شادترین کشور جهان بالاترین میزان افسردگی را دارد!

ساکنان شادترین کشور جهان در صدر لیست افسرده‌ترین مردم جهان قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایمنا، اعلام فنلاند به عنوان شادترین کشور جهان در سال ۲۰۱۸ با همان واکنشی مواجه شد که دیگر رتبه‌بندی‌ها برای ارائه لیست برترین‌ها با آن مواجه می‌شود؛ روش تحقیق و نتیجه‌گیری و اشاره به کاستی‌های جامعه فنلاند با انتقاد روبه‌روست. کارشناسان تحقیقات بهزیستی جامعه فنلاند بر این اعتقاد هستند که در بیان میزان شادی فنلاندی‌ها به میزان زیادی اغراق شده است.

آن‌ها معتقدند در بررسی و اندازه‌گیری میزان خوشبختی چهار روش جداگانه وجود دارد که استفاده از هر یک باعث می‌شود که کشورهای متفاوتی در صدر لیست قرار بگیرند. بنابراین روش مورد استفاده موسسه گالوپ، موسوم به نردبان "کانتری" که بهترین و بدترین زندگی ممکن را از صفر تا ۱۰ تعیین می‌کند، معیاری گسترده برای تعیین رضایت از زندگی عمومی است که تحت تأثیر عوامل اجتماعی گوناگون مثل سرانه تولید ناخالص داخلی، گستردگی خدمات اجتماعی، آزادی و اعتماد به دولت و هموطنان قرار دارد که با توجه به این موارد کشورهای شمال اروپا شامل فنلاند، سوئد، نروژ، دانمارک، ایسلند همیشه امتیاز بالای ۱۰ برای رضایت از زندگی دارند.

 ولی با عوض شدن معیار سنجش و تغییر آن از در نظر گرفتن زندگی عمومی به تجربیات مثبت احساسی خواهیم دید که این کشورها جای خود را به کشورهای آمریکای لاتین مانند پاراگوئه، گواتمالا و کاستاریکا می‌دهند و فنلاند با وجود مردمی که احساساتشان را بروز نمی‌دهند، در جایگاهی بسیار پایین قرار می‌گیرد. در حقیقت شرایط وقتی پیچیده می‌شود که در زمینه شیوع اختلالات افسردگی در جوامع، سازمان بهداشت جهانی پس از ایالات متحده، فنلاند را در دومین جایگاه دسته‌بندی می‌کند. بنابراین کشور فنلاند به طرز متناقضی هم با در نظر گرفتن معیار رضایت از زندگی بالاترین رتبه را کسب می‌کند و هم در زمینه شیوع افسردگی. چرا که این کشور علی رغم نزدیکی نرخ افسردگی آن به میانگین جهانی، در راه پیشگیری از افسردگی عملکرد بسیار ضعیفی دارد و مردم آن برای مقابله با احساس ناخوشی، حمایت اجتماعی بسیار کمی دریافت می‌کنند.

البته با توجه به متفاوت بودن معیار شادی در هر جامعه، باید گفت که تعیین "شادترین‌ها" امر دشواری است و به طور کلی عوامل محیا کننده شادی، نه رضایت از زندگی و وجود احساسات مثبت است و نه نبود افسردگی در جوامع. ولی نکته مشترک معیارها این است که شادی تنها زمانی به وجود می‌آید که هر فرد زندگی معنادار و هدفمندی داشته باشد و خوشبختانه مردم فنلاند این معیار را همچون سرمایه‌ای ارزشمند حفظ کرده‌اند.

 فنلاندی‌ها با جدی نگرفتن شادی و خوشبختی و وانمود نکردن به شادی بیش از حد و حتی بیزاری از شادی زیاد، شادتر می مانند. همچنین در حالی که محققان نگران هستند رسانه‌های اجتماعی با نمایش دائمی  و ارائه نسخه‌های ایده آل زندگی باعث افزایش افسردگی می‌شوند، مردم فنلاند به یکدیگر کمک می‌کنند که با انجام مقایسه‌های واقع بینانه از نمایش‌های اغراق آمیز رسانه‌های اجتماعی، از شادی همه جانبه برخوردار شوند. بنابراین معیارهای شادی کشور فنلاند فراگیری احساسات مثبت و فقدان افسردگی نیست، بلکه رضایت پایدار از شرایط زندگی در این کشور باعث می‌شود که بهترین مکان برای زندگی باشد.

گزارش از مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 357032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan DE ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    0 2
    اینا اینطورین پس ما چی هستیم؟؟؟!!
  • احسان DE ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    1 1
    بیان از ایرانیا آزمایش بگیرن که همه داغونن