه، پیش‌بینی پنج کشوری که در صدر لیست بزرگترین اقتصادهای جهان قرار خواهند داشت و همچنین چگونگی تغییر اقتصادهای بزرگ در راستای سرانه تولید ناخالص داخلی و شرایطی که این کشورها در راه برترین شدن پشت سر گذاشته‌اند، آمده است.

۵. هند

پیش‌بینی می‌شود که هند با تولید ناخالص داخلی ۲/۹ تریلیون دلاری، اقتصادهای بزرگ انگلیس و فرانسه را پشت سر گذاشته و در جایگاه پنجم لیست برترین اقتصادهای جهان قرار گیرد. این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ با رشد ۹ درصدی اقتصاد سالیانه مواجه شد، در سال ۲۰۰۸ در نتیجه بحران مالی جهانی به اقتصادی تعدیل شده دست یافت و پس از آن در سال‌های متوالی با بالا نگهداشتن تراز حساب‌های جاری به کمک سرمایه‌گذاری بر واحد پولی خود رشد آرام اقتصادی و صنعتی داشت. امروزه با شکوفایی بازار سهام و کاهش کسری حساب‌های جاری ، اقتصاد هند به سرعت در حال رشد است و با رشد احتمالی ۷/۴ درصد در سال ۲۰۱۹ لقب "سریع‌ترین اقتصاد بزرگ رو به رشد در جهان" را از چین گرفته و از آن خود خواهد کرد.

۴. آلمان

در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، یعنی ۱۰ سال قبل از رکود اقتصادی بزرگ آلمان، نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور، سالیانه ۱/۶ درصد بود. سپس در سال ۲۰۰۹ با توجه به  وابستگی آلمان به صادرات کالاهای سرمایه‌ای و به دلیل اینکه پس از آغاز بحران مالی جهانی کشورهای دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود را کاهش دادند، آلمان با کاهش نرخ تولید خود به ۵/۲ درصد مواجه شد. اقتصاد آلمان در سال بعد با رشد قوی چهار درصدی به میدان بازگشت ولی متأسفانه در سال‌های بعد از آن بحران طولانی اتحادیه اروپا که باعث کاهش میزان تقاضا در کشورهای جنوب اروپا می‌شد بار دیگر آن را تحت الشعاع قرار داد و در نتیجه آلمان در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ رشد اقتصادی نزولی داشت. پس از بازگشت اقتصاد اتحادیه اروپا به میدان، اقتصاد آلمان نیز بهبود یافته و امروزه پیش‌بینی‌ها آلمان را با افزایش دو درصدی در سرانه درآمد تولید ناخالص داخلی و افزایش آن به چهار تریلیون دلار، در چهارمین جایگاه لیست برترین‌های اقتصاد جای داده‌اند.

۳. ژاپن

بنابر پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۱۸، ژاپن با درآمد ناخالص پنج تریلیون دلاری رتبه سوم لیست برترین‌های اقتصاد را به خود اختصاص خواهد داد. این کشور در دهه‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ با رشد اقتصادی سریع خود همتای چین کنونی بود. پس از آن و به دنبال حباب قیمت دارایی‌های ژاپن، دهه ۱۹۹۰ در این کشور به عنوان "دهه از دست رفته" نامگذاری شد و رشد اقتصادی آن به طور قابل توجهی کاهش یافت.

در پاسخگویی به این شرایط، دولت ژاپن چند اصلاح ساختاری برای کاهش مخاطرات بازارهای مالی طراحی کرد که البته این امر موجب ایجاد تورم منفی در اقتصاد ژاپن در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ شد. اقدامات بعدی دولت عبارت بودند از سیاست انبساطی بانک مرکزی از طریق انتشار اوراق بهادار با هدف تحریک اقتصاد با در نظر گرفتن نرخ بهره صفر و گسترش عرضه پول برای افزایش انتظارات تورمی.

 سپس در اواخر سال ۲۰۰۵ این کشور شاهد عملکرد اقتصادی بهتری نسبت به ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بود ولی علی‌رغم نشانه‌های بازگشت به رشد اقتصادی، ژاپن در سال ۲۰۰۸ با رکود اقتصادی در طی بحران مالی، برای اولین بار با افت اقتصادی شدیدی مواجه شد. با این حساب باز هم پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که رشد اقتصادی ژاپن بار دیگر در سال ۲۰۱۸ مثبت خواهد بود و آن را به جایگاه سوم لیست خواهد برد ولی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ این نرخ زیر یک درصد باقی خواهد ماند.

۲. چین

رشد چشمگیر اقتصاد چین در چند دهه اخیر آن را تبدیل به دومین اقتصاد بزرگ جهان کرده است. زمانی که چین در سال ۱۹۷۸ برنامه اصلاحات اقتصادی خود را آغاز کرد، با ۲۱۴ میلیارد دلار سرانه تولید ناخالص داخلی در رتبه نهم این لیست بود ولی پس از گذشت ۳۵ سال با تبدیل شدن به مرکز تولید جهانی و با افزایش این نرخ به ۹/۲  تریلیون دلار جایگاه دوم لیست را به خود اختصاص داد. صنعت و ساخت و ساز در چین با ۴۵ درصد تولید، بخش دوم تولید داخلی آن را تشکیل می‌دهد و سومین بخش مربوط به مدرنیزاسیون چین می‌شود که در سال ۲۰۱۳  نرخ ۴۶/۱ درصد را نشان داده است. با این حال از آنجایی که تولیدات این کشور به سراسر جهان عرضه می‌شوند، میزان تولید در اولین بخش یعنی مرکز تولید جهانی به طور چشمگیری کاهش یافته است و مقامات برای جلوگیری از رشد بیش از حد اقتصاد اقدام به اجرای برنامه‌ای موسوم به "new normal" در جهت کاهش نرخ رشد سالیانه اقتصاد کرده‌اند که از سال ۲۰۱۰ شروع شده است. رشد اقتصاد چین در سال جاری ۶/۴ درصد پیش‌بینی می‌شود که البته رقم موردنظر مسئولان نیست ولی نسبت به رشد بیش از ۱۰ درصد در سال‌های اخیر نرخ مناسب‌تری است.

۱. ایالات متحده آمریکا

علی‌رغم مواجهه با چالش‌های داخلی در سطح جهانی که به سرعت در حال تغییر چشم‌انداز جهانی هستند، اقتصاد ایالات متحده آمریکا  با رقم ۲۰ درصد از کل تولید ناخالصی داخلی هنوز هم بزرگترین اقتصاد در جهان است و پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۱۸ رقم ۲۰ تریلیون دلار را نشان می‌دهد.

اقتصاد ایالات متحده  که تحت تأثیر شرکت‌های خدمات‌گرا مانند شرکت‌های فناوری، خدمات مالی، خدمات بهداشتی و خرده فروشی قرار دارد، دارای یک بخش خدمات بسیار وسیع با تکنولوژی پیشرفته است که تقریبا ۸۰ درصد تولید آن را تشکیل می‌دهد؛ البته باید گفت شرکت‌های بزرگ نیز نقش مهمی در جایگاه جهانی ایالات متحده  ایفا می‌کنند. پیش‌بینی‌ها رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۹ را برابر با ۲/۵ درصد نشان داده اند.

گزارش از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 357205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.