مطالبه کشاورزان این است که از حقابه‌های ما برداشت نکنید

نماینده کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه مشکلات کشاورزان را تا دیر نشده با مدیریت صحیح باید رفع کرد، افزود: حرف و مطالبه کشاورزان این است که از حقابه‌های ما برداشت نکنید.

اسفندیار امینی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مسئولان باید به این باور برسند که مشکلات معیشتی و مطالبات کشاورزان اصفهان را جدی بگیرند، خواسته کشاورزان از دولت تخصیص ندادن حقابه کشاورزی به بخش‌های دیگر و حل مشکلاتشان است.

وی با بیان اینکه کشاورزان اصفهانی از دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی نا امید شده اند، گفت: مسئولان یا نمی خواهند یا نمی توانند که مشکل کشاورزان را پس از سالها حل کنند، کشاورزان سال‌ها صبر کردند به دادگاه‌ها پناه بردند، به مجلس مراجعه کردند و از شورای عالی آب مصوبه گرفتند اما هیچ‌کدام از این نهادها در عمل نتوانستند مشکل حقابه کشاورزان را رفع کنند.

امینی با اشاره به انتشار سومین بیانیه کشاورزان، بیان کرد: براساس اسناد و مصوبات شورای عالی آب، کل آورد آب رودخانه زاینده رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به حقابه‌داران است و هیچ بخش دیگری بدون اجازه حقابه‌داران، حق برداشت از آن را ندارد.

وی افزود: کشاورزان چندین بار با قطع کردن لوله انتقال آب به یزد و توقف طرح‌های بن و بروجن و فولاد مبارکه خواسته خودشان را نشان داده‌اند اما دولتمردان آنها را جدی نگرفتند، بی توجهی به خواسته کشاورزان فقط به افزایش جمعیت بیکاران منجر شده و موج چند ده‌هزار نفری از کشاورزان ناراضی شرق و غرب اصفهان را رقم می زند که دیگر نمی توان حل این معضل را مدیریت کرد.

نماینده کشاورزان استان اصفهان خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی و امنیتی بیشترین همراهی را با کشاورزان داشته اند اما آنها هم از یک‌سو مسئولیت برقراری نظم و امنیت را دارند و از سوی دیگر وقتی می بینند که حق با کشاورزان است، رعایت می کنند، ما نیز از برخورد نیروی انتظامی شاکی نیستیم آنها بیشترین همرامی را با ما دارند.

امینی ادامه داد: دلیل رفع نکردن مشکلات کشاورزان اصفهانی را باید از دولت مردان پرسید، یا نمی توانند یا نمی خواهند  از این دو حالت خارج نیست، بدیهی است که آب هست و در یزد، چهارمحال وبختیاری، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع وفضای سبز از حقابه کشاورز اصفهانی برداشت می شود با این حال کشاورزان تصمیم گرفتند که خودشان جلوی برداشت‌ها از محل حقابه خودشان را بگیرند.

وی در خصوص طرح ایجاد ۶۳ هزار شغل برای کشاورزان شرق اصفهان، گفت: به عقیده کشاورزان چنین طرح‌هایی بیشتر خوراک رسانه ای است تا اینکه حقیقت باشد.

امینی افزود: کشاورزان اصفهانی شغل داشتند، شغلشان را گرفتند. پیش از این وقتی که آب در اختیار کشاورزان بود بسیاری از کارگران فصلی و کارگران خدماتی در سایر بخش‌ها، مناطق و شهرستان‌ها را به کار می گرفتند.

وی اضافه کرد: مگر می شود از یک انسان شغلش را بگیرند و بعد به او بگویند می خواهیم در سقف خانه شما یک سلول خورشیدی نصب کنیم تا شما بی کار نباشید، خنده دار نیست ؟! ایجاد اشتغال وظیفه دولت است که براساس قانون اساسی باید برای آحاد این جامعه و کشور شغل ایجاد کند اما مالکیت بحث است؛ کشاورزان مالکیت حقابه دارند و دولت این حق را از آنها گرفته است. این مسئله ربطی به ایجاد شغل ندارد، شغل که باید درست کنند ضمن اینکه کشاورزان اصلا این نوع ایجاد اشتغال را قبول ندارند.

وی در خصوص سومین بیانیه کشاورزان و میرآب‌های استان اصفهان اظهارکرد: کشاورزان فقط با انتقال آب برای شرب و بهداشت مردم اصفهان مشکلی ندارند.

کد خبر 356874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.