کشاورزان اصفهان در بیانیه ای خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند

کشاورزان، میرآب‌ها(حقابه‌داران) و نمایندگان مزارع و روستاها، معتمدین محلی اصفهان با ارسال بیانیه ای به مسئولان کشوری، استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و نشر آن در فضای مجازی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

به گزارش ایمنا در بخشی از این بیانیه آمده است؛ مطابق قانون اسناد حقابه‌داران و مصوبات شورای عالی آب، کل آورد آب رودخانه طبیعی حوضه زاینده رود و تونل اول کوهرنگ متعلق به حقابه داران است و هیچ بخش دیگری بدون اجازه خود حقابه‌داران، حق برداشت از آن را ندارد.

دولت و وزارت نیرو نیز فقط اختیار تخصیص آب انتقالی از تونل دوم کوهرنگ، چشمه لنگان، خدنگستان و ۳۰ میلیون مترمکعب از تونل اول کوهرنگ را دارند که معادل حدود ۲۶ درصد آب ورودی به سد زاینده رود است و از آنجا که این سهم دولت، حتی در سال های پربارش، آب تخصیصی برای شرب شهرهای استان اصفهان را نیز تأمین نمی کند، بنابراین سایر برداشت های انجام شده و در حال برداشت، برای شرب، صنعت و کشاورزی استان های یزد و چهارمحال و اصفهان که به صورت پمپاژ و یا کانال و یا هر طریق دیگر (به غیر از انهار سنتی) برداشت می شود، از محل حقابه های ما کشاورزان است.

در ادامه این بیانیه می خوانیم که مطابق قانون و مصوبات شورای عالی آب، مقرر شده که هر بخش مصرفی که از حقابه های کشاورزان برداشت کرده یا نیاز دارند باید اول برای مقدار و مبلغ آن با حقاب‌ داران توافق کنند و دوم، خود مصرف کنندگان وجه آن را بپردازند.

ما کشاورزان، میر آب‌ها (حقابه‌داران)،  نمایندگان مزارع و روستاها و معتمدین محل، بیش از این توان تحمل نداریم و ضمن تأیید و امضای این بیانیه، اعلام می کنیم از همین امروز برنامه‌ریزی مردمی برای توقف هرگونه برداشت از محل حقابه هایمان به هر قیمت ولو با نثار جانمان در هر سه استان را شروع کرده ایم.

همچنین مصوبات دولت، مجلس و دستگاه‌های قضائی و دیگر نهادهای مرتبط را هم به کفایت، برای صحت ادعایمان گرفته ایم و آن مدیران محترم نیز در صورت تمایل و قبل از هرگونه اتفاق میتوانند با منتخبین ما در نظام صنفی کشاورزی، مذاکره و توافق نمایند.

از مدیران محترم نظام صنفی کشاورزی استان و شهرستان‌های حوضه زاینده رود نیز می خواهیم که مدیریت این امر خداپسندانه که حال و آینده ما و استانمان به آن وابسته است را انجام دهند.

کد خبر 356812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.