حضور زنان در ورزشگاه؛ از «امنیت ملی» تا «امنیت فرهنگی»

بحث ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون و به ویژه در سال‌های اخیر به یک موضوع پر حاشیه داخلی و حتی بین المللی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها نه تنها زنان زیادی با ورود غیرقانونی به ورزشگاه‌ها یا تحصن جلوی در ورودی آنها، اعتراض خود را به این ممنوعیت نشان می‌دهند، بلکه سازمان‌های ورزشی بین المللی نیز با اعتراض به عملکرد دولت ایران در محروم کردن زنان از ورود به ورزشگاه، برخی تنبیه‌ها و محرومیت‌ها را بر علیه کشورمان وضع کرده‌اند؛ تهدیدات چندی پیش فدراسیون جهانی والیبال به محرومیت ایران از میزبانی در مسابقات لیگ جهانی، به دلیل محروم کردن زنان از ورود به ورزشگاه، یکی از نمونه‌های این امر است.

از سوی دیگر بعضی سازمان‌های حقوق بشری نیز با استناد به «محرومیت زنان ایرانی از حضور در ورزشگاه‌ها»، کشورمان را به نقض آزادی، برابری و حقوق بشر محکوم کرده‌اند.  بر این اساس به نظر می رسد این مسأله سوای برخی از اعتراضات داخلی، به موضوع جدی امنیتی و حیثیتی نیز برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و برخی هزینه‌های سیاسی را نیز بر کشور تحمیل می‌کند.

اگر پارک‌ها از «لات کده» به محیطی خانوادگی تبدیل شد، ورزشگاه‌ها هم می شود

حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در پاسخ به این سؤال که نظرش در موردحضور زنان در ورزشگاه‌ها چیست، به ذکر خاطره ‌ای از دوران قبل و بعد از انقلاب پرداخت و گفت: قبل از وقوع انقلاب اسلامی پارک‌ها در ایران عموما جای افراد خاصی بود و اصولا نگرش مثبتی نسبت به آنها وجود نداشت. پارک‌ها در آن زمان به اصطلاح «لات‌کده» بود، معمولا افراد مست در آنجا حضور داشتند و با هم دعوا می کردند، بنابراین در بسیاری موارد افراد خانواده‌دار حاضر نبودند برای تفریح به پارک بروند.

روحانیون خوش فکر شرایط را عوض کردند

نماینده مردم اصفهان گفت: بعد از انقلاب هم یک عده همین طرز فکر را داشتند که افراد خانواده‌دار و متدین نباید به پارک بروند، اما عده‌ای از روحانیون خوش فکر این قضیه را مطرح کردند که باید جو پارک‌ها را عوض کنیم تا برای تفریح خانواده ها مناسب باشد. حال می بینیم که این تلاش‌ها نتیجه داده و پارک‌های ایران کاملا خانوادگی شده است. بهترین شکل مناسبات خانوادگی در حال حاضر در پارک‌ها صورت می گیرد و مردم با رعایت ضوابط شرعی و قوانین اجتماعی نوعی تفریح سالم و خانوادگی را در پارک‌ها تجربه می کنند.

عابدی خاطر نشان کرد: به نظر من همین اتفاق می تواند در مورد ورزشگاه‌ها هم بیافتد و فضای استادیوم‌های ورزشی تغییر کند. برخی می گویند فضای ورزشگاهها برای خانم‌ها مناسب نیست، اما به نظر من اگر خانم‌ها به ورزشگاه بروند، آنهایی که فضا را نا مناسب می کنند، حیا کرده و رویه خود را تغییر می دهند.

اگر مردان رعایت می کردند، حضور خانم‌ها خوب بود

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه گفت: ما با حضور زنان در ورزشگاه اگر با عرف جامعه و شرع مقدس ما تداخلی نداشته باشد موافق هستیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی تأکید کرد: اما اگر مباحث عرفی و شرعی کنار گذاشته شود و محیط نامناسبی برای حضور زنان باشد و آقایان بخواهند با همان سبک و روشهای قبلی تیم ها را مورد تشویق و تنبیه قرار دهند، باید قبل از حضور زنان اقداماتی انجام بشود.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان خاطر نشان کرد: طبیعی است که اگر همه چیز رعایت بشود، حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در ورزشگاه هیچ اشکالی ندارد و باعث نشاط اجتماعی و ایجاد شادی و نشاط از نوع سالم آن نیز می شود.  

وی در پاسخ به این سؤال که چرا به خاطر فحاشی آقایان در ورزشگاه، خانم ها باید از تماشای مسابقات محروم شوند، گفت: مشکل ما  در این زمینه فرهنگی است، بنابراین ابتدا باید مسائل فرهنگی را حل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: من هیچ گاه در ورزشگاه حضور نداشتم، اما اطلاع دارم که در شرایط کنونی محیط نامناسبی در ورزشگاه ها حاکم است؛ متأسفانه هواداران دو تیم به جای اینکه از تماشای بازی لذت ببرند و از تیم مورد علاقه خود حمایت کنند، مسائل دیگری را مطرح می کنند که اینها باید اصلاح و فرهنگ سازی شود. اگر این کار صورت بگیرد مشکلی ایجاد نمی شود.

با موضوع «حضور زنان در ورزشگاه» نباید احساسی برخورد شود

اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد حضور زنان در ورزشگاه گفت: من زیاد در فضاهای ورزشی نبوده ام و بنابراین نمی توانم راجع به این قضیه اظهار نظر کارشناسی کنم، اما معتقدم رویکرد موجود به این موضوع احساسی است و بنابراین مسأله حضور زنان ایرانی در ورزشگاه تبدیل به یک موضوع جنجالی و حاشیه ساز شده است. لازم است کسانی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، ورزشی و ... تخصصی دارند، جلسه ای بگذارند و با مشورت و هم فکری به طور قطعی و نهایی تلکیف این قضیه را روشن کنند.  

