حسینی: سیاست‌های آموزشی کشور باید تغییر کند

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: در تمام کشورهای جهان، آموزش تنها راه ارتقا افراد کم توان و بی‌بضاعت است اما در کشور بودجه دانشگاه‌های دولتی کشور ۱۱ میلیارد تومان است در حالی که دانشگاه آزاد ۷۶ میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد که حاصل آن جز دانشجوهای بیکار نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مجید حسینی، امروز (سه‌شنبه) در همایش"استعدادت را بساز" با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی تقاضا برای مهاجرت به خارج از کشور اظهار کرد: ژاپن پس از جنگ جهانی دوم با مشکلات زیادی مواجه و کشوری توسعه‌نیافته بود اما مردم آن به جای مهاجرت ایستادند و به توسعه کشور خود کمک کردند در حالی که در مشکلات اقتصادی اخیر شاهد افزایش تقاضای مهاجرت از ایران هستیم.

وی با اشاره به مشکلات نظام آموزشی کشور گفت: نظام کنونی آموزش برای تربیت کودکان آن‌ها را اهلی می‌کند در حالی که باید با آن‌ها فرصت داد تا برخلاف استانداردهای موجود حرکت کنند. اگر به دنبال تربیت افرادی خلاق هستید باید به کودکان فرصت دهید تا زمانی را به بطالت بگذرانند؛ دانش آموزان درس‌خوان افراد خلاقی نیستند چون زمانی برای بطالت ندارند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه پایه و اساس توسعه کشورها، آموزش و پرورش است، تصریح کرد: تقاضای مهاجرت به این دلیل اتفاق می‌افتد که دانشجویان پس از فراغت از تحصیل شانسی برای ژیشرفت ندارند در حالی که اگر تبعیض در این زمینه برداشته شود قطعاً در سایر موارد هم رفع می‌شود. در کشور حدود دو میلیون دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌اند و بیشتر مجرمانی که دستگیر می‌شوند تحصیلات ابتدایی دارند، اگر دولت‌ها برای آموزش کودکان هزینه نکنند باید برای زندان‌ها هزینه کند.

حسینی با اشاره به اینکه آموزش باید در افراد شجاعت ایستادگی در برابر نا عدالتی را پرورش دهد، ادامه داد: شجاعت حاصل فرهنگ سیاسی است، متاسفانه در جامعه ترساندن افراد از هر کاری فرهنگ است و علاوه بر آن عدم اعتماد به ساختارهای سیاسی نیز موجب می‌شود دانش‌آموزان به شکلی تربیت شوند که جرئت لازم برای مقابله با نا عدالتی را نداشته باشند و این مصداق آموزش بی تاثیر است.

وی افزود: در کشور همگرایی جمعی وجود ندارد، نمونه امر جمعی را می‌توان در ترکیه دید که با کاهش ارزش لیر مردم از خرید دلار سرباز زدند تا نه‌تنها خودشان بلکه کشور نیز از شرایط ایجاد شده لطمه نبیند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم تغییر سیاست‌های آموزشی گفت: زمانی که مافیای کنکور وجود دارد، ما به عنوان مردم باید در مقابل آن اقدام کنیم و هزینه‌ای برای کتاب‌ها و کلاس‌های آموزشی پرداخت نکنیم تا این مافیا از میان برود.

حسینی افزود: صداوسیما در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از تبلیغ آموزشگاه‌های کنکور درآمد دارد؛‌ سؤال اینجاست با وجود این حجم از کتاب‌های کمک آموزشی، فرزند وزیر آموزش و پرورش می‌تواند در کنکور قبول شود؟!

وی خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای جهان، آموزش تنها راه ارتقا افراد کم توان و بی‌بضاعت است، اما در کشور بودجه تمام دانشگاه‌های دولتی کشور ۱۱ میلیارد تومان است در حالی که دانشگاه آزاد ۷۶ میلیارد تومان بودجه در اختیار دارد که حاصل آن جز دانشجوهای بیکار نیست. امروز در کشور به بهانه توسعه ۸۵ درصد دانشگاه‌ها پولی است.

کد خبر 356839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.