کاربردهای حشرات در صنایع چیست؟

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:حشرات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و گستره این استفاده در صنایع غذایی، داروسازی و نساجی دیده می‌شود.

سیدمرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو میلیارد نفر از مردم دنیا از ۴۴ نوع حشره خوراکی به عنوان منبع اصلی پروتئین استفاده می‌کنند، اظهار کرد: حشرات، منابع غنی پروتئین، روی، آهن، ویتامین، املاح، پتاسیم، کلسیم و منیزیم بوده از نظر غذایی با ارزش محسوب می‌شوند و بیشتر در آسیای شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی "فائو" استفاده ازحشرات را به ‌عنوان روشی برای تأمین امنیت غذا، رفع سوءتغذیه و بهبود شرایط بهداشت جهانی توصیه کرده است، افزود: تایلند، آمریکای جنوبی، کشورهای آفریقایی، استرالیا، اندونزی، مالزی، کامبوج، چین، کره، لائوس، ژاپن و مکزیک مصرف‌کنندگان حشرات خوراکی هستند.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ویژگی عمده حشرات خوراکی مصرفی انسان بهداشتی بودن، نبود وجود میکروب و باکتری‌های سمی در آنها است، ادامه داد: کشورهای تولیدکننده دارای آزمایشگاه‌های مجهز بوده و بسته‌بندی‌های ارسالی  با نظارت و تأیید مراکز دولتی به بازار عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از متخصصان ایرانی حشره‌خواری را توصیه نمی‌کنند و ما باید به فتوای علمای دینی خود عمل کنیم، اضافه کرد: دین مبین اسلام از میان حشرات تنها خوردن ملخ را حلال اعلام کرده و بقیه حشرات را حرام دانسته‌اند و ما باید به عنوان یک فرد مسلمان به توصیه‌های دینی پایبند باشیم. صفوی تصریح کرد: در ایران هیچ اضطراری حتی برای مصرف ملخ وجود ندارد و مردم درصورت نیاز به پروتئین و املاح می‌توانند از انواع حیوانات حلال گوشت و حبوبات  استفاده کنند.

صفوی با بیان اینکه پودر، عصاره یا سم حشرات در صنعت داروسازی، ریسندگی و بافندگی،  لوازم آرایشی و بهداشتی و رنگرزی  مورد استفاده قرار می‌گیرند، ادامه داد: عقرب برای سم‌گیری و ساختن پادزهر، کرم‌های ابریشم به منظور تولید ابریشم، قرمز دانه حشره کوچک، بیضی شکل که در بدن آن ماده‌ای به نام "اسید کارمینیک" وجود دارد و با استخراج آن املاح آلومینیوم، کلسیم رنگ‌دانه سرخرنگ به دست می آید که در رنگ‌های خوراکی، رنگرزی و لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 357175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.