نقش "کاردرمانگران" در زندگی افراد ناتوان

پنج آبان مصادف با ۲۷ اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی کادرمانی در نظر گرفته شده است. هدف ازکار درمانی، آموزش مهارت های لازم به افراد ناتوان برای انجام کارهای روزانه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کار درمانی (Occupational therapy) یک حرفه بهداشت محور است که با ارتقاء سلامت افراد و رفاه و آسایش آن‌ها مرتبط است. در این حرفه تلاش می‌شود افرادی را که برای انجام فعالیت‌های حرکتی روزانه‌ خود دچار مشکل هستند وارد فعالیت‌های روزانه مفید شوند. طبق تعریف انجمن کاردرمانی آمریکا، کاردرمانی علم استفاده از فعالیت‌های هدفمند در افراد مبتلا به بیماری‌ها یا ضایعات جسمی، اختلال در عملکردهای روانی اجتماعی، ناتوانی‌های رشدی، اختلالات یادگیری و سالمندان به منظور پیشگیری از ناتوانی، حفظ حداکثر استقلال و کسب سلامتی است.

برای نیل به این هدف، کاردرمانگران (Occupational therapists) افرادی که دچار سکته مغزی و یا آسیب های مرتبط شده اند، افرادی که دارای مشکلات رفتاری و روانی هستند و یا بدن آن‌ها به اندازه کافی تعادل ندارد، مبتلایان به سرطان، ام اس، اختلال کم توجهی، اوتیسم و ... را وارد چرخه فعالیت می‌کنند.

نقش کاردرمانگران در زندگی افراد ناتوان

یکی از خدمات کار درمانگران مربوط به افرادی می‌شود که دچار ضربه‌ مغزی شده‌اند؛ این افراد در بیمارستان‌ها و یا مراکز توان‌بخشی به صورت کوتاه‌مدت و یا بلندمدت به این افراد آسیب دیده کمک می‌کنند. هدف از تمرینات و خدماتی که برای ‌چنین افرادی در نظر گرفته می‌شود این است که بتوانند مانند قبل توانایی به‌کارگیری اعضای بدن خود را  پیدا کنند. کاردرمانگران ویژه اطفال نیز به نوزادانی که با مشکلات جسمی و روانی به‌دنیا آمده‌اند، خدماتی ارائه کرده و به والدین و پرستاران آنها شیوه‌های مراقبت صحیح را آموزش می‌دهند. افراد سالمند نیز از طریق کاردرمانی و با کمک کار درمانگر قادر به انجام فعالیت‌های روزمره مانند غذا پختن، خوردن، نظافت و انجام ورزش می‌شوند.

درمانگران در موارد زیر به افرادی که دارای مشکل هستند کمک می‌کنند:

تقویت ماهیچه‌ها و کمک به رفع مشکلات حافظه یا تکلم، یادگیری مهارت‌های حرکتی مانند قلم دست گرفتن و نوشتن و ...

آموزش برقراری تطابق میان دست و چشم با انجام تمریناتی مانند ضربه زدن به توپ تنیس

آموزش حفظ تعادل برای جلوگیری از سقوط و زمین خوردن در منزل یا مکان‌های عمومی

آموزش استفاده از داروها، منظم کردن و سازماندهی وسایل منزل

شیوه‌ استفاده از کامپیوتر، پوشیدن کفش، دوش گرفتن و…

آیا مبتلایان به اختلالات روانی نیاز به کاردرمانی دارند؟

نقش کاردرمانی در سلامت روان به حدی پر رنگ و تاثیر گذار است که سلامت روان به عنوان ریشه کاردرمانی شناخته شده‌ است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، اختلالات روانی یکی از پیشرونده ترین انواع ایجادکننده ناتوانی ها محسوب می شود. از این رو،  بر  پیشگیری و درمان این اختلالات در گروه‌های مختلف شامل کودکان، نوجوانان، سالمندان و ... تمرکز شده‌است. اختلالات سلامت روانی که ممکن است نیاز به کاردرمانی داشته باشند شامل اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات سایکوتیک، اختلالات افسردگی، اختلالات اضطرابی، تروما و اختلالات اضطرابی وابسته (اختلال استرس پس از سانحه و اختلال استرس حاد)، اختلال وسواسی جبری، اختلال کم توجهی و اختلالات یادگیری می شود.

کد خبر 357049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.