نماینده مردم سمیرم در مجلس تأکید کرد: در مجلس نیز کمیسیون فرهنگی- اجتماعی باید به این قضیه ورود کرده و به یک جمع بندی برسند تا اگر قانون و تدابیر خاصی برای ساماندهی وضعیت موجود لازم است، برای آن برنامه ریزی کنیم و تصمیمات نهایی مجلس در این زمینه با شفافیت برای مردم مطرح شود.

حضور زنان در ورزشگاه ضامن«امنیت ملی مردم محور»

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان و دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با قاطعیت و اطمینان بیشتری در مورد مسأله حضور زنان در ورزشگاه صحبت می کند، وی با تأکید بر لزوم توجه به «امنیت ملی مردم محور»، حضور زنان در ورزشگاه را ضامن امنیت ملی می داند و در یک پیام توییتری آورده است: «حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه با رعایت ارزش‌های عرفی نه تنها امنیت اجتماعی را به خطر  نمی‌اندازد، بلکه ضامن امنیت ملی مردم محور است؛ امنیت ملی را نشاط اجتماعی، رضایتمندی و احساس برابری می سازد.»

با وضعیت فعلی که شئونات اسلامی رعایت نمی شود، مخالف حضور زنان هستیم

سید ناصر موسوی لارگانی، رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها، به نظر اسلام در مورد ورزش بانوان  اشاره کرد و گفت: بسیاری از ورزش‌ها مانند شنا و تیراندازی از سوی پیامبر اکرم(ص) سفارش شده است، زیرا ورزش باعث سلامت جسم و روح انسان می‌شود. بنابراین اسلام و روحانیت با ورزش مشکل و مخالفتی ندارند، رهبر انقلاب نیز از دوستداران ورزش است، اما گاهی اظهار نظرهایی در مورد ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی می‌شود که مایه تعجب است. 

نماینده مردم فلاورجان در میزگرد «انقلاب اسلامی، از خواسته ها تا عملکردها» که در خبرگزاری ایمنا برگزار شد، گفت: سوالی که من از شما خبرنگاران دارم این است که به عنوان یک فرد غیرت‌مند می توانید بپذیرید خواهران و مادران شما در فضایی که رکیک‌ترین صحبت‌ها و ناسزاها مطرح می شود، حضور پیدا کنند؟ من مخالف حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی نیستم، اما با وضعیت فعلی که شئونات اسلامی رعایت نمی شود، مخالفیم، ما مسلمان هستیم و معتقدیم مسائلی در مورد محرم و نامحرم باید رعایت شود.

«زبان سرخ، زمین سبز ورزشگاه می‌دهد بر باد»!

به گزارش ایمنا، سالها است که همه می گویند قبل از حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید فرهنگ سازی صورت بگیرد، اما ظاهرا کسی را یارای این مهم نیست!  بر این اساس به نظر می رسد دیگر وقت آن رسیده که مسئولان به جای شعار و وعده دست به اقدامات عملیاتی بزنند؛ به عنوان نمونه می توان یک هفته به طور آزمایشی و با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی و حفاظتی لازم  ورود زنان به ورزشگاه‌ها را آزاد کرد تا ببینیم اوضاع چگونه پیش می رود و آیا با وجود زنان فحاشی‌ها علیه تیم‌های رقیب و یا رفتارهای خارج از عرف اتفاق می افتد یا خیر. اگر بر اساس بسیاری پیش بینی‌ها، آقایان رعایت و ملاحظه حضور زنان را کردند و جو فرهنگی مناسبی بر ورزشگاه‌ها حاکم شد که چه بهتر؛ بالاخره به آرزوی دیرینه‌مان برای بهبود محیط فرهنگی ورزشگاه‌ها دست یافته ایم.

 اما اگر فحاشی ها ادامه داشت و پیش‌بینی مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها درست از آب درآمد، بر خلاف چهل سال گذشته که زنان را به خاطر اشتباه مردان مجازات کرده‌ایم، می شود حداقل چهار هفته «برادران عزیز فحاش» و متخلف را به خاطر اشتباهاتشان از دیدن مسابقات محروم و حضور در ورزشگاه را تنها برای زنان مجاز کنیم. بدین ترتیب آقایان محترمی که سالهاست به هیچ حربه‌ای حاضر به تغییر رویه‌های غیر فرهنگی و ضد ارزشی خود نیستند، می فهمند که قضیه جدی است و «زبان سرخ، زمین سبز ورزشگاه را می‌دهد بر باد»!

جنبه مثبت دیگر این اقدام این است که می‌توانیم یک ارزیابی واقعی از تعداد زنان و خانواده های طرفدار فوتبال داشته باشیم؛ اگر در این چهار هفته حضور زنان در ورزشگاه کمرنگ بود، مشخص می شود که نباید برای یک گروه اقلیت زیاد هم جنجال آفرینی و فضا سازی کرد(هر چند حقوق این عده هم محترم است و باید فکری برای آنها نیز کرد)، اما اگر حضور زنان گسترده بود، مشخص می شود که این مسأله به یک مطالبه جدی در جامعه ایرانی تبدیل شده و مسئولان باید با جدیت بیشتری به دنبال پیگیری حقوق «طیف زنان ورزش دوست» باشند.  

البته مشخص است که چنین راهکارهای عملیاتی ناقض وظیفه نخبگان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نیز مجلس شورای اسلامی برای بررسی و ارائه راهکارهای قانونی برای رفع مشکل «حضور زنان در ورزشگاه‌ها» نیست.

گزارش از: اعظم ملایی- دبیر سیاسی خبرگزاری ایمنا

کد خبر 356895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.