تراموا جایگزین خطوط بی.آر.تی شود

یک کارشناس حمل و نقل داشتن هوای سالم را در گرو استفاده از سیستم‌ حمل و نقل پاک دانست و گفت: توجه به سیستم حمل و نقل پاک، هوای سالم را به ارمغان می‌آورد و در این زمینه نباید تصمیمات غیرتخصصی و عجولانه گرفته شود.

امین همدانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به منظور کاهش آلودگی هوای شهر باید از سیستم حمل و نقل پاک همچون تراموا استفاده شود، اما با توجه به اینکه می‌توان در زمان کوتاهی خطوط بی.آر.تی را در شهر راه اندازی کرد، اکنون این وسیله نقلیه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ترموا باید جایگزین خطوط بی.آر.تی شود، افزود: خطوط بی.آر.تی در دنیا یک سیستم موقت در نظر گرفته می‌شود و پس از راه‌اندازی سیستم های دائمی، بی.آر.تی حذف می‌شود، با توجه به آلودگی‌های هوا لازم است در اصفهان نیز تراموا که جزء حمل و نقل پاک است، جایگزین این سیستم شود.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه تلاش برنامه‌ریزان شهری حول محور استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که بیش از ۵۰ درصد آلودگی‌های موجود در شهر ناشی از حمل و نقل‌های غیراصولی است، برنامه‌ریزان شهر نهایت تلاش خود را در راستای کنترل و بهبود این سیستم‌ها به کار گرفته‌اند، با افتتاح ایستگاه‌های مترو و تقویت خطوط اتوبوسرانی شاهد کاهش آلودگی‌ها نخواهیم بود، بلکه در این راستا لازم است یکپارچگی در سیستم حمل و نقل وجود داشته باشد.

همدانی با اشاره به اهمیت گستردگی و توزیع اصولی سیستم‌های حمل و نقل عمومی در شهر اصفهان تصریح کرد: متاسفانه در برخی مناطق دسترسی به تسهیلات حمل و نقل عمومی برای شهروندان امکان‌پذیر نیست که این مسئله پیامدهای منفی در رشد آلودگی‌های هوا خواهد داشت.

وی با اشاره به ضرورت معاینات فنی منظم برای اتوبوس‌های شهری گفت: عمر استاندارد اتوبوس‌های شهر پنج ساله است، اما متاسفانه به این موضوع توجهی نمی‌شود و همچنین معاینات فنی نیز برای این سیستم‌ها به طور مرتب صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه جزیره‌های حرارتی موجود در شهر اصفهان در زمان‌های وارونگی هوا نقش اساسی در گسترش آلودگی هوا دارد، اظهار کرد: از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این حوزه منطقه‌بندی ارتفاعات است به طوری که جلوی ورود بادهای مطلوب به شهر گرفته شده است و زمانی که هوا ثابت بماند، آلودگی‌ها بیشتر می‌شود، بنابراین ایجاد کریدورهایی در جهت وزش باد مطلوب، می‌تواند به عنوان سیستم تهویه عمل کند.

کد خبر 356801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.