به گزارش ایمنا به نقل از درگاه ملی آمار ایران، در مهرماه امسال عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٤٤,١ رسید که نسبت به ماه قبل ٧.١ درصد افزایش نشان می دهد.
در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٢,٨ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٢,٨ درصد بیشتر از مهر ٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند و نسبت به ماه قبل (٢٥,٧ درصد) ٧.١ واحد درصد افزایش یافته است.
شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٨,٦ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٦.٤ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییرات قیمت در ماهجاری نسبت به مهرماه ٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٤٧.٥ و ٢٧.٢ درصد است.
افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور
شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در مهرماه ١٣٩٧ به عدد ١٤٣,٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٦.٨ درصد افزایش نشان می دهد.
درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٢,٤ درصد است و نسبت به ماه قبل (٢٥,٧ درصد) ٦.٧ واحد درصد افزایش داشته است.
افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور
شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در مهر ماه امسال به عدد ١٤٦,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٨.٣ درصد افزایش نشان می دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٥,٣ درصد است.
تغییرات قیمتها در ماهجاری
در ماه جاری تمامی بخش های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده است.
در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به ترتیب مربوط به گروه «محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر» (رب گوجه فرنگی)، گروه «دخانیات»، گروه «سبزیجات» (سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز)، گروه «روغن ها و چربی ها» (روغن جامد، روغن مایع)، گروه «آشامیدنی ها» (آب معدنی، قهوه فوری و آب میوه)، گروه «گوشت» (کنسرو ماهی، انواع ماهی)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (کمپوت میوه، شکلات) و گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز بادام، مغز گردو، خرما) است.
همچنین در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»؛ گروه «ارتباطات» (مکالمات تلفن همراه)، گروه «آموزش» (شهریه مدارس و دانشگاه ها)، گروه «تفریح و فرهنگ» (سفر زیارتی خارج کشور، لوازم التحریر، انواع تلویزیون، تجهیزات رایانه)، گروه «مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها» (فرش و موکت، انواع شوینده ها، لوازم خانگی، انواع ظروف آشپزخانه)، گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (پوشک بچه، دستمال کاغذی، طلای ١٨ عیار، لوازم آرایشی و بهداشتی) و گروه «پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.
درصد تغییرات شاخص قیمت در دهکهای هزینهای کل کشور در ماه جاری
دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای، از ١٢,٧ درصد برای دهک اول تا ١٤.٣ درصد برای دهک دهم است.
نظر شما