نتانیاهو مهمان سلطان قابوس در مسقط/وزیر خارجه عمان توضیح داد

عمان اعلام کرد، دو روز بعد از میزبانی از محمود عباس در چارچوب تلاش برای روند صلح خاورمیانه، میزبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز بوده؛ اقدامی که مورد انتقاد گروه‌های مقاومت فلسطینی قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد، در دیدار بین سطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل راه‌های تضمین پیشبرد روند صلح و برخی مسائل مهم مشترک از جمله مسائل منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منابع فلسطینی به الحیاة گفتند، سلطان قابوس به دو طرف پیشنهاد از سرگیری روند صلح متوقف شده را داده است، اما طرف فلسطینی به سلطان قابوس گفته هیچ فرصتی در جهت تحقق صلح با دولت راست‌گرای کنونی اسرائیل نمی‌بیند.

این منابع افزودند، طرف فلسطینی از هر تلاش عربی و بین‌المللی برای احیای روند صلح استقبال می‌کند، اما هیچ فرصتی برای تحقق این صلح وجود ندارد. فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها هم نتوانستند کاری در این زمینه انجام دهند حالا اعراب هم نمی‌توانند روند صلحی که با بلدوزها و شهرک‌سازی‌ها له شده، احیا کنند.


دفتر نتانیاهو درباره این سفر گفت، نخست وزیر و همسرش بعد از سفر به عمان و دیدار با سلطان قابوس به اسرائیل بازگشتند. از آن دو برای این سفر دعوت شده بود.

دفتر نتانیاهو افزوده است، این اولین دیدار رسمی در این سطح از سال ۱۹۹۶ است و این گامی قابل لمس در جهت اجرای سیاست نتانیاهو و تلاش برای تقویت روابط با کشورها ی منطقه از طریق اراده مهارت‌های اسرائیلی در زمینه‌های امنیتی، تکنولوژیکی و اقتصادی است.

اوفیر جندلمن، سخنگوی نخست وزیر اسرائیل گفت: در این سفر راه‌های پیشبرد روند صلح و مسائل مربوط به صلح در منطقه بررسی شد.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با الجزیره، گفت: نخست وزیر اسرائیل کسی بود که نسبت به سفر به عمان برای بررسی روند صلح ابراز تمایل کرده بود.

وی افزود: نتانیاهو درخواست این سفر برای ارائه دیدگاه خود جهت حل اختلافات در منطقه را داده بود. مذاکرات متوقف نشده و طرفین اسرائیلی و فلسطینی باید به صلحی دست یابند که به نفع دو طرف باشد.

وزیر خارجه عمان در اشاره به مساله فلسطین و بحران یمن تاکید کرد: عمان نقش میانجی‌گر را در مسائل منطقه بازی نمی‌کند، اما نقش ارائه تسهیلات به کسانی را ایفا می‌کند که تمایل به تحقق صلح دارند.

در پایان سفر غیرمنتظره نتانیاهو به عمان دو طرف در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، به بررسی روند صلح و مسائل مهم مشترک پرداختند.

منبع:ایسنا

کد خبر 357081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.